Gå til innhold

kattedo eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare ett generelt spørsmål. Ville dere anbefalt å ha kattedo inne om man har 5 katter, men som har katteluke til å gå på do ute?

Anonymkode: 2c6d9...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare ett generelt spørsmål. Ville dere anbefalt å ha kattedo inne om man har 5 katter, men som har katteluke til å gå på do ute?

Ja, i tilfelle. En dag må kansje de holdes innendørs. Som f. Eks under rakettoppskytning på nyttårsaften. At dere skal bort, eller at en blir syk og trenger tilsyn inne. Da er alltid kjekt å ha innlærte dovaner inne, slik at de vet hvor de kan kan gå. I og med at dere har såpass mange, hår jeg utifra at dere bort romslig, og kattedoen behøver ikke stå på det mest synelige stedet. Den kan stå på en bortgjemt plass bare dere viser dem hvor den er. Min erfaring er, at så lenge de er utekatter og  kan vandre ut og inn som de ønsker, vil de gjøre fra seg ute. Det har alle mine gjort, med unntak av vintre med stive kuldegrader. Og er jeg tilstede og ser hvor de har tenkt seg bærer jeg de heller ut. Har bare én katt nå, og tømmer kassen en gang i halvåret. Den brukes den bare i nødsfall.

Endret av Perle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

Ja, i tilfelle. En dag må kansje de/eller en av de holdes innendørs. Som f. Eks under rakettoppskytning på nyttårsaften. At derr skal bort, eller at en blir syk og trenger tilsyn inne. Da er alltid kjekt å ha innlærte dovaner inne, slik at de vet hvor de kan kan gå. I og med at dere har såpass mange, hår jeg utifra at dere bort romslig, og kattedoen behøver ikke stå på det mest synelige stedet. Den kan stå på en bortgjemt plass bare dere viser dem hvor den er. Min erfaring er, at så lenge de er utekatter og  kan vandre ut og inn som de ønsker, vil de gjøre fra seg ute. Det har alle mine gjort, med unntak av vintre med stive kuldegrader. Og er jeg tilstede og ser hvor de har tenkt seg bærer jeg de heller ut. Har bare én katt nå, og tømmer kassen en gang i halvåret. Han bruker den bare i nødsfall.

Helt enig med deg☺Er ikke meg det er snakk om, men i en gruppe på Facebook der jeg ble litt sjokkert over hva jeg leste. Var 7 katter og ikke 5 forresten...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehh, me andre ord så aner du ikke åssen ting er der? Om man har 1 eller 10 katter har ingenting å si.. 

om alle kattene har gjort fra seg ute fra de er de er født, hvorfor gjøre d komplisert for de?

Anonymkode: b8d3b...b98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er mindre stress md kattedo inne. Da kan jeg ligge litt ekstra i helgene uten å måtte stresse med å slippe kattene ut. Samme med når jeg skal noe sted, trenger ikke være redd for at kattene er dotrengt og går i ubehag. Det er kjempeekkelt å være tisstrengt :P 

Katten min er ute flere timer om dagen, men han bruker kattedoen veldig ofte. 

Anonymkode: c723a...6fa

• Liker 2
Skrevet

Har katt, som er 5 år, katteluke og kattedo inne. Tenker som så, at katten min fortjener å få velge selv. Og, en kattedo er ikke så mye stress.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns katten skal få velge selv, så ja til kattedo. Det kan jo være at man må ha katten(e) inne på grunn av noe å da er det fryktelig greit at de har do og er vandt til å bruke den. Dessuten har jeg erfart at mine katter HATER å gå på do ute om vinteren, jeg dobler bruken av kattesand om vinteren ;p 

Anonymkode: 49bb2...07c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvilken gruppe og tråd du snakker om. Eieren setter seg veldig på bakbeina og er ikke villig til å finne en løsning. En kattedo på 7 katter selv om de går ute er helt innafor. Å nekte en do når en av de tisser inne, er bare å skylde på seg selv som eier.

Anonymkode: 542ab...892

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvilken gruppe og tråd du snakker om. Eieren setter seg veldig på bakbeina og er ikke villig til å finne en løsning. En kattedo på 7 katter selv om de går ute er helt innafor. Å nekte en do når en av de tisser inne, er bare å skylde på seg selv som eier.

Anonymkode: 542ab...892

Vedkommende høres  ut som en ordentlig mærr!

Anonymkode: e9f65...dab

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sandkorn som klister seg fast under fotsålen og spreidast utover i alle rom. Varm eim av nylagd kattepudding i det svigers kommer på besøk. Hunden som har tatt turen og forsynt seg med gamle lortar og strør dei som smular omkring seg. Tømming av do, der ein nesten døyr av bunnslammet som er blitt om til ein giftig sirupsaktig amoniakkmasse med stank som kleimar seg i lungene. Skitten kattespade som hunden har funnet og har gjemt under sofaputene. Og værst av alt, snubble i kattedoen ein tidlig morgon, der sand, bæsj og alt helvete veltar seg nedover trappa frå andre til fyrtse etasje. Nede i trappeholet ventar ein lykkeleg hund på haglskuren av kattelortar og våte klattar med kattepisssand som snart slår ned. Med eit blaut smell landar hærligheita og fetsen kan starte. Når den værste kattesandrøyken etter nedslaget har har lagt seg, kan ein konstantere at hunden har fått mørkare farge i pelsen. Kattelort er allereide oppsmula strødd omrking. Når ein trør mellom gamle kattelortar vert fotsålen fylt med våte sandkorn og kattespaden har på mystisk vis forsvunne...

Endret av Neptunsnigel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Neptunsnigel skrev:

Sandkorn som klister seg fast under fotsålen og spreidast utover i alle rom. Varm eim av nylagd kattepudding i det svigers kommer på besøk. Hunden som har tatt turen og forsynt seg med gamle lortar og strør dei som smular omkring seg. Tømming av do, der ein nesten døyr av bunnslammet som er blitt om til ein giftig sirupsaktig amoniakkmasse med stank som kleimar seg i lungene. Skitten kattespade som hunden har funnet og har gjemt under sofaputene. Og værst av alt, snubble i kattedoen ein tidlig morgon, der sand, bæsj og alt helvete veltar seg nedover trappa frå andre til fyrtse etasje. Nede i trappeholet ventar ein lykkeleg hund på haglskuren av kattelortar og våte klattar med kattepisssand som snart slår ned. Med eit blaut smell landar hærligheita og fetsen kan starte. Når den værste kattesandrøyken etter nedslaget har har lagt seg, kan ein konstantere at hunden har fått mørkare farge i pelsen. Kattelort er allereide oppsmula strødd omrking. Når ein trør mellom gamle kattelortar vert fotsålen fylt med våte sandkorn og kattespaden har på mystisk vis forsvunne...

Ikke har jeg hund 

ikke står doen sånn at man kan snuble i den 

lukta slipper jeg da doen har tak og jeg bruker skikkelig sand 

😜 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Neptunsnigel skrev:

Hahaha! Bra skrevet. Jeg hadde aldri kattedo da jeg hadde utekatter...men de gikk aldri på do inne heller.

Anonymkode: 493c2...971

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke har jeg hund 

ikke står doen sånn at man kan snuble i den 

lukta slipper jeg da doen har tak og jeg bruker skikkelig sand 

😜 

Sjølv med lukka kattedass med dør får våre to katter til å stinklegge huse vårt og grise sand og lortar utover :P

Vi bur på lande og har eit stort problem med ørn som spiser kattar. Dermed vert det til at vi har innekattar. Forige katt vart tatt av ørn rett utføre inngangsdøra. Synd, for det var ei katte eg digga. Lita og tøff, musedrepar på sin hals. Tok og røyskattar. No har vi hund, som vi håpar vil "jage" ørna vekk. Kattana får komme ut på sommaren då ørna ikkje lenger er like påsliten som om haust/vinter.

Bur du landeleg og ikkje er plaga med rovvilt som tar katter hadde eg latt kattane gå ute på do. Ha eg budt I by og kanskje i ein trang leiligheit hadde eg ikkje orka 5 kattar på eit dass inne :S

Endret av Neptunsnigel
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehh, me andre ord så aner du ikke åssen ting er der? Om man har 1 eller 10 katter har ingenting å si.. 

om alle kattene har gjort fra seg ute fra de er de er født, hvorfor gjøre d komplisert for de?

Anonymkode: b8d3b...b98

Nei, jeg aner ikke åssen ting er der. Men jeg mener nå at tar man på seg dyr, skal man også ha tid og ork til å ta vare på de. Å tømme en kattedo for litt tiss og bæsj i ny og ned kan umulig være så komplisert og slitsomt. Er det dèt så anbefaler jeg ikke å skaffe seg katt.
Som hu over her skriver, hva gjør man på nyttårsaften når kattene holdes inne?

Denne tråden jeg leste dette i på facebook, får trådstarter mange råd om å skaffe seg kattedo inne da en av kattene tisser på kjøkkenbenken. Noen av svarene eieren har kommet med

"Omg ! Jeg har katteluke så kattene kan gå ut når dem vill! Å ha kasse til voksne katter er tull!"

"Det er pga hu ikke hæler å gå ut . Hadde jort det i natt å å da var det jo fin temp ute å vindstille! Var kansje litt kaldt da men det er faen ikke grunn nokk!"

"Er ikke at hu er redd. Jeg har luke og å begynne med kasse er uaktuelt ! Da må jeg bytte hver eneste dag å det sjer ikke. Ender med at dem kommer inn å går på do! Iallefall hu jeg tror det er ! Hu vill helst jøre fra seg inne å da jeg hadde kasse kom hu inn fra ut å jikk på do. Så nei takk. Hu er ut flere ganger PR dag så er ikke at hu er redd for å gå ut . Hu er 8 år OM det er henne jeg tror. "

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Neptunsnigel skrev:

Jævlig fint for alle med hager, blomsterbed, sandkasser og hekk hvor kattene driter da. 

Anonymkode: c17a9...6bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jævlig fint for alle med hager, blomsterbed, sandkasser og hekk hvor kattene driter da. 

Anonymkode: c17a9...6bb

Katter driter ute selv om de har do inne, så det har ikke så mye å si på den kanten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...