Gå til innhold

Noen som forstår denne foreldelsesfristen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldelsesfristen er vanligvis på tre år, men så er det noen tilleggsfrister, hvor av en gås lik:

1. Dersom fordringshaveren ikke har gjort fordringen gjeldende fordi han manglet nødvendig kunnskap om fordringen eller skyldneren, inntrer foreldelse tidligst 1 år etter den dag da fordringshaveren fikk eller burde skaffet seg slik kunnskap.

Noen som forstår den siste setningen der? Hvordan blir foreldelsesfristen i forhold til de tre årene, jeg forstår det bare ikke. Blir de tre årene utvidet med et år?? blir ingenting av tidligere år foreldet før etter et år etter man fikk kjennskap til den nødvendige kunnskapen??

Anonymkode: 0f548...46b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjelder dette? 

Jeg tolker det slik:man ha i utgangspunktet 3 år fra hendelsen. Hvis man ikke visste om eksempelvis skade eller følgeskader har man 1 år fra man burde visst eller tatt seg bryet med å finne ut. 

Så hvis det år 5 år fra skaden skjedde med du ikke skjønner at det har skjedd en skade før etter 5 år, har du 1 år fra du forstod. 

Anonymkode: a236d...474

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjelder dette? 

Jeg tolker det slik:man ha i utgangspunktet 3 år fra hendelsen. Hvis man ikke visste om eksempelvis skade eller følgeskader har man 1 år fra man burde visst eller tatt seg bryet med å finne ut. 

Så hvis det år 5 år fra skaden skjedde med du ikke skjønner at det har skjedd en skade før etter 5 år, har du 1 år fra du forstod. 

Anonymkode: a236d...474

Ja da har jeg et år fra jeg forstod, men et år på/på hva?

AnonymBruker
Skrevet

La oss si hendelsen har pågått siden 2009, da er normalt foreldelsen utløpt i 2012, men jeg fikk først kjennskap til det aktuelle i 2017, hva gjør dette med foreldelsen?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da har jeg et år fra jeg forstod, men et år på/på hva?

på/til hva*

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si hendelsen har pågått siden 2009, da er normalt foreldelsen utløpt i 2012, men jeg fikk først kjennskap til det aktuelle i 2017, hva gjør dette med foreldelsen?

Hvis dette tidspunktet også er da du "burde skaffet deg denne kunnskapen", vil foreldelsesfrist være ett år fra dette tidspunktet. 

Anonymkode: 37b26...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...