Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å søke PPU om noen år når jeg er ferdig med bachelor + master, men bare lurte plutselig på om det er slik at man må ha kompetanse i to fag for å kunne søke seg inn på PPU? 

Jeg studerer et språkfag + tar 60 studiepoeng i litteraturvitenskap, men litteraturvitenskap er jo ikke et undervisningsfag på skolen, så da blir det bare engelsk jeg søker med til PPU. Går det eller må jeg ta 60 studiepoeng i tillegg i et annet skolefag? 

Kommer det forresten til å være vanskelig å få jobb med bare et undervisningsfag? Hva om jeg tar for eksempel 30 studiepoeng i sosiologi, kan jeg da undervise i samfunnsfag på ungdomsskolen?

Anonymkode: 2daf0...087

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må ha to skolefag. 

Ja, det blir vanskelig å få fast jobb med bare ett undervisningsfag. 

Anonymkode: 461e3...876

Skrevet

Det kommer også litt an på hvor du har tenkt å gå PPU. Ved UiO tror jeg nesten ikke du kommer inn uten å ha 2 fag, og for å få plass på didaktikk i samfunnsfag må du ha relevant mastergrad. Det vet jeg, for jeg kom ikke inn på den didaktikken selv om jeg har vesentlig mer enn et årsstudium i den typen fag - siden jeg ikke var ferdig med masteren da. Og akkurat samfunnsfag er det MANGE som har, og det er ikke noe du egentlig øker sjansene for å få jobb med. Ta heller et språk til, f.eks. norsk eller tysk, for det trengs det alltid flere som har.

Engelsk er det også mange som har, så det alene vil neppe gi deg full stilling. Har du sansen for realfag kan jo det også være noe å kombinere med. Ville gått for enten et språkfag til eller realfag hvis jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det kommer også litt an på hvor du har tenkt å gå PPU. Ved UiO tror jeg nesten ikke du kommer inn uten å ha 2 fag, og for å få plass på didaktikk i samfunnsfag må du ha relevant mastergrad. Det vet jeg, for jeg kom ikke inn på den didaktikken selv om jeg har vesentlig mer enn et årsstudium i den typen fag - siden jeg ikke var ferdig med masteren da. Og akkurat samfunnsfag er det MANGE som har, og det er ikke noe du egentlig øker sjansene for å få jobb med. Ta heller et språk til, f.eks. norsk eller tysk, for det trengs det alltid flere som har.

Engelsk er det også mange som har, så det alene vil neppe gi deg full stilling. Har du sansen for realfag kan jo det også være noe å kombinere med. Ville gått for enten et språkfag til eller realfag hvis jeg var deg.

Jeg går bachelor i engelsk akkurat nå, så jeg tror nok ikke jeg kommer til å ta norsk i tillegg. Rettemengden blir nok for stor for det, men tysk er absolutt noe jeg kunne tatt. Det som derimot bekymrer meg litt akkurat når det gjelder tyskfaget er vanskelighetsgraden når man studerer det på universitetet. Jeg hadde tysk på videregående og trivdes veldig godt med faget - fikk nesten alltid 6'ere - men jeg regner jo med at det er hakket vanskeligere på universitetet. Hvis du har studert fremmedspråk (ikke engelsk selvfølgelig) på universitetetsnivå kan du fortelle litt om hvordan det er og vanskelighetsgraden? 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går bachelor i engelsk akkurat nå, så jeg tror nok ikke jeg kommer til å ta norsk i tillegg. Rettemengden blir nok for stor for det, men tysk er absolutt noe jeg kunne tatt. Det som derimot bekymrer meg litt akkurat når det gjelder tyskfaget er vanskelighetsgraden når man studerer det på universitetet. Jeg hadde tysk på videregående og trivdes veldig godt med faget - fikk nesten alltid 6'ere - men jeg regner jo med at det er hakket vanskeligere på universitetet. Hvis du har studert fremmedspråk (ikke engelsk selvfølgelig) på universitetetsnivå kan du fortelle litt om hvordan det er og vanskelighetsgraden? 

Jeg vurderer å ta tysk etter hvert, men det blir evt. om noen år. Hadde tysk på videregående selv med gode resultater, og har vært en del i Tyskland i forbindelse med både ferie og business.. Men er redd for at det blir en veldig bratt læringskurve å skulle studere tysk på høyskolenivå nå ja.. Jeg har norsk, historie og samfunnsfag + en del spes.ped. fra før. Det med rettemengde tenker jeg er litt hva man gjør det til egentlig, for som lærer er det jo du som bestemmer om du skal kjøre korte eller lange tekster, få eller mange osv., og når det gjelder f.eks. gloseprøver går det ganske radig å rette disse + det finnes en del muligheter i Fronter angående multiple choice hvor du kan legge inn alt på forhånd (inkl. noe fritekst, ettersom jeg har forstått, sånn i forbindelse med staving/gloser, men har aldri prøvd det selv), så du kan på en måte "lure deg unna" litt av det verste. Tentamener osv. kommer man ikke unna, men jeg synes ikke rettemengden er på langt nær så ille som mange forespeilet meg i sin tid. Men når du lærer deg å lage gode vurderingskriterier på forhånd, skriverammer til elevene osv. så du sitter med så konkrete ting som mulig å måle etter, så blir det også mye lettere å skille gode besvarelser fra de ikke fullt så gode. Forarbeid er tingen :)

Jeg kjenner flere som har tatt tysk på universitetet, og de sier at det er markant vanskeligere enn på vgs, så man må forberede seg på å jobbe en del mer med det enn andre fag, men det handler stort sett om innstillingen. Det går bra. Og de fleste andre på studiet opplever det likt som deg, så da er man flere om å måtte jobbe. Ergo kanskje lettere å danne gode kollokviegrupper (hvor man faktisk studerer og ikke bare drikker kaffe) tenker jeg, men jeg vet jo ikke :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...