Gå til innhold

Er det jeg som er tverr og vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre søsken i familien hvor jeg er eldst. Det er henholdsvis 6 og 17 år mellom meg og mine søsken (er helsøsken).

Jeg er etablert og har vært det i mange år og klarer meg forsåvidt selv på alle måter. Men jeg reagerer på forskjellsbehandling fra foreldrene våre, både i tid og penger. 

Eksempelvis kan nevnes at vi bor ca 1,5 timer unna mine foreldre, men de kommer svært sjelden på besøk. Min far prioroterte i mange år jakt og arbeid hos andre foran å komme på besøk. Jeg overdriver ikke om jeg sier at jeg kan telle på to hender de gangene han har besøkt oss de 12 årene vi har bodd her. Mim mor kommer noe oftere på besøk, men ikke mer enn 3-4 ganger i året, og har sjelden tid til å sitte mer enn noen timer. 

Overnatting er enda sjeldnere, det er vel stort sett bare de gangene de har behov for å være i nærheten av flyplass for å ta tidlige fly som de ikke rekker ellers. 

Om min mor ringer til meg, da er det nesten utelukkende for å fortelle at noen er død. 

Jeg har betalt mitt sertifikat selv med penger tjent på sommerjobb, mine søsken fikk/får sine betalt av foreldrene våre. Min bror skulle kjøpe hus, for at han skulle få lån måtte han kvitte seg med et kjøretøy han hadde lån på, papps overtok da lånet hans mens han beholdt kjøretøyet (verdi ca 75.000). 

Foreldrene mine har en hytte som de av ulike årsaker ikke kan benytte noe særlig mer, den fikk min bror beskjed om at han skulle få. Jeg fikk beskjed i ettertid at hytta kom til å bli overført til han, men at jeg kunne få bruksrett. Var ikke interessert i hytta, men var mer prinsippet, så der ga jeg beskjed om at det ikke var greit at han bare fikk den. 

Jeg kunne sikkert ramset opp i det uendelige. 

Jeg har nå valgt å ta litt avstand fra familien min. Jeg er lei av å oppleve at jeg og min familie betyr så lite på både den ene og den andre måten. Synes det begynner å bli så mange episoder nå at jeg ikke synes det er greit mer. For min egen del føler jeg at det er like greit å minimere kontakten og slippe å bli såret og skuffet gang på gang. Og det er ikke at jeg forventer at de skal "kaste" penger etter meg, men det er mer prinsippene synes jeg. Forskjellsbehandlingem blir veldig tydelig.

Er det jeg som er vanskelig? Skal jeg bite det i meg fordi min far er alvorlig syk, eller er det greit å minimere kontakten?

ungene spør forøvrig heller ikke om å dra dit.

Anonymkode: ffb43...138

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Minimer kontakten om du føler det er riktig for deg. Jeg har minimert kontakten med mine, av omtrent samme grunn. 

Anonymkode: e9956...2f5

• Liker 3
Skrevet

Ingen vits og ha kontakt med familie som setter andre over deg og tydelig forskjells behandler . Om de sårer deg kutt de ut

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tenker også sånn. Jeg har grått mange tårer opp gjennom årene pga det...... samtidig er jeg litt konfliktsky, så orker ikke konfrontere dem med det. 

Anonymkode: ffb43...138

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte selv, men det plager meg ikke. Jeg har alltid klart meg selv så hvorfor skal det utelukke at søsknene mine får hjelp når de trenger det? Hvorfor i all verden skal jeg få penger når de andre trenger det mer enn meg? Jeg er rett å slett ikke så egoistisk.

Anonymkode: 37bf0...bba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det på samme måte selv, men det plager meg ikke. Jeg har alltid klart meg selv så hvorfor skal det utelukke at søsknene mine får hjelp når de trenger det? Hvorfor i all verden skal jeg få penger når de andre trenger det mer enn meg? Jeg er rett å slett ikke så egoistisk.

Anonymkode: 37bf0...bba

Hvis du får det til å koke ned til egoisme er du tett. Det handler om forskjellsbehandling og følelsen av å være mindre verdt enn de andre søsknene. Jeg er sikker på at det ikke er pengene, men symbolikken i handlingene TS blir lei seg for.

Anonymkode: 598e3...c3b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at de får vite hvorfor du minimerer kontakten først. Av erfaring vet jeg at det kan være en million misforståelser inne i bildet som gjør at foreldre reagerer som de gjør.

Anonymkode: 152a3...bf7

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er sårt når man blir forskjellsbehandlet av sine foreldre. Jeg synes ikke du er vanskelig i det hele tatt vis du reduserer kontakten. Jeg synes også det er helt utrolig at blant annet broren din får hytta deres og du får bare bruksretten, snakket de ikke med deg om det og spurte deg? Hvordan er forholdet ditt til søsknene dine? Jeg og broren min har det på samme måte, der søsteren våres får alt. Dog, jeg vet ikke helt hele historien din, men i våres tilfelle handler det om en mor (faren våres jobbet seg bokstavelig talt i hjel for at mamma skulle få det hun ville) som har svært mange narsissistiske sider og det eneste jeg kan gjøre for meg selv er å ikke ha noen kontakt.

Jeg kjenner på det at man vil så innmari sterk ha en god familie rundt seg og det er så sårende når man gang på gang blir såret og skuffa og man ikke føler seg verdifull for familien sin. 

Anonymkode: 3bb75...12c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit. Å bare gi broren din den hytta mens du bare får bruksrett er sykt dårlig. Hadde blitt utrolig såret hvis mine foreldre hadde oppført seg på denne måten.

Anonymkode: 1c214...45f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...