Gå til innhold

Hva tenker du at kjennetegner interiørstilen som "alle" har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I andre tråder her ser jeg at mange snakker om interiør/stiler som "alle andre" har, og som man bør styre unna. Men hva legger dere egentlig i dette? Hvilken stil har "alle andre", (farger, design, møbler, dingser etc.)

Jeg har inntrykk av at det finnes masse forskjellige stiler der ute, jeg, og at det er stor variasjon i hvordan folk har det hjemme.

Så hva mener du med at "alle har det helt likt"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eames stoler, grønntoner på veggene, sorte detaljer, pynteting fra hay, bloomingville og house doctor, kopper med en stor bokstav på, store planter, klynger med små bilder på veggene, kahler vase, lysslynger

Anonymkode: e4a8c...f33

• Liker 4
Skrevet

Kort sagt interiørstiler der man er redd for å ta sjanser vil jeg anse som ganske "generiske". 

Så det motsatte av hva "alle andre" har, er jo ting som bare er ditt. Spesielle farver du har falt for, bilder og dekor du har plukket opp på en reise, fliser du oppdaget tilfeldig, løsninger du foretok fordi de passet din livsstil.

Går du igjennom stillingsannonser på Finn, synes jeg veldig mange er redde for å bruke farver. Unntaket er ofte litt dyre Frogner-boliger, og der ser man ofte at det er brukt interiørarkitekter for å samkjøre alt (da folk ikke vil ta sjanser uten å vite akkurat hva som fungerer).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lenge har det vært såkalt "skandinavisk stil". Eller engentlig en billigutgave av den klassiske skandinaviske stilen (og om det er vellykket er jo en annen diskusjon). Grå, stram sofa, lyst treverk, hvite vegger, grafiske posters på veggene. De litt vågale har klinket til med en lampe i kobber. Mye fra merkene Bloomingville, House Doctor, Hay og mye fra Bolia. En litt upersonlig stil egentlig, og da er det ingen bombe at motpolen kommer; nå skal det være personlig, så da maler folk veggene i Minty Breeze, Deco Blue og hva nå enn Jotun med sitt massie markedsføringsapperat sier at er det du må ha for å henge med.

Litt satt på spissen dette, og jeg mener ikke at "alle har det slik i virkeligheten. Men i en verden med informasjon-overdose (instagram, blogger, facebook osv ) så får vi et inntrykk av at "alle" har det slik. Om jeg ikke hadde vært spesielt interessert i interiør er det ikke sikkert at jeg hadde visst om alt dette, men så er jeg heller ikke nyetablert, men en dame med noen år på rompa. Mange års interiørerfaring altså. Det med at man har det likt er jo heller ikke noe nytt. Se på teakmøblene og stilen de hadde på seksti- og syttitallet, eller på skjenkene og spisestuene fra femtitallet som fremdeles er populære. Folk hadde det ganske likt da også, for å ikke snakke om på åtti og nittitallet da folk tok helt av og malte i bondefarger enten man bodde i obos-leilighet eller i et hus på landet.

Anonymkode: 06058...4a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det meste er likt ja, og de fleste velger hvite eller grå vegger,  fordi naboen har gjort det samme,  at ikke folk skjemmes. 

Anonymkode: 492ca...7d6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lenge har det vært såkalt "skandinavisk stil". Eller engentlig en billigutgave av den klassiske skandinaviske stilen (og om det er vellykket er jo en annen diskusjon). Grå, stram sofa, lyst treverk, hvite vegger, grafiske posters på veggene. De litt vågale har klinket til med en lampe i kobber. Mye fra merkene Bloomingville, House Doctor, Hay og mye fra Bolia. En litt upersonlig stil egentlig, og da er det ingen bombe at motpolen kommer; nå skal det være personlig, så da maler folk veggene i Minty Breeze, Deco Blue og hva nå enn Jotun med sitt massie markedsføringsapperat sier at er det du må ha for å henge med.

Litt satt på spissen dette, og jeg mener ikke at "alle har det slik i virkeligheten. Men i en verden med informasjon-overdose (instagram, blogger, facebook osv ) så får vi et inntrykk av at "alle" har det slik. Om jeg ikke hadde vært spesielt interessert i interiør er det ikke sikkert at jeg hadde visst om alt dette, men så er jeg heller ikke nyetablert, men en dame med noen år på rompa. Mange års interiørerfaring altså. Det med at man har det likt er jo heller ikke noe nytt. Se på teakmøblene og stilen de hadde på seksti- og syttitallet, eller på skjenkene og spisestuene fra femtitallet som fremdeles er populære. Folk hadde det ganske likt da også, for å ikke snakke om på åtti og nittitallet da folk tok helt av og malte i bondefarger enten man bodde i obos-leilighet eller i et hus på landet.

Dette er en veldig god beskrivelse etter min mening! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått for hvite vegger, hvite møbler og grønne planter i 20 år. Men den grafiske greia med sort, grått og pastellrosa og apekatt i tre skjønner jeg ingenting av. 

Men la de nå holde på som de vil. Tunge mørke farger kommer aldri inn hos meg.

Anonymkode: 3017b...fe0

• Liker 2
Skrevet

Den apekatten som heng etter ein arm i tre bør alle med respekt for seg sjølv investere i!:fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kløftfrid skrev:

Den apekatten som heng etter ein arm i tre bør alle med respekt for seg sjølv investere i!:fnise:

Hvis man dømmer etter instagram og interiørmagasiner så har alle en slik. Den henger aller helst og dingler i en string pocket (hvor også div annet fra illum bolighus er representert). 

Men i virkeligheten har ikke alle den,  i hvert fall henger den ikke ikke i de hjemmene jeg besøker. Virkeligheten er ikke representert i magasiner og på instagram ( når det er sagt må det også sies at det er mye mer å se både i blader og på instagram,  men man må gjerne aktivt oppsøke det).

Apen er forresten en fin klassiker etter min mening.  Synd at den er blitt så overeksponert.  Det gjelder for øvrig mange andre ting også.  Den typen ting er blitt for tilgjengelig, både pga nettshopping og at folk har råd til å kjøpe seg hva som helst. Folk som ikke kan en dritt om dansk design har huset fullt av AJ -lamper og aper,  og de vet det er innafor fordi det selges på Illum. Eller folk kommer på Bohus og tenker at "åh, der er sånne stoler" når de ser kjipe eames -kopier. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...