AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #1 Skrevet 15. april 2017 Har en valp på 3 mnd som kan være litt verbal av seg. Han bjeffer ikke veldig mye, men nok til at vi synes at det kan bli litt for mye til tider. Vi vil ha en hund som ikke lager mye lyd av seg, og derfor kjøpte vi en rase som ikke er kjent for å bjeffe heller. Likevel bjeffer han litt innimellom. Spesielt under lek (enten alene eller med oss), når han skjønner han skal ut, når han skal få mat eller om han bare vil noe. Vet ikke hva som er mest effektivt mot bjeffing, og derfor rådfører jeg meg med dere. Ettersom jeg har forstått det er det ikke noe "hokuspokus" som hjelper?? Kan godt være at det vil gå over av seg selv, og at det bare er nå i valpetiden. Men om det ikke skulle gjøre det, vil jeg ta tak i det fortest mulig, så det i verste fall ikke blir verre. Så langt har vi bare ignorert han eller sagt "hysj!" for så å rose når han roer seg, men vet ikke om dette hjelper? Anonymkode: 30e15...f40
ROMPEGURI Skrevet 15. april 2017 #2 Skrevet 15. april 2017 Jeg bruker å føre hunden raskt inn på badet og stenge han inne i et par minutter slik at han får roet seg ned. Også fokuserer jeg mye på å rose og evt. avlede han før han rekker å sette i gang. Kjefter aldri, fører han bare raskt bort. Dette er hvis han vakter leiligheten osv. Når han var valp og begynte å frustrasjonsbjeffe, festet jeg han i et bånd i kjøkkenbordet (med pledd å ligge på) og gikk bort fra han. Han lærte veldig raskt at det overhode ikke lønnet seg å bjeffe/bite med denne metoden. Brukte den også for å lære han å roe seg i nye situasjoner, slik som andres hjem. Kan dette kanskje fungere for dere?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #3 Skrevet 15. april 2017 2 minutter siden, ROMPEGURI skrev: Jeg bruker å føre hunden raskt inn på badet og stenge han inne i et par minutter slik at han får roet seg ned. Også fokuserer jeg mye på å rose og evt. avlede han før han rekker å sette i gang. Kjefter aldri, fører han bare raskt bort. Dette er hvis han vakter leiligheten osv. Når han var valp og begynte å frustrasjonsbjeffe, festet jeg han i et bånd i kjøkkenbordet (med pledd å ligge på) og gikk bort fra han. Han lærte veldig raskt at det overhode ikke lønnet seg å bjeffe/bite med denne metoden. Brukte den også for å lære han å roe seg i nye situasjoner, slik som andres hjem. Kan dette kanskje fungere for dere? Er du seriøs?? Dette virker jo bare slemt. Vi snur oss til hunden og overser den ved uønsket atferd. Stenge en hund inne er bare dumt synes jeg. En dag vil dere trenge å gjøre det pga sikkerhets el.l, og da vil den forbinde det å bli innestengt med straff. Anonymkode: bd1f7...2fe 5
ROMPEGURI Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du seriøs?? Dette virker jo bare slemt. Vi snur oss til hunden og overser den ved uønsket atferd. Stenge en hund inne er bare dumt synes jeg. En dag vil dere trenge å gjøre det pga sikkerhets el.l, og da vil den forbinde det å bli innestengt med straff. Anonymkode: bd1f7...2fe Jeg er helt seriøs. Mener du at jeg bare skal snu meg å gå når han står å bjeffer i vinduet på en forbipasserende? Det er overhode ikke synd i han. Ingen som kjefter og maser på han, vi tar han bare raskt vekk. Han har ingen negative forhold til badet, legger seg der for å varme seg på kablene når han selv vil. Når han føres inn dit ved bjeffing, legger han seg på gulvet og roer seg veldig raskt ned. Mye bedre for han å måtte stresse og kave seg opp i flere minutter ved at jeg overser bjeffingen. Hunder trenger ro.
Tabris Skrevet 16. april 2017 #5 Skrevet 16. april 2017 Det kommer helt an på hva slags bjeffing det er. Hvis han bjeffer når han leker, så er det jo fordi han blir ivrig og oppgiret. Da er det litt opp til dere at dere ikke leker med ham så voldsomt at han blir så oppgiret at han bikker over i bjeffing. Samme når han skal ut - han blir gira og glad, og bjeffer pga forventning. Her ville jeg roet ned forventningene før tur. Ikke si ting som "skal vi gå tur?" og tren gjerne masse (frivillig) kontakt ved ytterdøren. Start med kontakttrening i stua. Ha klar godbiter. Ikke rop eller lokk på hunden, still deg opp og vent til valpen kommer til deg av seg selv. Så fort han ser deg inn i øynene, si "bra!" (eller bruk klikker) og gi en godbit. Gjenta hver gang han ser på deg. Tren dette flere ganger, helst hver dag, og ta det så med deg ut i yttergangen når valpen vet hva det går ut på og tydelig tar kontakt med deg igjen flere ganger etter godbiten er svelget. Ta gjerne på deg jakken, tren kontakt, ta av deg jakken igjen, og gå inn. Ta på deg sko, tren kontakt, ta av deg sko og gå inn igjen osv. Ikke kommander sitt eller på noen annen måte lokk på hunden, den skal gjøre det frivillig og av seg selv (derfor lurt å starte i stua). For hvorvidt valpen velger å stå eller sitte forteller deg litt om hvor oppgiret han er. Setter han seg av seg selv, og blir sittende, mens han gir kontakt igjen og igjen, så forteller det deg at han er i ferd med å roe seg ned. Tren gjerne også utenfor ytterdøra og stopp flere ganger og tren på turen. Det vil både roe ned (som også kan hjelpe på evt draing i bånd, som også kommer av forventning og stress), samt minne valpen på at du eksisterer i andre enden av båndet. At hunden bjeffer pga høyt stress og forventning er naturlig og er egentlig bare et symptom på at hunden er litt for oppkavet. Da tenker jeg det er vår jobb å roe ned stresset og forventningene. Hvis valpen bjeffer MOT dere - f.eks for oppmerksomhet - så er det eneste type bjeffing jeg ville ignorert fullstendig. Masing må ignoreres. Se i taket, lat som valpen er luft. Da er det også viktig at når valpen har vært stille i 3-5 sekunder, DA får den oppmerksomhet. Da lærer den både hva som ikke fungerer (blir ignorert) og hva som fungerer (får oppmerksomhet). 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #6 Skrevet 16. april 2017 6 timer siden, Tabris skrev: Det kommer helt an på hva slags bjeffing det er. Hvis han bjeffer når han leker, så er det jo fordi han blir ivrig og oppgiret. Da er det litt opp til dere at dere ikke leker med ham så voldsomt at han blir så oppgiret at han bikker over i bjeffing. Samme når han skal ut - han blir gira og glad, og bjeffer pga forventning. Her ville jeg roet ned forventningene før tur. Ikke si ting som "skal vi gå tur?" og tren gjerne masse (frivillig) kontakt ved ytterdøren. Start med kontakttrening i stua. Ha klar godbiter. Ikke rop eller lokk på hunden, still deg opp og vent til valpen kommer til deg av seg selv. Så fort han ser deg inn i øynene, si "bra!" (eller bruk klikker) og gi en godbit. Gjenta hver gang han ser på deg. Tren dette flere ganger, helst hver dag, og ta det så med deg ut i yttergangen når valpen vet hva det går ut på og tydelig tar kontakt med deg igjen flere ganger etter godbiten er svelget. Ta gjerne på deg jakken, tren kontakt, ta av deg jakken igjen, og gå inn. Ta på deg sko, tren kontakt, ta av deg sko og gå inn igjen osv. Ikke kommander sitt eller på noen annen måte lokk på hunden, den skal gjøre det frivillig og av seg selv (derfor lurt å starte i stua). For hvorvidt valpen velger å stå eller sitte forteller deg litt om hvor oppgiret han er. Setter han seg av seg selv, og blir sittende, mens han gir kontakt igjen og igjen, så forteller det deg at han er i ferd med å roe seg ned. Tren gjerne også utenfor ytterdøra og stopp flere ganger og tren på turen. Det vil både roe ned (som også kan hjelpe på evt draing i bånd, som også kommer av forventning og stress), samt minne valpen på at du eksisterer i andre enden av båndet. At hunden bjeffer pga høyt stress og forventning er naturlig og er egentlig bare et symptom på at hunden er litt for oppkavet. Da tenker jeg det er vår jobb å roe ned stresset og forventningene. Hvis valpen bjeffer MOT dere - f.eks for oppmerksomhet - så er det eneste type bjeffing jeg ville ignorert fullstendig. Masing må ignoreres. Se i taket, lat som valpen er luft. Da er det også viktig at når valpen har vært stille i 3-5 sekunder, DA får den oppmerksomhet. Da lærer den både hva som ikke fungerer (blir ignorert) og hva som fungerer (får oppmerksomhet). Takk for utfyllende svar! Begynner han å bjeffe under lek (med oss), avslutter vi leken. Men stort sett er det når han holder på alene at han bjeffer. Han har i grunn to slike stunder hver dag hvor han bjeffer og er litt vill av seg. Dette selv om vi nettopp har vært ute og latt han sprunget fritt i håp om at han skal roe seg ned inne. Skal vi ut, tar vi bare på oss skoene uten å si noe, men han har jo skjønt at dette som regel betyr at han skal ut og sånn starter bjeffingen. Tar han aldri ut før han har sluttet å bjeffe. Men du mener altså at kontakttrening vil få bort denne type bjeffing? Vil det også redusere bjeffingen han holder på med når han er giret og leker seg? Han bjeffer aldri på mennesker eller andre dyr ute. Kun på oss hvis han vil ha oppmerksomhet eller hvis han blir litt overgiret. Så virker ikke som det er av usikkerhet heller. Ts Anonymkode: 30e15...f40
schwifty Skrevet 16. april 2017 #7 Skrevet 16. april 2017 Hva med å lære ham til å plukke opp en bestemt ting (pute/kosedyr etc) når han begynner å bjeffe? Ikke så lett å bjeffe med noe i munnen.
Perle Skrevet 16. april 2017 #8 Skrevet 16. april 2017 (endret) 18 timer siden, ROMPEGURI skrev: Jeg er helt seriøs. Mener du at jeg bare skal snu meg å gå når han står å bjeffer i vinduet på en forbipasserende? Det er overhode ikke synd i han. Ingen som kjefter og maser på han, vi tar han bare raskt vekk. Han har ingen negative forhold til badet, legger seg der for å varme seg på kablene når han selv vil. Når han føres inn dit ved bjeffing, legger han seg på gulvet og roer seg veldig raskt ned. Mye bedre for han å måtte stresse og kave seg opp i flere minutter ved at jeg overser bjeffingen. Hunder trenger ro. Jeg er helt enig. Jeg sier "Nei", og fjerner de fra situasjonen. Enda bedre, lær inn kommandoen "gå å legg deg!", og pek på kurven. Når de er rolige får de komme tilbake. Være rolig og bestemt, ikke minst KONSEKVENT. Belønn masse, når ønsket adferd inntreffer! For all del ikke stå å "kjeft", da bidrar en bare i " bjeffekoret" og girer opp stemningen ytterligere. Endret 16. april 2017 av Perle
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #9 Skrevet 16. april 2017 27 minutter siden, Perle skrev: Jeg er helt enig. Jeg sier "Nei", og fjerner de fra situasjonen. Enda bedre, lær inn kommandoen "gå å legg deg!", og pek på kurven. Når de er rolige får de komme tilbake. Være rolig og bestemt, ikke minst KONSEKVENT. Belønn masse, når ønsket adferd inntreffer! For all del ikke stå å "kjeft", da bidrar en bare i " bjeffekoret" og girer opp stemningen ytterligere. Men altså, det er jo ikke så lett å "fjerne han fra situasjonen" hvis han bjeffer fordi vi skal ut? Har en grind stående inne som vi har han i hvis vi ikke kan følge med på han, og det hender seg at vi setter han opp i der hvis det blir for mye. Der roer han seg som regel etterhvert, men vil dette hjelpe i det lange løp? Det beste hadde vært om han bare skjønte ordet "hysj," haha, men så lett er det vel ikke... Synes bjeffing er noe av det som er vanskeligst og korrigere 🙄 Ts Anonymkode: 30e15...f40
Tabris Skrevet 16. april 2017 #10 Skrevet 16. april 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Begynner han å bjeffe under lek (med oss), avslutter vi leken. Men stort sett er det når han holder på alene at han bjeffer. Han har i grunn to slike stunder hver dag hvor han bjeffer og er litt vill av seg. Dette selv om vi nettopp har vært ute og latt han sprunget fritt i håp om at han skal roe seg ned inne. Skal vi ut, tar vi bare på oss skoene uten å si noe, men han har jo skjønt at dette som regel betyr at han skal ut og sånn starter bjeffingen. Tar han aldri ut før han har sluttet å bjeffe. Men du mener altså at kontakttrening vil få bort denne type bjeffing? Vil det også redusere bjeffingen han holder på med når han er giret og leker seg? Han bjeffer aldri på mennesker eller andre dyr ute. Kun på oss hvis han vil ha oppmerksomhet eller hvis han blir litt overgiret. Så virker ikke som det er av usikkerhet heller. Ts Anonymkode: 30e15...f40 Han er jo en liten valp - mye energi og raptus er jo helt normalt. Jeg ville fokusert på å gjøre ham sliten på en måte som roer ned. Dvs ta ham med mye ut. Ikke for å gå lang tur, men for å sosialisere ham med fremmede hunder og mijløtrene ham. Bruk en del tid på å gjøre ham vant med de tingene, folkene, hundene og stedene han trenger å bli vant med som voksen. En trett valp vil som regel sove (hvis de ikke blir overtrøtte, noe som også er typisk for valper). Ja, hvis du får kommet i gang ordentlig med kontakttrening, så vil det fungere. Start som sagt i stua. Når han fint tar kontakt med deg igjen med en gang han har spist forrige godbit, så kan du begynne å holde kontakten litt lenger. La ham se på deg i ett sekund før du sier bra og gir godbit. Så to sekunder osv. Ta det gradvis, dette er ikke gjort på en dag. Når valpen kan holde kontakten med deg i 2-3 sekunder gjentatte ganger, så vil det roe ned. Og hvis du er konsekvent og gjør dette hver gang dere skal ut, så vil det roe ham ned i situasjonen. For det er det som er nøkkelen - gjøre noe med årsaken (stressnivået) ikke symptomet (bjeffingen). Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt hensikten med å si "Nei" eller "hysj". Valpen kan ikke norsk og vet ikke hva ordene betyr. Det er jo sånn sett også litt urettferdig å kjefte på valpen for noe den ikke kan noe for (og ikke minst, med tanke på tur, en forventning vi selv har bygget hos hunden). Ja, oppmerksomhetsbjeffing ville jeg ignorert totalt. Det er noe som fort kan eskalere om man gir det noe oppmerksomhet. (Ting som "Nei" og "Gå og legg deg" er også oppmerksomhet). Endret 16. april 2017 av Tabris 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #11 Skrevet 16. april 2017 1 time siden, Tabris skrev: Han er jo en liten valp - mye energi og raptus er jo helt normalt. Jeg ville fokusert på å gjøre ham sliten på en måte som roer ned. Dvs ta ham med mye ut. Ikke for å gå lang tur, men for å sosialisere ham med fremmede hunder og mijløtrene ham. Bruk en del tid på å gjøre ham vant med de tingene, folkene, hundene og stedene han trenger å bli vant med som voksen. En trett valp vil som regel sove (hvis de ikke blir overtrøtte, noe som også er typisk for valper). Ja, hvis du får kommet i gang ordentlig med kontakttrening, så vil det fungere. Start som sagt i stua. Når han fint tar kontakt med deg igjen med en gang han har spist forrige godbit, så kan du begynne å holde kontakten litt lenger. La ham se på deg i ett sekund før du sier bra og gir godbit. Så to sekunder osv. Ta det gradvis, dette er ikke gjort på en dag. Når valpen kan holde kontakten med deg i 2-3 sekunder gjentatte ganger, så vil det roe ned. Og hvis du er konsekvent og gjør dette hver gang dere skal ut, så vil det roe ham ned i situasjonen. For det er det som er nøkkelen - gjøre noe med årsaken (stressnivået) ikke symptomet (bjeffingen). Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt hensikten med å si "Nei" eller "hysj". Valpen kan ikke norsk og vet ikke hva ordene betyr. Det er jo sånn sett også litt urettferdig å kjefte på valpen for noe den ikke kan noe for (og ikke minst, med tanke på tur, en forventning vi selv har bygget hos hunden). Ja, oppmerksomhetsbjeffing ville jeg ignorert totalt. Det er noe som fort kan eskalere om man gir det noe oppmerksomhet. (Ting som "Nei" og "Gå og legg deg" er også oppmerksomhet). Okei, tusen takk! Er litt ny i dette gamet, så er ikke alltid så lett å vite hva man skal gjøre! Men hvordan i praksis trener jeg på kontakt? Går jeg ned på hans nivå og retter oppmerksomheten mot meg, eller oppfører jeg meg bare som normalt og gir belønning når han tar kontakt? Ts Anonymkode: 30e15...f40
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #12 Skrevet 16. april 2017 Og en annen ting, hvis han begynner å bjeffe MENS han tar kontakt (eller bare bjeffer fordi han skjønner at det er godbiter å få), hvordan forholder jeg meg til han da? Ts Anonymkode: 30e15...f40
Tabris Skrevet 16. april 2017 #13 Skrevet 16. april 2017 Du bare har godbiter klar (men ikke i hånden, evt ha da hånden bak på ryggen så han ikke fokuserer på godbitene). Så stiller du deg opp og står som vanlig og ser på ham. Sjansen er stor for at han vil komme bort og lure på hva du holder på med. Evt. kan du gi ham èn godbit først. Når han har spist den så er sjansen stor for at han vil se opp på deg for å se etter neste godbit - da er det med en gang "Bra!" også gi ham en godbit. Tren ofte, men korte økter. Gjerne flere ganger til dagen, men kanskje bare 4-5 ganger (4-5 godbiter) per gang. Jeg ville ikke brydd meg i begynnelsen om han bjeffet, kun fokusert på øyekontakt og belønnet det. Men begynner han å mase-bjeffe ellers så ville jeg ignorert det helt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #14 Skrevet 16. april 2017 9 minutter siden, Tabris skrev: Du bare har godbiter klar (men ikke i hånden, evt ha da hånden bak på ryggen så han ikke fokuserer på godbitene). Så stiller du deg opp og står som vanlig og ser på ham. Sjansen er stor for at han vil komme bort og lure på hva du holder på med. Evt. kan du gi ham èn godbit først. Når han har spist den så er sjansen stor for at han vil se opp på deg for å se etter neste godbit - da er det med en gang "Bra!" også gi ham en godbit. Tren ofte, men korte økter. Gjerne flere ganger til dagen, men kanskje bare 4-5 ganger (4-5 godbiter) per gang. Jeg ville ikke brydd meg i begynnelsen om han bjeffet, kun fokusert på øyekontakt og belønnet det. Men begynner han å mase-bjeffe ellers så ville jeg ignorert det helt. Prøvde meg litt på kontakt nå og det gikk overraskende lett! Han stiller seg opp og ser på meg og prøver litt andre kommandoer han har lært for å få godbiten (sitt, ligg, osv...). Men han fokuserer på meg og ikke godbiten og det er positivt. Han prøvde seg på et par bjeff, men jeg ignorerte og belønnet ikke før han hadde vært stille i noen sekunder, samt tok kontakt. Men er dette altså det eneste som vil hjelpe for å få han stille?? 5 min etter økten begynte han å leke og bjeffe igjen og jeg kan liksom ikke se helt hvordan dette vil fungere? Mulig det gjør det altså, virker bare litt hensiktsløst ifh problemet, men det funker kanskje i det lange løp.. Poenget er kanskje at hunden skal lære å ta kontakt ved øyekontakt fremfor å bjeffe? Ser liksom ikke for meg at han vil bli mindre giret av at vi trener kontakt noen ganger daglig? ts Anonymkode: 30e15...f40
Tabris Skrevet 16. april 2017 #15 Skrevet 16. april 2017 Så bra! Dette er for å roe ned stressnivået og iveren når dere skal ut på tur, og dermed få fjernet bjeffingen i den settingen. Og hvis han begynner å kave seg opp ute, dra i bånd osv, så kan dere stoppe og trene kontakt på den måten forå roe ned. Evt kan godbitsøk også funke. Det er en teknikk for å få fokus og kontakt med hunden, og for - etterhvert - å roe den ned. Gjør dere det konsekvent før tur, så vil dere endre hundens forventninger, og dermed også hundens stressnivå. Men valpen vil selvsagt fortsatt bjeffe om den blir for giret om den leker, oppmerksomhet osv. Da er det andre ting som må inn (roe ned med f.eks kontakttrening, fylt kong, tyggebein eller godbitsøk når han leker og dere ser han kaver seg opp, ignorere oppmerksomhetsbjeffing osv). 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #16 Skrevet 16. april 2017 1 time siden, Tabris skrev: Så bra! Dette er for å roe ned stressnivået og iveren når dere skal ut på tur, og dermed få fjernet bjeffingen i den settingen. Og hvis han begynner å kave seg opp ute, dra i bånd osv, så kan dere stoppe og trene kontakt på den måten forå roe ned. Evt kan godbitsøk også funke. Det er en teknikk for å få fokus og kontakt med hunden, og for - etterhvert - å roe den ned. Gjør dere det konsekvent før tur, så vil dere endre hundens forventninger, og dermed også hundens stressnivå. Men valpen vil selvsagt fortsatt bjeffe om den blir for giret om den leker, oppmerksomhet osv. Da er det andre ting som må inn (roe ned med f.eks kontakttrening, fylt kong, tyggebein eller godbitsøk når han leker og dere ser han kaver seg opp, ignorere oppmerksomhetsbjeffing osv). Hmm, okei. Ja, jeg har hørt at å avlede meg kong, godbitsøk eller lignende kan hjelpe for å roe ned, men vil ikke dette være å belønne bjeffingen? Altså, han bjeffer og får i retur en kong? Uff, blir så forvirret over alle rådene man får! synes dette med bjeffing er vanskelig, men samtidig må det jo gå an å finne en måte og få han til å skjønne at bjeffing = uønsket atferd? Kan det være at han med tiden etterhvert bare skjønner at bjeffing ikke er greit om han ikke får noe oppmerksomhet/belønning for det? I skrivende stund bjeffer han mens han løper og leker seg på gulvet... skal denne type bjeffing bare ignoreres? Beklager om jeg spør mye. Ts Anonymkode: 30e15...f40
Tabris Skrevet 17. april 2017 #17 Skrevet 17. april 2017 Det er bra du spør mye. Bedre å spørre og lære enn å ikke spørre. Mye bjeffing er selvforsterkende, og funker defor dårlig å ignorere. Det kommer an på hva bjeffingen kommer av. Den eneste bjeffingen man bør ignorere 100% er masing mot eier/andre folk. All masing/tigging bør ignoreres fullstendig. For en hund som maser, bjeffer for å oppnå noe (oppmerksomhet). Blir dette ignorert, så vil hunden erfare at den fremgangsmåten ikke fungerer. Men da er det også viktig at man samtidig gir oppmerksomhet når hunden oppfører seg som ønsket (når den er stille og rolig). Utenom det så er den bjeffingen du prater om (ved lek og tur), bjeffing som kommer av at hunden er oppspilt og ivrig. Det er helt naturlig, og her er bjeffingen bare et symptom. Dvs at man bør jobbe med årsaken (stressnivået), ikke symptomet (bjeffingen).Her bjeffer de ikke for å oppnå noe, det bare "koker over". Derfor tenker jeg at for å jobbe med årsaken, så må vi finne måter å roe ned hunden på. Derfor har jeg altså foreslått: 1. Aktiviteter som sliter hunden ut på en god måte og som kan gjøre den roligere inne (sosialisering, miljøtrening) 2. Ikke leke/herje inne 3. Kontakttrening inne, ved utgangsdøren og på tur (for å roe ned stressnivået rett før tur samt på tur) 4. Vær i forkant og ro hunden ned (godbitsøk, fryst kong, kontakttrening) når du er at den girer seg opp, f.eks når den leker. Vær gjerne i forkant og stopp leken og gi disse rolige aktivitetene før den begynner å bjeffe
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #18 Skrevet 17. april 2017 På 15.4.2017 den 23.14, ROMPEGURI skrev: Jeg bruker å føre hunden raskt inn på badet og stenge han inne i et par minutter slik at han får roet seg ned. Også fokuserer jeg mye på å rose og evt. avlede han før han rekker å sette i gang. Kjefter aldri, fører han bare raskt bort. Dette er hvis han vakter leiligheten osv. Når han var valp og begynte å frustrasjonsbjeffe, festet jeg han i et bånd i kjøkkenbordet (med pledd å ligge på) og gikk bort fra han. Han lærte veldig raskt at det overhode ikke lønnet seg å bjeffe/bite med denne metoden. Brukte den også for å lære han å roe seg i nye situasjoner, slik som andres hjem. Kan dette kanskje fungere for dere? Det hjelper i hvertfall IKKE og stenge valpen inne på badet... Jeg har en valp selv (straks 8mnd). Hunden bjeffer/skriker enda mer om den blir stengt inne på et rom/i et bur som straff for at den bjeffer. Du må nok gjøre det ordentlig, snakke til hunden "Fy deg, bjeffe gjør vi ikke" "Fy", jeg sier dette med en streng tone. Fortsetter han over lengre tid så må jeg ta litt tak i han. Anonymkode: f863e...26f 1
Tabris Skrevet 17. april 2017 #19 Skrevet 17. april 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper i hvertfall IKKE og stenge valpen inne på badet... Jeg har en valp selv (straks 8mnd). Hunden bjeffer/skriker enda mer om den blir stengt inne på et rom/i et bur som straff for at den bjeffer. Du må nok gjøre det ordentlig, snakke til hunden "Fy deg, bjeffe gjør vi ikke" "Fy", jeg sier dette med en streng tone. Fortsetter han over lengre tid så må jeg ta litt tak i han. Anonymkode: f863e...26f Problemet er jo at hunden kan ikke norsk, så den vet ikke hva "Fy deg, bjeffe gjør vi ikke" betyr. Den lærer heller ikke noe av det. Den stopper der og da fordi kjefting og å bli tatt i er ubehagelig, men hvis den bjeffer igjen neste gang så har den jo ikke lært noe av det. Ofte er bjeffing bare et symptom på noe annet (frykt, glede, iver, frustrasjon), og da blir kjefting bare symptombehandling som stopper bjefingen der og da, men som ikke tar tak i årsaken som ligger bak. Så for min del så er det å kjefte og "ta i" en hund som bjeffer like ille, og i det lange løp like ineffektivt, som å stenge den inne på badet. Endret 17. april 2017 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #20 Skrevet 17. april 2017 5 timer siden, Tabris skrev: Det er bra du spør mye. Bedre å spørre og lære enn å ikke spørre. Mye bjeffing er selvforsterkende, og funker defor dårlig å ignorere. Det kommer an på hva bjeffingen kommer av. Den eneste bjeffingen man bør ignorere 100% er masing mot eier/andre folk. All masing/tigging bør ignoreres fullstendig. For en hund som maser, bjeffer for å oppnå noe (oppmerksomhet). Blir dette ignorert, så vil hunden erfare at den fremgangsmåten ikke fungerer. Men da er det også viktig at man samtidig gir oppmerksomhet når hunden oppfører seg som ønsket (når den er stille og rolig). Utenom det så er den bjeffingen du prater om (ved lek og tur), bjeffing som kommer av at hunden er oppspilt og ivrig. Det er helt naturlig, og her er bjeffingen bare et symptom. Dvs at man bør jobbe med årsaken (stressnivået), ikke symptomet (bjeffingen).Her bjeffer de ikke for å oppnå noe, det bare "koker over". Derfor tenker jeg at for å jobbe med årsaken, så må vi finne måter å roe ned hunden på. Derfor har jeg altså foreslått: 1. Aktiviteter som sliter hunden ut på en god måte og som kan gjøre den roligere inne (sosialisering, miljøtrening) 2. Ikke leke/herje inne 3. Kontakttrening inne, ved utgangsdøren og på tur (for å roe ned stressnivået rett før tur samt på tur) 4. Vær i forkant og ro hunden ned (godbitsøk, fryst kong, kontakttrening) når du er at den girer seg opp, f.eks når den leker. Vær gjerne i forkant og stopp leken og gi disse rolige aktivitetene før den begynner å bjeffe Tusen takk for svar! Nå ble jeg litt klokere. Skal prøve fremover å distrahere han fra bjeffingen/komme han i forkjøpet, samt trene kontakt. Eneste jeg merker jeg er redd for er å belønne han for bjeffingen på noen som helst måte, men man gjør kanskje ikke det om det er et symptom på overivrighet og ikke er for oppmerksomhet. Men hvor mye tid skal man egentlig bruke på aktiviteter med en valp daglig? Tør liksom ikke gjøre for mye heller da jeg er redd for at han skal bli overstimulert og dermed stressa. Han er jo bare liten valp. Nei, hjelper nok ikke å kjefte. Skal innrømme at vi har sagt "nei," "hysj" noen ganger, men det hjelper hverken der og da eller senere. Ordet "nei" kan han jo faktisk, og han skjønner at det betyr at han ikke får lov til noe. Men likevel adlyder han det ikke når det kommer til bjeffingen.. 🤔 Ts Anonymkode: 30e15...f40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå