AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #1 Skrevet 15. april 2017 Er så innmari lei av å mate han opp til 4 ganger dagen med skje og ja til å med brød bitene orker han ikke å ta opp selv fra tallerken å putte de i munnen. Noen ting putter han selv i munnen som kjeks f.eks. Men ontlig mat orker ikke han å spise selg. Forstår ikke hva jeg gjør galt. Kutter maten i biter legger fram han rører ikke den. til å med når jeg skal mate han så bruker han evigheter på en brødskive eller f.eks en karbonade med grønnsaker. Som oftest ender jeg opp med å faktisk mose maten med stavmikser for da spiser han middagen glatt uansett hva som er oppi. I dag har jeg så vidt begynt å bare legge maten foran han så skal han få plukke selv om ikke han spiser innen halv time så får han lov å gå. Har prøvd sånn 5 ganger i dag å han har ikke rørt maten sin (så vidt en bit eller to) hva gjør jeg? Anonymkode: 2b1fe...631
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #2 Skrevet 15. april 2017 La ham ta den tiden han trenger og vær tålmodig. Anonymkode: ac157...bd4 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #3 Skrevet 15. april 2017 Vi mater tre, for å unngå søl rundt alle steder. Skjønner ikke at du synes det er stress. Hva skjer i barnehagen? Til daglig spiser han jo der? Anonymkode: c51b6...c52
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La ham ta den tiden han trenger og vær tålmodig. Anonymkode: ac157...bd4 Altså om han ikke spiser selv så bare la han gå å være sulten? Blir ikke det litt feil hvis han bruker f.eks 1 uke eller mer? Stakkars kan ikke sulte ihjel Anonymkode: 2b1fe...631
Outlander Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 (endret) SLUTT med dette tullet. Barna dessverre bruke ofte mat som det eneste kampen de vet går utover oss foreldre. Slutt å tulle. Gir han mat og ikke masse. La han spise og hvis ikke han spiser, uten å si et eneste ord, tar du tallerken fra han og sette brødskiven i kjøleskapet og servere det når han skal spise neste måltid. Når du slutte å masse viser du barn at de holder ikke makt over deg og at det eneste det går utover er de selv. Tror du meg, de spiser når de er sulten. Men den evig kampen du har nå blir bare verre og ødelegger måltider for deg fremover. Endret 15. april 2017 av Outlander 23
Outlander Skrevet 15. april 2017 #6 Skrevet 15. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså om han ikke spiser selv så bare la han gå å være sulten? Blir ikke det litt feil hvis han bruker f.eks 1 uke eller mer? Stakkars kan ikke sulte ihjel Anonymkode: 2b1fe...631 Please - nå overdriver du. Ingen barn gå på sultestreik i en uke lol. 16
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså om han ikke spiser selv så bare la han gå å være sulten? Blir ikke det litt feil hvis han bruker f.eks 1 uke eller mer? Stakkars kan ikke sulte ihjel Anonymkode: 2b1fe...631 Det kommer selvsagt ikke til å skje. Har du barn selv? Anonymkode: ac157...bd4 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi mater tre, for å unngå søl rundt alle steder. Skjønner ikke at du synes det er stress. Hva skjer i barnehagen? Til daglig spiser han jo der? Anonymkode: c51b6...c52 Han går ikke i barnehage. Begynner nå etter sommeren Anonymkode: 2b1fe...631
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer selvsagt ikke til å skje. Har du barn selv? Anonymkode: ac157...bd4 Ja, det er jo om barnet mitt jeg snakker om? 😬 Anonymkode: 2b1fe...631 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Vær bevisst på dine følelser og evnt ansiktsutrykk rundt måltidene, barn er sensitive og plukker opp sånt fort. Viktig at ikke stemningen rundt måltidene er preget av en oppgitt/ irritert mamma. Spis sammen med han. Nyt din egen mat og prøv å kos deg. Server det han liker. Om det blir ensidig en periode er det ikke farlig, viktigste er at barnet opplever mestring og matglede. Resoekter om han ikke vil ha/ er mett. Bestem deg for å kun tilby et alternativ (det samme) om middagen ikke faller i smak. Feks brødskive med ikke søtt pålegg eller havregryn og melk. Om du vet han klarer å spise bedre med fingre enn med skje, eller omvendt, så tilbred mat til skje eller fingerspising, slik at han får mestringsfølelse på det han kan fra før. Prøv å vær tålmodig, ikke stress og bestem deg for å ikke kommentere manglende evne/ vilje til å spise de neste 3 ukene, bare "OK, du er mett, det kjenner du i din mage"/ "OK, du er ikke så sulten, det kjenner du best selv". Ovennevnte råd forutsetter at ditt barn ikke er undervektig, ikke har sykdom etc. Dersom det er tilfelle, snakk med hs eller fastlege. Anonymkode: 9c5d3...168 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 4 minutter siden, Outlander skrev: Please - nå overdriver du. Ingen barn gå på sultestreik i en uke lol. Kanskje ikke sulte totalt. Men det er ikke nok at han skal ha en halv brødskive om dagen og en bit med karbonade f.eks Anonymkode: 2b1fe...631
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #12 Skrevet 15. april 2017 Gå i åpen barnehage og la han spise sammen med andre barn, da kan han finne på å bli inspirert av de andre barna som spiser:-) Anonymkode: 9c5d3...168 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #13 Skrevet 15. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo om barnet mitt jeg snakker om? 😬 Anonymkode: 2b1fe...631 Ingen barn sulter seg til døde kun på trass. Om han blir sulten nok klarer han å spise selv. Tilby mat som vanlig - i passende biter uten masing og stress, så kommer han til å spise. Anonymkode: e66f4...da5 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #14 Skrevet 15. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær bevisst på dine følelser og evnt ansiktsutrykk rundt måltidene, barn er sensitive og plukker opp sånt fort. Viktig at ikke stemningen rundt måltidene er preget av en oppgitt/ irritert mamma. Spis sammen med han. Nyt din egen mat og prøv å kos deg. Server det han liker. Om det blir ensidig en periode er det ikke farlig, viktigste er at barnet opplever mestring og matglede. Resoekter om han ikke vil ha/ er mett. Bestem deg for å kun tilby et alternativ (det samme) om middagen ikke faller i smak. Feks brødskive med ikke søtt pålegg eller havregryn og melk. Om du vet han klarer å spise bedre med fingre enn med skje, eller omvendt, så tilbred mat til skje eller fingerspising, slik at han får mestringsfølelse på det han kan fra før. Prøv å vær tålmodig, ikke stress og bestem deg for å ikke kommentere manglende evne/ vilje til å spise de neste 3 ukene, bare "OK, du er mett, det kjenner du i din mage"/ "OK, du er ikke så sulten, det kjenner du best selv". Ovennevnte råd forutsetter at ditt barn ikke er undervektig, ikke har sykdom etc. Dersom det er tilfelle, snakk med hs eller fastlege. Anonymkode: 9c5d3...168 Takk for gode råd. Skal prøve meg fram! Vil jo si at han ikke er undervektig? Var på 18 mnd kontroll da var han 12 kg og 88 lang. Vet ikke hvor lang han er nå, men han er 14,2 kg nå. Anonymkode: 2b1fe...631 1
Toplussen Skrevet 15. april 2017 #15 Skrevet 15. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd. Skal prøve meg fram! Vil jo si at han ikke er undervektig? Var på 18 mnd kontroll da var han 12 kg og 88 lang. Vet ikke hvor lang han er nå, men han er 14,2 kg nå. Anonymkode: 2b1fe...631 Bare hyggelig! Dette får dere til sammen! Og før gjerne logg, da vil du lettere se endring/ fremgang i løpet av disse tre ukene. Men du må bestemme deg for å prøve dette, og gå inn for det. Tenkte litt på det du skrev om at moset mat går ned: har han noen problemer med svelget? Sjekket for reflux? (Gulpet han mye som baby?)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #16 Skrevet 15. april 2017 47 minutter siden, Toplussen skrev: Bare hyggelig! Dette får dere til sammen! Og før gjerne logg, da vil du lettere se endring/ fremgang i løpet av disse tre ukene. Men du må bestemme deg for å prøve dette, og gå inn for det. Tenkte litt på det du skrev om at moset mat går ned: har han noen problemer med svelget? Sjekket for reflux? (Gulpet han mye som baby?) Nei han har ikke problemer med svelget. Han gulpet aldri som baby heller. Spiste veldig bra. Når han var 6 mnd var han rundt 9 kg. Ved fødsel 4350 bare jeg som har pakket den vanen i han. Siden han aldri rørte maten selv å heller ikke ville spise i biter selv om jeg matet han så moste jeg. Da spiser han alt og gjerne store porsjoner. Tenker kanskje han ikke er vant til konsistensen på maten og at mat skal faktisk være i biter. Vi skal nok klare det, men det er så frustrerende bare når han bare kaster maten fra tallerken eller hele tallerken. Anonymkode: 2b1fe...631
Toplussen Skrevet 15. april 2017 #17 Skrevet 15. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei han har ikke problemer med svelget. Han gulpet aldri som baby heller. Spiste veldig bra. Når han var 6 mnd var han rundt 9 kg. Ved fødsel 4350 bare jeg som har pakket den vanen i han. Siden han aldri rørte maten selv å heller ikke ville spise i biter selv om jeg matet han så moste jeg. Da spiser han alt og gjerne store porsjoner. Tenker kanskje han ikke er vant til konsistensen på maten og at mat skal faktisk være i biter. Vi skal nok klare det, men det er så frustrerende bare når han bare kaster maten fra tallerken eller hele tallerken. Anonymkode: 2b1fe...631 Da begynner du med litt grovere mos og tar det gradvis. Jeg lor mine fra 8-10 mnd holde skje og prøve selv, og hjalp til å mate med skje jeg holdt. Ja det er frustrende når maten går veggimellom. Jeg har alltid tillat at det blir søl når de skal øve å spise selv, og stresser ikke med det - bedre å la de øve og heller vaske etter hvert måltid (da får du og resten av familien også spist istedet for å tørke opp søl underveis). Har på dette viset fått barn som har spist selv med skje fra 14-16 mnd alder. Men jeg godtar ikke at mat eller tallerken kastes i gulvet med vilje, det får de ikke lov til uansett alder! Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #18 Skrevet 15. april 2017 Her vil ikke barnet ha biter fordi vi selv får ting helt på tallerken og bruker bestikk. Har du prøvd å gi en hel karbonade f.eks og gi en kniv og gaffel (Selvfølgelig barnebestikk så han ikke skjærer seg) og se om han vil spise? Anonymkode: 1627b...760 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #19 Skrevet 15. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er så innmari lei av å mate han opp til 4 ganger dagen med skje og ja til å med brød bitene orker han ikke å ta opp selv fra tallerken å putte de i munnen. Noen ting putter han selv i munnen som kjeks f.eks. Men ontlig mat orker ikke han å spise selg. Forstår ikke hva jeg gjør galt. Kutter maten i biter legger fram han rører ikke den. til å med når jeg skal mate han så bruker han evigheter på en brødskive eller f.eks en karbonade med grønnsaker. Som oftest ender jeg opp med å faktisk mose maten med stavmikser for da spiser han middagen glatt uansett hva som er oppi. I dag har jeg så vidt begynt å bare legge maten foran han så skal han få plukke selv om ikke han spiser innen halv time så får han lov å gå. Har prøvd sånn 5 ganger i dag å han har ikke rørt maten sin (så vidt en bit eller to) hva gjør jeg? Anonymkode: 2b1fe...631 Enkel løsning. Slutt å mate ungen og smør deg med tålmodighet. Legg ved skjeen og si til deg selv at den er forbudt område, fra i morgen så skal du ikke mate ungen med skje igjen. Hvis du skal bli grepet av panikken og den hysteriske følelsen som hele innlegget ditt oser av så er du nødt til å bruke hendene og stappe maten ned i halsen på to-åringen. At han ikke har hørt en bit en dag er ikke noe problem, det er en overgangsperiode der du er nødt å skjerpe deg og lære han hvordan ting skal gjøres. Han kommer til å kjempe mot deg og kommer til å være langt verre enn om du hadde tatt i dette når han var liten, sånn er det bare. Du har deg selv å takke. Anonymkode: 36145...e26 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #20 Skrevet 15. april 2017 Jeg har aldri skjønt greia med å skjære brødskiver i småbiter. Vi delte skiva i fire og lot vesla finne ut av det selv. Da hun var to fikk hun faktisk halve skiver. Og jeg tviler på at han sulter seg. På verdensbasis er det to-tre rapporterte tilfeller, og disse ungene har så alvorlig mataversjon at de ikke spiser når de blir matet heller. Går det noen dager der han spiser minimalt så gi ham smoothie eller skje-mat og hjelp ham å få maten på skjeen - uten å mate ham. Bestem deg for at du har sluttet å mate ham - og gjennomfør. Anonymkode: 72374...3c4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå