TinyBean Skrevet 15. april 2017 #1 Skrevet 15. april 2017 Hvordan går det med fremgangen til folk? Begynner dere å bli forberedt? Har folk utsatt pugging? Begynner hårene på hodet å bli tynt av all rivingen? Selv har jeg lest feil bok, men fant takk og lov lydfiler som jeg har lastet ned og hører flittig på, samt jobber med tilhørende oppgaver jeg fant på nett. Tre uker igjen til min muntlige historieeksamen, gruer meg! Men samtidig blir det deilig å få det overstått! (Ja, lagde ny tråd, hehe. Følte den andre ble kapra litt) 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Djeezus er så lei av den andre tråden pga trege pappskaller som er så hjelpeløse! Her er det under 2 uker igjen til historieeksamen som jeg er litt spent på utfallet. Nå tror jeg at jeg endelig har funnet riktig studieteknikk for dette faget, men kommer nok aldri til å bli fullt forberedt til eksamen. Kjemieksamen uken etter har jeg ganske bra kontroll føler jeg. Prøver å fatte roen her, for meg nytter det ikke å stresse så mye at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Jeg skal (fortsatt) gjøre mitt beste nå og på eksamen. Anonymkode: 325c0...9bd 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Djeezus er så lei av den andre tråden pga trege pappskaller som er så hjelpeløse! Her er det under 2 uker igjen til historieeksamen som jeg er litt spent på utfallet. Nå tror jeg at jeg endelig har funnet riktig studieteknikk for dette faget, men kommer nok aldri til å bli fullt forberedt til eksamen. Kjemieksamen uken etter har jeg ganske bra kontroll føler jeg. Prøver å fatte roen her, for meg nytter det ikke å stresse så mye at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Jeg skal (fortsatt) gjøre mitt beste nå og på eksamen. Anonymkode: 325c0...9bd Hva slags historie eksamen? His1002? Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags historie eksamen? His1002? Anonymkode: 8966b...2c0 Det stemmer. Anonymkode: 325c0...9bd
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Anonymkode: 325c0...9bd Hvilke bøker bruker du til å lese? Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke bøker bruker du til å lese? Anonymkode: 8966b...2c0 Jeg bruker Cappelen Damm sine bøker: historie vg2 og historie vg3 Anonymkode: 325c0...9bd
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #7 Skrevet 17. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker Cappelen Damm sine bøker: historie vg2 og historie vg3 Anonymkode: 325c0...9bd Ah okey! Men hvordan øver du? Skumleser du bare gjennom? Gjør du bare spm og øver på de? Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #8 Skrevet 17. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ah okey! Men hvordan øver du? Skumleser du bare gjennom? Gjør du bare spm og øver på de? Anonymkode: 8966b...2c0 Det er veldig individuelt hvordan man lærer best. Jeg foretrekker å lage tankekart med læreplanmålene som den røde tråden. Anonymkode: 325c0...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #9 Skrevet 17. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig individuelt hvordan man lærer best. Jeg foretrekker å lage tankekart med læreplanmålene som den røde tråden. Anonymkode: 325c0...9bd Er det bare lærermålene du øver og går utifra? Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #10 Skrevet 17. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare lærermålene du øver og går utifra? Anonymkode: 8966b...2c0 Nå handler denne tråden om hvordan det går med oss privatister, du kan søke hjelp på den andre privatisttråden. Ferdig oppsummert: Faget er satt opp etter læreplanmålene, bøkene er lagt opp etter læreplanmålene, sensorene kommer til å spørre ut ifra læreplanmålene, derfor jobber jeg med læreplanmålene. Anonymkode: 325c0...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #11 Skrevet 17. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå handler denne tråden om hvordan det går med oss privatister, du kan søke hjelp på den andre privatisttråden. Ferdig oppsummert: Faget er satt opp etter læreplanmålene, bøkene er lagt opp etter læreplanmålene, sensorene kommer til å spørre ut ifra læreplanmålene, derfor jobber jeg med læreplanmålene. Anonymkode: 325c0...9bd Hahah, hvem i alle dager har sagt at lærern skal spørre bare utifra lærermålene?? Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #12 Skrevet 17. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahah, hvem i alle dager har sagt at lærern skal spørre bare utifra lærermålene?? Anonymkode: 8966b...2c0 Unnskyld meg, er du helt blåst?! Anonymkode: 90b21...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #13 Skrevet 17. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahah, hvem i alle dager har sagt at lærern skal spørre bare utifra lærermålene?? Anonymkode: 8966b...2c0 Hvorfor er du plutselig eksperten? Du som ikke vet hvilke bøker man skal lese før eksamen en gang. Anonymkode: 87a90...584 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #14 Skrevet 17. april 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, er du helt blåst?! Anonymkode: 90b21...1a1 Haha. Samfunn og mennesker i tid Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet gjør rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen presentere sentrale trekk ved kolonialismen og situasjonen i et ikke-europeisk område på 1800-tallet, sett fra ulike perspektiver drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn gjøre rede for noen økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i Norge etter 1945 gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet, og diskutere noen konsekvenser av denne politikken undersøke to eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurdere konfliktene, sett fra ulike perspektiver finne eksempler på hendelser som har formet et ikke-europeisk lands historie etter 1900, og reflektere over hvordan landet kunne ha utviklet seg hvis disse hendelsene ikke hadde funnet sted undersøke bakgrunnen for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet gi eksempler på hvordan forskjellige uttrykk innenfor musikk, arkitektur eller bildekunst i en tidsperiode kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag gjøre rede for befolkningsutviklingen i et lokalsamfunn over en lengre periode og diskutere hvilke faktorer som har hatt betydning for innbyggernes livssituasjon Om jeg klarer dette, så får jeg en bra karakter? Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #15 Skrevet 17. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha. Samfunn og mennesker i tid Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet gjør rede for hovedtrekk ved den industrielle revolusjon og undersøke hvilken betydning den fikk for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet gjøre rede for demokratiutvikling i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen presentere sentrale trekk ved kolonialismen og situasjonen i et ikke-europeisk område på 1800-tallet, sett fra ulike perspektiver drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene og drøfte virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn gjøre rede for noen økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i Norge etter 1945 gjøre rede for den norske nasjonalstatens politikk overfor urfolk, nasjonale og etniske minoriteter på 1800- og 1900-tallet, og diskutere noen konsekvenser av denne politikken undersøke to eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurdere konfliktene, sett fra ulike perspektiver finne eksempler på hendelser som har formet et ikke-europeisk lands historie etter 1900, og reflektere over hvordan landet kunne ha utviklet seg hvis disse hendelsene ikke hadde funnet sted undersøke bakgrunnen for en pågående konflikt, og drøfte reaksjoner i det internasjonale samfunnet gi eksempler på hvordan forskjellige uttrykk innenfor musikk, arkitektur eller bildekunst i en tidsperiode kan ses i sammenheng med utviklingen på andre samfunnsområder gjøre rede for hvordan arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønnene har endret seg i Norge fra 1800-tallet og fram til i dag gjøre rede for befolkningsutviklingen i et lokalsamfunn over en lengre periode og diskutere hvilke faktorer som har hatt betydning for innbyggernes livssituasjon Om jeg klarer dette, så får jeg en bra karakter? Anonymkode: 8966b...2c0 Nei, for du er verken forberedt eller har forstått hva kompetansemålene for HELE faget for BEGGE årene er. Påspander deg sonans til høsten du. Anonymkode: 87a90...584
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #16 Skrevet 17. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, for du er verken forberedt eller har forstått hva kompetansemålene for HELE faget for BEGGE årene er. Påspander deg sonans til høsten du. Anonymkode: 87a90...584 Lol, det der er jo for begge årene Anonymkode: 8966b...2c0
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #17 Skrevet 17. april 2017 Jeg har 4 eksamener i mai 😣 Skal ha mattefag og naturfag og samfunnsfag. Føler meg ubrukelig i matten men står opp grytidlig hver morgen for å lese. Ting har forandret seg litt siden jeg gikk på skolen kan man si. Geogebra og excel i matten, del 1 og del 2.. sålenge jeg får bra i mattefagene så er jeg fornøyd. Anonymkode: 681e8...244 1
TinyBean Skrevet 17. april 2017 Forfatter #18 Skrevet 17. april 2017 Så hvordan går det med prosessen til folk? Jeg er halvveis i kapittel 1 i matematikk 1P, har ikke begynt med 2P enda, fokuserer på historien (har heldigvis lest hele boka fra opplysningstiden til i dag, så gjør oppgavene nå og leser over læremålene så jeg har en anelse om hva jeg kan få på eksamen) og i norsken har jeg litteraturen igjen å lese. Men jeg har meldt meg opp til et tredagers mattekurs i 2P i mai, fem timer per kveld. SÅ gleder meg til å gå løs på det mens jeg tar 1P hjemme. Skal bli deilig å få historie overstått så jeg kan bruke resten av mai på matte og norsk skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #19 Skrevet 17. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lol, det der er jo for begge årene Anonymkode: 8966b...2c0 Nei det der er for vg3. Vg2 har læreplan som omhandler historie helt tilbake til sivilisasjonens fødsel (og enda litt før).Alt dette er hva du kan få (og bør kunne): https://www.udir.no/kl06/HIS1-02/Hele/Kompetansemaal/etter-vg2-studieforberedende-utdanningsprogram https://www.udir.no/kl06/HIS1-02/Hele/Kompetansemaal/etter-vg3-studieforberedende-utdanningsprogram Ser du har hoppet over historieforståelse og metoder, du kan ende opp med å få denne oppgaven på eksamen også: presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger Nei, dette er ikke tull om du tror det. Anonymkode: 325c0...9bd
TinyBean Skrevet 17. april 2017 Forfatter #20 Skrevet 17. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 4 eksamener i mai 😣 Skal ha mattefag og naturfag og samfunnsfag. Føler meg ubrukelig i matten men står opp grytidlig hver morgen for å lese. Ting har forandret seg litt siden jeg gikk på skolen kan man si. Geogebra og excel i matten, del 1 og del 2.. sålenge jeg får bra i mattefagene så er jeg fornøyd. Anonymkode: 681e8...244 Lykke til! Hvilke matte skal du ha?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå