Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere for eksempel det er uprofesjonelt hvis jeg går med en New York Yankees caps eller hettegenser? Jeg jobber med ungdom med depresjon og spiseforstyrrelser. Jeg er ny i jobben og synes det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal kle meg siden kollegaene mine går kledd veldig forskjellig. Det er for eksempel en kollega (mann) som ofte går med caps og hettegenser, mens en annen kollega som kler seg veldig profesjonelt med skjørt, skjorte og lignende. Utenfor jobb er stilen min mer lik den mannlige kollegaen min, men jeg er så usikker på om det blir for uprofesjonelt? Hva synes dere?

Anonymkode: 33190...583

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som pasient føler jeg meg mer komfortabel med en behandler som er seg selv og kler seg som de selv ønsker. Jeg føler det gjerne blir et unaturlig, klinisk forhold mellom noen som kler seg veldig profesjonelt, og det gjør at jeg har mer vansker med å åpne helt opp.

Anonymkode: 2999b...0d0

• Liker 6
Skrevet

Kle deg slik du går til normalt. Det er sikkert greit å unngå stor utringning for eksempel, men ellers er vel det meste innafor. Det er bedre at du kler deg slik du vil enn at det blir falskt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg liker at de kler seg profesjonelt fordi jeg er mere komfortabel når det er en klinisk forskjell.

Anonymkode: ab57a...094

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere for eksempel det er uprofesjonelt hvis jeg går med en New York Yankees caps eller hettegenser? Jeg jobber med ungdom med depresjon og spiseforstyrrelser. Jeg er ny i jobben og synes det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal kle meg siden kollegaene mine går kledd veldig forskjellig. Det er for eksempel en kollega (mann) som ofte går med caps og hettegenser, mens en annen kollega som kler seg veldig profesjonelt med skjørt, skjorte og lignende. Utenfor jobb er stilen min mer lik den mannlige kollegaen min, men jeg er så usikker på om det blir for uprofesjonelt? Hva synes dere?

Anonymkode: 33190...583

Hodeplagg innendørs?

Det er vel ikke akkurat høflig?

Anonymkode: 5af56...00b

• Liker 6
Skrevet

Caps og hettegenser blir for uprofft for meg.  Synes en psykolog skal se voksen ut! 

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville hatt problemer med å ta deg seriøst om du stilte i caps..

Har dere ingen kleskode? 

Utrolig viktig å skille mellom privat og jobb - spesielt i ditt fag.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ærligtalt ikke merke til hva eventuelle behandlere har på seg. Hvis jeg går til psykolog er jeg stort sett i en tilstand der ganske mye går meg hus forbi. Men det er mulig jeg hadde spurt om det var et alternativ til tupé hvis han hadde caps på innendørs fordi det virker omtrent like klamt og ubehagelig.. 

Anonymkode: 1ecbc...72e

Skrevet

Du bør kle deg i noe som ikke gjør klientellet ditt ukomfortable. Såklart det det er forskjell på å jobbe som ungdomsspykolog og som samlivsterapaut, men synes uansett du bør vise en viss profesjonalitet for troverdighetens skyld. 

Du er psykolog. Dette finner du vel ut av selv? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt ukomfortabel om psykologen så ut som 'en av gjengen'. Jeg tenker du vil oppfattes som en voksenperson som kan skape trygghet og i den tryggheten tror jeg det også ligger en slags avstand som kanskje bør gjenspeiles av at du kler deg profesjonelt, men ikke stivt. Dvs skjorte/pen genser og pen bukse i ganske nøytrale farger. Personlig preg i form av smykker, sjal etc er selvfølgelig greit, men ville unngått hettegenser, caps, jeans, joggesko etc og selvfølgelig antrekk som fører oppmerksomheten til deg på en måte som ikke er gunstig for behandlingssituasjonen.

Anonymkode: 4b291...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, tirben skrev:

Caps og hettegenser blir for uprofft for meg.  Synes en psykolog skal se voksen ut! 

Enig med denne. I alle jobber er det viktig at man har litt personlig klesstil, at man skiller seg ut på en positiv måte, slik at man ikke får et "uniform"-preg på stilen i jobber der det ikke er uniform. Det er kjedelig med kun en hvit skjorte og en sort bukse, om man jobber med mennesker og det ikke er noen påbudt eller anbefalt dresscode.

Som psykolog skal man finne den riktige balansen mellom å møte et hvert menneske på deres nivå, og ikke "sette seg" høyere enn pasienten, men det skal også være klart at det er psykologen som er den profesjonelle. Og nettopp at man er profesjonell, ikke en venn. Derfor mener jeg at caps og hettegenser er uprofesjonelt. Men jeg mener at utover slike "joggeklær" kan man nesten ha hva som helst. Alt fra skjørt, bukser, fine farger, skjerf, sneakers går som regel greit om det pyntes opp av resten av antrekket, etc. 

Anonymkode: 686b6...429

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig foretrekker at en psykolog ser litt "proff" ut av flere grunner.

Jeg har alltid synes det er vanskelig å snakke om ting med folk jeg kjenner. I hverdagen blir det da vanskelig å skulle snakke om depresjon, spiseforstyrrelser osv. med "en av mine", eller "en av gjengen". Det føles veldig unaturlig og vanskelig ut. Derfor ønsker jeg at en eventuell psykolog ikke ser ut som "en av gjengen" men heller som en voksen, profesjonell psykolog.

Også til det med å se voksen ut: jeg foretrekker at en psykolog ser voksen ut. De har alt på stell, de vet hva de snakker om, de vet best for deg, osv. Litt som en forelder eller tante(/onkel/besteforeler), som er eldre enn deg og har flere erfaringer enn deg. Sånne folk stoler jeg mer på enn folk på min egen alder, eller folk som ser yngre ut enn meg. Jeg er 25, så det sier kanskje litt om hvor voksen jeg synes de skal se ut?

(Dette er selvsagt bare min mening! Psykologer, på lik linje med andre som ikke har kleskode, får i bunn og grunn lov til å kle seg akkurat som de vil. Sier bare min personlige mening. :) )

Samtidig er det viktig å kjenne på dette litt selv. Hvis det blir alt for unaturlig og rart for deg å kle deg sånn, må du justere litt på det til du kommer til et punkt du synes er greit. Hvis du merker at en av ungdommene du jobber med ikke ønsker at du skal kle deg så voksent, at de selv ønsker at du blir litt mer som "en av gjengen" kan du prøve å justere etter det hvis du ønsker.

Anonymkode: c65ad...627

Skrevet

Jeg hadde reagert på hodeplagg inne, en caps som delvis skjuler ansiktet ditt kan ikke være særlig hensiktsmessig, og så synes jeg man skal legge igjen "joggeklærne", korte skjørt og dype utrigninger hjemme. Jeans og sneakers er helt greit for meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har møtt noen psykologer. Ei kledde seg veldig pent, hvit skjorte, smykker, litt høye heler osv.. det var ærlig talt litt merkelig at hun var kledd som om hun var på fest. Ser ofte mannlige psykologer i store hettegensere på dps, er det bare jeg som syns at det ser rart ut? 

Kle deg som vanlig, men ton det litt ned. Trenger heller ikke masse parfyme og sminke. 

Anonymkode: 0a15a...861

• Liker 1
Skrevet

Pent, men ikke overpyntet. Tenker noe a la lærer-stil, så ikke noe utringet eller veldig tettsittende klær, men heller ikke dressjakke og blyantskjørt. Normale hverdagsklær altså. 

Joggebukse/hettegenser/caps er ikke ok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde digget hvis en psykolog gikk med hettegenser.

Hilsen en som ble diagnosistert med depresjon basert på at jeg gikk i joggedress da jeg var innlagt på psykiatrisk...

Anonymkode: 4591e...856

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke egentlig rart at du ikke vet dette, Ts, siden du er psykolog?

Anonymkode: c83e8...1a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som de liker. Merker det ganske godt og personlighet og klesstil kræsjer. Om du liker pene klær men klær deg i hettegenser fordi du tror det er det folk vil se, så blir det sært. 

Når det er sagt, så liker jeg jordnære mennesker som kler seg jordnært, uavhengig av yrket

Anonymkode: 06351...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Normalt pent og nøytralt, som i enhver annen jobb der man forholder seg til mange forskjellige mennesker. 

Anonymkode: fddff...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...