Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #1 Del Skrevet 20. desember 2004 Vi har en innekatt(ikke rasekatt) som blir 5 år i mai. Nå har vi flyttet og er lengre borte borte hver dag(har fått lengre reisevei til jobb). Når vi kommer hjem leker vi selvsagt med henne, men vi lurer på om hun kanskje er litt ensom. Hun har nå fått et stort hus å boltre seg i, og har masse leker, klatrestammer etc. Bør vi skaffe en katt til slik at hun får selskap? Hun er stort sett sint på alle andre katter(som hun har møtt ute, når vi går tur etc), og hun har ikke vært sammen med andre katter siden hun ble tatt vekk fra søsknene sine da hun var 4mnd. Vi har derimot møtt en kattunge da vi var ute med henne en gang, men den freste hun ikke til. Lå bare rolig og så på den. Vi ønsker det beste for katten vår, og en voksen katt til vil nok ikke være noe lurt. Men hva om vi skaffer en kattunge? Er det noen som har erfaringer om hvordan det går å sette en voksen katt(som freser og knurrer til alle andre voksne katter) sammen med en kattunge? Noen som har erfaringer med å få seg en katt til, når den du har er godt voksen(og ganske så bestemt)? Hvor lang tid kan det ta før kattene aksepterer hverandre? Noen triks som er lure, for på få dem til å gå sammen etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #2 Del Skrevet 21. desember 2004 Vi hadde to voksne katter da vi fikk ei lita pusejente til;-) Og den elste katta vår er rimelig sur og grinete, spesiellt mot andre katter, så vi har ikke helt sikre på henne, derfor tok vi hjem den nye på prøve (avtalte det med de vi fikk den nye katten av, at vi kunne levere denne tilbake dersom det ikke gikk) Som forventet ble den store katta litt sur, og freste til den lille hver gang hun møtte henne. Ellers så holdt den store avstand, ville ikke ha noe med den lille å gjøre. Mens den andre katten vår, den kastrerte hannkatten tok til seg den lille med en gang. Det var lek og kos fra første stund med de to;-) I to uker freste den gamle til den lille, men heldigvis er ikke den lille lettskremt, så hun fortsatte å ta kontakt med den gamle. Så den gamle myknet opp, og nå leker de og koser seg sammen de også. Den gamle kan til og med velge å bli inne en dag for å leke med den lille i stedet for å gå ut, siden den lille ikke har fått lov til å gå ut enda;-) Så dette var en happy ending. :-) Men alle katter er forskjellige. Men jeg må innrømme at jeg føler at disse har det bedre når jeg er mye borte fra dem enn de kattene jeg har hatt før, for de har vært helt alene. det beste tipset jeg kan gi deg er at når du skaffer deg en til katt så gjør det gjerne i forbindelse med en liten ferie, langfri eller ihvertfall ei helg, slik at dere får observere dem sammen, og er tilstede for å gi trygghet til dem begge. Vær ekstra oppmerksom på at den katten du hadde fra før ikke blir å føle seg oversett eller tilsidesatt. Vær like oppmerksom mot dem begge. Den nye skal også bli trygg både på dere og omgivelsene. Den gamle skal bli trygg på at den ikke blir skjøvet ut. Lykke til;-) En katt gir mye glede og lykke, to katter gir enda mer.... Og tre katter, vel det har gitt oss enda mer lykke. Og så er det så moro å se gamla gå i barndommen og leke som en unge igjen;-) -zadine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå