AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #1 Skrevet 16. april 2017 Vi har begynt med fast føde, syns det går veldig dårlig. Det virker som hun rett og slett ikke orker å svelge maten og når hun først svelger så brekker hun seg bare? Jeg må liksom putte grøten med skje opp til flere ganger i munnen hennes fordi hun ikke svelger det ned. Vi prøvde å introdusere mat ved 4 mnd alder også pga dårlig vektoppgang men vi kunne raskt se at hun ikke var klar. i tillegg nå når hun får under halv porsjon grøt som er veldig tynn, så gulper hun det opp igjen. (Som oftest) drikker gjerne også mindre mme om hun får grøt. Vi har hatt en periode med ernæringsonde pga dårlig vektoppgang men vi har kuttet den ut nå med tanke på at hun blir så urolig av sonda og napper den ut hver dag. Hun er ellers frisk og blid jente. Har dere noe råd? Jeg prøver å gi grøt minst 3-4 ganger dagen i veldig små porsjoner, og veldig tynn. Er det kanskje lurt å kutte ned grøten en stund for så prøve etter en periode igjen? Har prøvd nå i 2 uker. Anonymkode: 5b8cb...2be
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #2 Skrevet 16. april 2017 Jeg ville tatt kontakt med lege. Det kan være reflux, store mandler etc. Joda, det er normalt med gulping og brekninger, men det er ikke normalt å ikke "orke" å svelge, og tynn grøt burde jo gått bedre enn det høres ut som det gjør. Ettersom vektoppgang er dårlig, er det lege neste skritt nå, da hun MÅ få i seg føde på en eller annen måte. Anonymkode: 891b7...615 3
MarinaC Skrevet 16. april 2017 #3 Skrevet 16. april 2017 Har dere sjekket halsen hennes? Min gutt brekte seg når han var liten. Mandlene hans var så store at når han gapte så vi det godt. De var nesten borti hverandre. Dermed var det så trangt at han brekte seg. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #4 Skrevet 16. april 2017 1 time siden, MarinaC skrev: Har dere sjekket halsen hennes? Min gutt brekte seg når han var liten. Mandlene hans var så store at når han gapte så vi det godt. De var nesten borti hverandre. Dermed var det så trangt at han brekte seg. Ja, jeg også har tenkt på dette med at det så trangt i halsen hennes. Merker spesielt når hun får litt tykkere grøt at hun faktisk brekker seg og spyr. Men mener at hun faktisk ble sjekket for det meste på sykehuset under utredning for litt tilbake. De finner ingenting galt. Anonymkode: 5b8cb...2be
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 Er det tatt gastroskopi av henne? Og sjekket for litt sjeldnere sykdommer som kan gjøre svelging problematisk? Anonymkode: b5f68...2f8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #6 Skrevet 16. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har begynt med fast føde, syns det går veldig dårlig. Det virker som hun rett og slett ikke orker å svelge maten og når hun først svelger så brekker hun seg bare? Jeg må liksom putte grøten med skje opp til flere ganger i munnen hennes fordi hun ikke svelger det ned. Vi prøvde å introdusere mat ved 4 mnd alder også pga dårlig vektoppgang men vi kunne raskt se at hun ikke var klar. i tillegg nå når hun får under halv porsjon grøt som er veldig tynn, så gulper hun det opp igjen. (Som oftest) drikker gjerne også mindre mme om hun får grøt. Vi har hatt en periode med ernæringsonde pga dårlig vektoppgang men vi har kuttet den ut nå med tanke på at hun blir så urolig av sonda og napper den ut hver dag. Hun er ellers frisk og blid jente. Har dere noe råd? Jeg prøver å gi grøt minst 3-4 ganger dagen i veldig små porsjoner, og veldig tynn. Er det kanskje lurt å kutte ned grøten en stund for så prøve etter en periode igjen? Har prøvd nå i 2 uker. Anonymkode: 5b8cb...2be Når barnet har hatt ernæringssonde, så har barnet vært i kontakt med sykehus. Sonden skal heller ikke kuttes ut på egenhånd, men i samarbeid med og under veiledning av helsepersonell - les oppfølging på sykehus. Vi har barn med sondeernæring og tett oppfølging. Anonymkode: be2a5...49f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #7 Skrevet 18. april 2017 På 16.4.2017 den 15.08, AnonymBruker skrev: Når barnet har hatt ernæringssonde, så har barnet vært i kontakt med sykehus. Sonden skal heller ikke kuttes ut på egenhånd, men i samarbeid med og under veiledning av helsepersonell - les oppfølging på sykehus. Vi har barn med sondeernæring og tett oppfølging. Anonymkode: be2a5...49f Sant nok. Men når barnet napper den ut hver dag og i tillegg til det er rett og slett urolig av sonde så ser vi ikke poenget med sonde. Hun bruker like mye energi som hun får gjennom sonda, blant annet med å gulpe opp hver eneste måltid. Barnet drikker en del selv. Selv om ikke barnet går opp i vekt med flere hundre gram i mnd så går det opp i alle fall. Sonde irriterter også svelget og da da blir det bare verre å introdusere mat. Anonymkode: 5b8cb...2be
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #8 Skrevet 18. april 2017 På 16.4.2017 den 15.05, AnonymBruker skrev: Er det tatt gastroskopi av henne? Og sjekket for litt sjeldnere sykdommer som kan gjøre svelging problematisk? Anonymkode: b5f68...2f8 Ja det har tatt gastroskopi av barnet. Fant innhenting galt. Blitt også sjekket for sjeldne sykdommer. Ingenting galt er blitt funnet. Tror bare at barnet er seg selv, spiser lite og drikke lite. Muligens er barnet blitt vant til falske og skjønner ikke hvordan h*n skal svelge enda Anonymkode: 5b8cb...2be
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #9 Skrevet 18. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sant nok. Men når barnet napper den ut hver dag og i tillegg til det er rett og slett urolig av sonde så ser vi ikke poenget med sonde. Hun bruker like mye energi som hun får gjennom sonda, blant annet med å gulpe opp hver eneste måltid. Barnet drikker en del selv. Selv om ikke barnet går opp i vekt med flere hundre gram i mnd så går det opp i alle fall. Sonde irriterter også svelget og da da blir det bare verre å introdusere mat. Anonymkode: 5b8cb...2be Jeg har vanskeligheter med å ta deg seriøst. Kontakt helseperaonell og lan dem avgjøre hvordan saken skal løses. Noen barn trekker ut matesonden flere ganger for døgnet. Da er det foreldrenes ansvar å sette den på plass igjen og å passe på barnet. Uten matesonde kan faktisk underernærte barn/babyer få livsvarige skader grunnet mangel på næring og næringsstoffer. Anonymkode: 853cb...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #10 Skrevet 18. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vanskeligheter med å ta deg seriøst. Kontakt helseperaonell og lan dem avgjøre hvordan saken skal løses. Noen barn trekker ut matesonden flere ganger for døgnet. Da er det foreldrenes ansvar å sette den på plass igjen og å passe på barnet. Uten matesonde kan faktisk underernærte barn/babyer få livsvarige skader grunnet mangel på næring og næringsstoffer. Anonymkode: 853cb...3a9 Barnet er ikke undermært. Legen vet at vi har kuttet sonda. Og det er helt greit. Anonymkode: 5b8cb...2be
A4-livet Skrevet 18. april 2017 #11 Skrevet 18. april 2017 Har dere prøvd andre ting enn grøt? Fruktmos eller fruktnett med saftige biter i f.eks. Evt ting hun kan holde og smake på selv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2017 #12 Skrevet 18. april 2017 Akkurat nå, A4-livet skrev: Har dere prøvd andre ting enn grøt? Fruktmos eller fruktnett med saftige biter i f.eks. Evt ting hun kan holde og smake på selv. Fruktnett har jeg ikke prøvd enda. Det skal jeg prøve ut. Hva kan man putte i disse nettene f.eks? Fruktmos har vi også prøvd. Svelger det ikke Anonymkode: 5b8cb...2be
A4-livet Skrevet 18. april 2017 #13 Skrevet 18. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fruktnett har jeg ikke prøvd enda. Det skal jeg prøve ut. Hva kan man putte i disse nettene f.eks? Fruktmos har vi også prøvd. Svelger det ikke Anonymkode: 5b8cb...2be Tja, alt mulig egentlig. Bare å google så får du helt sikkert masse tips. Prøvde det ikke med førstemann men har tenkt å kjøpe til andremann nå. Hun elsker hvertfall vannmelon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå