Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

i Norge? 

Anonymkode: a827e...6e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: eb8eb...22b

Gjest antbug
Skrevet

Er vi det da? Jeg hører av og til kommentarer fra folk som mener mødre = kjedelige. Det stemmer nok mens babyen er liten og man ikke har tid og overskudd til å bry seg om særlig mye annet enn den, men når det roer seg er vi jo akkurat de samme menneskene som vi var før, bare med nye erfaringer og noe mindre fritid. Får si som en eller annen sa i en tråd jeg leste i går: de damene som aldri snakker om noe annet enn bleier har nok aldri vært særlig interessante folk, det er ikke morsrollen som har gjort dem sånn.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, antbug skrev:

Er vi det da? Jeg hører av og til kommentarer fra folk som mener mødre = kjedelige. Det stemmer nok mens babyen er liten og man ikke har tid og overskudd til å bry seg om særlig mye annet enn den, men når det roer seg er vi jo akkurat de samme menneskene som vi var før, bare med nye erfaringer og noe mindre fritid. Får si som en eller annen sa i en tråd jeg leste i går: de damene som aldri snakker om noe annet enn bleier har nok aldri vært særlig interessante folk, det er ikke morsrollen som har gjort dem sånn.

Du skriver akkurat det jeg mener, men tror fåtallet ser det sånn. Føler at ordet mødre har en negativ klang, og blir nedsnakket og mislikt av mange. 

Skrevet (endret)

Tja, sammenligner du oss med søreuropeiske og søramerikanske og til dels også østeuropeiske og nordamerikanske land og kulturer har vi ikke den ekstreme, religiøse dyrkinga av Den hellige store mor (la mamma + Jomfru Maria / Guds mor). Idealet for protestantiske mødre er egentlig mye kaldere og rasjonelt. Protestantiske mødre skal i større grad dytte barna ut i (en rasjonell og ikke så veldig farlig) verden, mens i mange av disse andre morsfikserte kulturene skal mødrene holde barna tilbake fra en irrasjonell, voldelig, ond og farlig verden.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Hurepoix skrev:

:essen2:

Endret av Hurepoix
Gjest antbug
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver akkurat det jeg mener, men tror fåtallet ser det sånn. Føler at ordet mødre har en negativ klang, og blir nedsnakket og mislikt av mange. 

Mulig du har rett, men jeg har ikke lagt særlig merke til det. Merker jo selvfølgelig at det er litt ukult og usexy (eller hva man nå skal kalle det) med mødre, men jeg har ikke fått med meg at vi er direkte forhatte. Kanskje like bra at jeg har utviklet teflonbelegg hvis det er sånn det er ;) 

De føler seg vel bedre når de plasserer seg selv noen trinn høyere opp på stigen da, sikkert. 

Skrevet

Kan jeg ikke si jeg har sett så mye til. Trodde de fleste av oss satte pris på mødre?

Har vell vært en del som irriterer seg over nybakte mødre, som noen ganger kan fremstå ganske nedsnødde, og alenemødre står ikke akkurat høyt i kurs på sjekkemarkedet, men det ser jeg ikke på som noe uttrykk for hat. 

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Er de ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok TS må justere forståelsen sin av ordet "hat" og det å være "forhatt" litt. 

Anonymkode: 5d10f...9d8

• Liker 1
Skrevet
På 16.4.2017 den 13.39, AnonymBruker skrev:

i Norge? 

Hater du mødre ts?

Skrevet

Jeg er mor og har aldri følt meg forhatt! Tvert i mot, faktisk!

Skrevet
På 4/16/2017 den 13.39, AnonymBruker skrev:

i Norge? 

Vanskelig å vite hvorfor TS mener mødre er forhatte, men jeg kan tenke meg en forklaring. Kanskje TS er en alenemor som har fått med seg at det er litt færre menn å velge blant om du har barn fra før, og så tror hun at det må bety at menn hater mødre. Hun har i tilfelle ikke fått med seg at mange menn ønsker seg egne barn og at en del helst vil bygge et hjem fra scratch. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ts. Mødre er noe drit. De var alle sin beste utgave før de fikk barn. Punktum!

Anonymkode: 85c75...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Kan det ha å gjøre med at mange forbinder dem med å være litt "egoistiske" i mangel på bedre ord. Da tenker jeg eksempler som: På fortau går de iblant tre på rad med barnevogner slik at andre må gå ut i veien, de tar med seg nyfødte på restaurant slik at andre som vil ut og kose seg må høre på barnegråt (som kan være helt forferdelig), tar med barn på få måneder på sydentur slik at andre på flyet må lide i flere timer (skjønner at man tar med barn for å besøke familie, men sydentur sliter jeg med å forstå), "kampen" om å være den beste mammaen som tar med barnet på 40 ulike treningstrender i uka og ber folk over på middag daglig og legger ut bilder av det på blogger og FN for å siden klager over hvor slitne de er, osv. Tror mange tolker mødre som at de tror de har rett på alt fordi de har født barn og glemmer vanlig folkeskikk. De glemmer at andre kan ha valgt å ikke få barn for å slippe barneskrik på restauranter/fly og for å få ha fred, ro og frihet. Da vil vi ikke få trykket andre barn på oss når vi går ut. 

Anonymkode: 39028...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner som ikke liker barn er mer forhatte enn mødre. Mødre som ikke liker barn havner kanskje på toppen, men utover det? Nei.

Anonymkode: bc966...dab

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Cuckold skrev:

Vanskelig å vite hvorfor TS mener mødre er forhatte, men jeg kan tenke meg en forklaring. Kanskje TS er en alenemor som har fått med seg at det er litt færre menn å velge blant om du har barn fra før, og så tror hun at det må bety at menn hater mødre. Hun har i tilfelle ikke fått med seg at mange menn ønsker seg egne barn og at en del helst vil bygge et hjem fra scratch. 

Er i et solid forhold med barnefar.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med ts. Mødre er noe drit. De var alle sin beste utgave før de fikk barn. Punktum!

Anonymkode: 85c75...b9f

Dette er noe av det jeg mener faktisk. Syns dette går veldig igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4/16/2017 den 14.13, Hurepoix skrev:

Tja, sammenligner du oss med søreuropeiske og søramerikanske og til dels også østeuropeiske og nordamerikanske land og kulturer har vi ikke den ekstreme, religiøse dyrkinga av Den hellige store mor (la mamma + Jomfru Maria / Guds mor). Idealet for protestantiske mødre er egentlig mye kaldere og rasjonelt. Protestantiske mødre skal i større grad dytte barna ut i (en rasjonell og ikke så veldig farlig) verden, mens i mange av disse andre morsfikserte kulturene skal mødrene holde barna tilbake fra en irrasjonell, voldelig, ond og farlig verden.

Forskjellen er ganske stor ja, mødre i de områdene du nevner blir sett på som noe positivt og kvinnelig, her er det omvendt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...