Gå til innhold

Master i nordisk språk og litteratur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har denne utdannelsen, hva jobber dere med? 

Anonymkode: df56b...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har jobbet som: 

- stipendiat

- lærer

- div. oppdrag for forlag, f.eks. korrekturlesing

- foreleser på høgskole og universitet

Anonymkode: 7a0e2...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som: 

- stipendiat

- lærer

- div. oppdrag for forlag, f.eks. korrekturlesing

- foreleser på høgskole og universitet

Var det lett eller vanskelig å få seg jobb? 

Anonymkode: 43074...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er en dum utdannelse å ta, selv om du er interessert i temaet. Jeg hadde selv en venninne som var utdannet innenfor språk (fransk), som måtte ta en andre bachelor for å få jobb. Er ikke mange jobber som krever litteratur- og språkforståelse, selv om jeg personlig synes det er fascinerende, har tatt et par valgfrie emner innenfor dette (som jeg har måttet forsvare lidenskapelig på jobbintervjuer), og som jeg nå velger å dyrke på hobbybasis ved siden av min faktiske jobb... Hvis alle jobber var likt betalt og hadde like muligheter for ansettelse hadde jeg garantert utdannet meg innenfor litteraturanalyse, for jeg brenner mer for det enn det min mastergrad faktisk handler om, men jeg tenker det er bra å ikke kun velge med hjertet når du skal velge utdanning, men også å tenke med hodet ift. hvilken kompetanse samfunnet faktisk trenger i fremtiden...

Anonymkode: 1922a...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er en dum utdannelse å ta, selv om du er interessert i temaet. Jeg hadde selv en venninne som var utdannet innenfor språk (fransk), som måtte ta en andre bachelor for å få jobb. Er ikke mange jobber som krever litteratur- og språkforståelse, selv om jeg personlig synes det er fascinerende, har tatt et par valgfrie emner innenfor dette (som jeg har måttet forsvare lidenskapelig på jobbintervjuer), og som jeg nå velger å dyrke på hobbybasis ved siden av min faktiske jobb... Hvis alle jobber var likt betalt og hadde like muligheter for ansettelse hadde jeg garantert utdannet meg innenfor litteraturanalyse, for jeg brenner mer for det enn det min mastergrad faktisk handler om, men jeg tenker det er bra å ikke kun velge med hjertet når du skal velge utdanning, men også å tenke med hodet ift. hvilken kompetanse samfunnet faktisk trenger i fremtiden...

Anonymkode: 1922a...b76

Jeg ville også valgt annerledes om jeg skulle valgt om igjen, men jeg har allerede en bachelor i nordisk språk og litteratur.

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar du master og ped blir du lektor, så det er jo ganske greit! Ellers kan du alltids prøve å bli stipendat om karakterene er gode nok. 

Anonymkode: 6f143...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det lett eller vanskelig å få seg jobb? 

Tja, altså, bortsett fra stipendiat-stillingen, søkte jeg ikke på noen av jobbene. Jeg bare fikk dem, så det går jo litt på nettverk/flaks/uflaks. Uansett så er vel norsklærer en ganske trygg utdanning, hvis du kunne tenke deg å bli det. Man får ikke nødvendigvis fast jobb med det samme, men et vikariat er ikke så vanskelig å få, særlig hvis du er villig til å arbeide litt utenfor de største byene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, altså, bortsett fra stipendiat-stillingen, søkte jeg ikke på noen av jobbene. Jeg bare fikk dem, så det går jo litt på nettverk/flaks/uflaks. Uansett så er vel norsklærer en ganske trygg utdanning, hvis du kunne tenke deg å bli det. Man får ikke nødvendigvis fast jobb med det samme, men et vikariat er ikke så vanskelig å få, særlig hvis du er villig til å arbeide litt utenfor de største byene.  

Fikk du jobben med korrekturlesing også gjennom nettverk? Jeg kunne tenkt meg å jobbe med nettopp dette.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du jobben med korrekturlesing også gjennom nettverk? Jeg kunne tenkt meg å jobbe med nettopp dette.

TS

Ja, det gjorde jeg, men andre har fått slike jobber ved å sende åpne søknader til forlag. Men man blir ikke rik av korrekturlesing, bare så det er sagt. Det dreier seg gjerne om avgrensede oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også master, og har vært gjennom korrekturleser/språkvasker-oppdrag slik de fleste andre har i min situasjon. Dette er ikke nok til å betale husleie av noe slag, for meg var det viktig å ha noe å sette på CVen, rett og slett. Pluss å føle at jeg gjorde noe halvveis nyttig/relevant mens jeg søkte på andre jobber.

De jeg gikk sammen med som fikk seg jobb relativt kjapt, tok pedagogikk og ble lærere. De fleste andre som har prøvd andre ting ble ofte lærere etter hvert som de innså at det var vanskelig å få andre jobber (da hadde de kastet bort noen år på å prøve og feile, så tok de ped og ble lærere likevel). Eller de flyttet inn i kollektiv der de ikke er avhengig av full lønn for å få ting til å gå rundt, og jobber som konsulenter på deltid, i litteraturfestivaler et par mnd i året, litt korrekturlesing på si'.

Selv endte jeg i administrasjonen på et universitet. Her er det flere andre med master i en ellerannen humanjoragren som det ikke er plass til ellers i samfunnet.

I Oslo er det større muligheter for nordister. Jeg kjenner flere som jobber i forlag der, som har veldig spennende og givende jobber. Men da må du være over middels interessert i litteratur. :)

Anonymkode: fae41...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det vanskelig eller relativt lett å få slike oppdrag dere snakker om innen eks. korrekturlesing (med denne utdanningen)? Er det åpne søknader som gjelder? Får man da betalt pr. oppdrag? Noen som vil si hvor mye betalt det ligger på? 

Er på vei til denne utdannelsen selv, men jeg har planer og å bli lærer til slutt :) Er slike oppdrag en grei måte for ekstrainntekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...