AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #1 Skrevet 16. april 2017 Hei. Jeg vurderer å studere 5-årig master i farmasi, men er ikke interessert i å jobbe i et apotek. Jeg synes produksjon og forskning på legemidler er veldig spennende og har lyst til å jobbe i en lab. Er dette mulig med denne utdanningen? Eller er det da mer relevant å ta en utdanning innen bioteknologi? Takk for svar! Anonymkode: 584f0...321
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 Nå driver jeg å søke til reseptarfarmasi så har ingen erfaringer til å svare meg, men har selv forhørt meg litt om slikt da jeg ikke ser for meg å ville jobbe på apotek på sikt. Det finnes apoteker med ulike spesialfelt som for eksempel LAR, veterinærmedisin, skipsmedisin, fremstilling av medikamenter etc. Statens legemiddelverk har provisorfarmasøyter, også Pfizer kanskje? Men greia er at legemiddelindustrien i Norge er ikke særlig stor har det blitt nevnt. Det er mulig en jobb innen klinisk farmakologi som er tingen kanskje? Anonymkode: e5893...398
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Det er som AB over her skriver, ganske lite legemiddelindustri her i landet. Jeg har selv studert farmasi men hoppet av da jeg synes apotekarbeid var veldig kjedelig. Hverdagen bestod stort sett av å krangle med sure kunder som kjefter på deg fordi de ikke har fått frikort enda, eller andre forhold du ikke kan gjøre noe med. Og så er det å snakke i telefonen med leger... Du kan selvsagt likevel ta en master i farmasi og drive videre med forskning, dersom du er faglig sterk og tar en doktorgrad. Det er også muligheter til å jobbe med klinisk farmasi på sykehus,eller i en produksjonsavdeling på et av de store sykehusapotekene.Legemiddelkonsulent er også en mulighet. I Danmark er det mye legemiddelindustri,så du kan jo jobbe der også. Anonymkode: 4d05e...550
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 Takk for svar! Det er nok produksjonsavdeling i sykehus og klinisk farmasi som interesserer meg. Er markedet for dette stort i Norge? Er det gode mulighere for å få jobb innen disse feltene? Er veldig usikker, jeg har ikke lyst til å jobbe i apotek. Anonymkode: 584f0...321 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det er nok produksjonsavdeling i sykehus og klinisk farmasi som interesserer meg. Er markedet for dette stort i Norge? Er det gode mulighere for å få jobb innen disse feltene? Er veldig usikker, jeg har ikke lyst til å jobbe i apotek. Anonymkode: 584f0...321 Markedet er nok begrenset, men med en mastergrad har du gode muligheter for å få jobber innen produksjon og sykehusfarmasi. Produksjonavdelingene søker som regel kun etter farmasøyter med mastergrad,og ikke reseptarer (bachelor i farmasi). Det første steget på veien for din del vil nok være å søke sommerjobb ved en produksjonavdeling og prøve å få praksisplass der senere. Anonymkode: 4d05e...550
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 Det høres jo bra ut! Jeg tror jeg begynner på utdanningen og ser om det er noe for meg. Men det virker lovende. Tusen tall til alle som har svart meg! Anonymkode: 584f0...321 1
Sussanne28 Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 (endret) Det går veldig mye i butikkjobb og du kommer til å jobbe der de resterende 46 årene av livet ditt. Noen dager er greie, men de aller fleste er bare helt utmattende. Stort fokus på mersalg av varer i "butikken" kaller meg og kollegaene mine det. Altså ja det er mange steder å jobbe, men problemet er at ingen forteller deg sannheten. Dersom 90% ender opp på apotekene og resterende så sier det jo hvor lite muligheter det virkelig er. Dette er vel bare ren markedsføring for å få flere til å studere farmasi. Hilsen en farmasøyt som har jobbet i Bergen, Oslo, og som abulerende farmasøyt i 6 år. Det finnes sjeldent jobb på sykehuset og du må alltid følge med. Så hvis du virkelig har lyst til å jobbe på apotek hver dag så er det bare å kjøre på, men jeg råder deg til å tenke veldig godt etter om det er virkelig virkelig det du vil. Det er helt piss at vi blir pisket dag inn og ut om å få solgt mer hudkrem til folk... brukte ikke 5 år av livet mitt for dette. Helt enig med de oppe at farmasi er ikke studiet det en gang var. Du kommer til å jobbe på apoteket resten av livet og det er ikke veldig mye annet å gjøre for å komme seg noe særlig videre derfra. Sånn er det bare, Hvis du har begynt på studiet så går det fint fordi fagene overlapper sikkert med biotek utdanningen eller andre utdanninger, så du har ikke kastet bort år. Men som sagt så er det ekstremt liten sjanse for å ende opp andre steder enn apoteket. Forleden dag sto 3 av farmasøytene her ved et hudkrem produkt og diskuterte litt om det, Var ingen kunder i apoteket/butikken og det kom 4 kunder iløpet av hele dagen. Apoteket er på 20 kvm. Så ja, her eg jeg og har 44 år igjen dag inn og ut. Endret 10. juni 2019 av Sussanne28 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 De fleste som jobber i produksjon og tilvirkning er der til de går av med pensjon, så veldig vanskelig å få jobb der før neste generasjonsskifte. Jeg er "bare" apotektekniker, men kom meg heldigvis vekk fra apotek og klarte å få jobb i administrasjonen hos en legemiddelgrossist. Mange farmasøyter som jobber her i forskjellige avdelinger, men her er det også et nåløye når det faktisk åpner seg en stilling Anonymkode: dd9c0...5fd 1
Sussanne28 Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 (endret) Er helt enig med det personen over har svart, som du ser så er det apoteket du vil ende på. Gå inn i et apotek og stå der i 8 timer en dag så vet du hva du studerer til. 8 timer dagen de neste 50 årene i ca 8 kvm areal til å gå på. Er det dette livet du vil ha? Ville tatt bioteknologi, mye mer fremtidsrettet, er bare et spørsmål om tid når nettapotekene kommer nå og jobbene forsvinner. Så da må du jobbe i et lager resten av livet... Endret 9. juni 2019 av Sussanne28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå