Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #1 Del Skrevet 20. desember 2004 HEr kommer et hjertesukk. Babyen vår vil ikke sove om natten! Han er nå 8 uker og de siste nettene har han hatt sin mest våkne periode av døgnet. Dette er jo en utfordring for både mor og far...... Føler vi har prøvd så mye nå. Vi bader ham for å gjøre ham litt slapp, gir rikelig med mat. Gjerne pupp + morsmelkerstatning i tillegg. Men neida. Ikke talom. Men på dagen sover han godt. Må jo ta litt igjen vil jeg tro. Men det er ikke bare at han har snudd døgnet, for det er ikke noe mønster i dette. Noen netter sover han i tillegg til at han sover godt på dagen. Andre ganger kan han sove lite både på dagen og på natten (feks 5-6 timer totalt på et døgn). Så hva gjør vi nå. Har noen gode forslag? Vi får forresten han ikke til å sove i egen seng. Om han først sovner så virker det som han sover så lett. Øynene glipper og han vifter noe veldig med armene samt at han lager mye lyder. Legger vi ham over i sengen da, så våkner ham. Derfor ender det med at han tar den ene plassen i dobbelsengen. Vi kan jo ikke ha det slik heller. Håper noen har gode forslag til å snu dette (helsestasjonen hadde ingen ideer.....) Takk og takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På besøk Skrevet 20. desember 2004 #2 Del Skrevet 20. desember 2004 Han er bare 8 uker. :o jeg tror det er litt tidlig og forvente et fast sovemønster i 8 ukers alderen. Amme /melk for han skal legges og masse søvn om dagen er det eneste jeg kan si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 20. desember 2004 #3 Del Skrevet 20. desember 2004 8 uker er litt tidlig for å ha en fast døgnrytme, men det er ikke så veldig langt unna at det bør begynne å finne et mønster. Jeg har en baby på 3 1/2 måned. Vi var nøye med å markere forskjell på dag og natt helt fra begynnelsen av (stille og mørkt om natten, lyst og lyder om dagen) selv om hun sov og var våken om hverandre. Hvis babyen ikke vil sove om natten, kan det være lurt å prøve å begrense søvnen hans på dagtid. Vanskelig å hindre et barn i å sovne (og ikke ønskelig med overtrøtt unge), men du kan heller vekke ham etter en stund så han ikke blir uthvilt fram til han skal legge seg på kvelden. Når det gjelder å sove i egen seng, ville jeg bare vært konsekvent. Ha ham kun i egen seng, så sovner han nok til slutt når han blir trøtt nok. Det vil ikke bli lettere å venne ham av med å sove hos dere etter hvert som han blir eldre, tvert imot!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 20. desember 2004 #4 Del Skrevet 20. desember 2004 ...vår baby laget forresten kolossalt mye lyder mens hun sov i begynnelsen, så det trenger ikke bety at han sover lett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #5 Del Skrevet 20. desember 2004 8 uker er litt tidlig for å ha en fast døgnrytme, men det er ikke så veldig langt unna at det bør begynne å finne et mønster. Jeg har en baby på 3 1/2 måned. Vi var nøye med å markere forskjell på dag og natt helt fra begynnelsen av (stille og mørkt om natten, lyst og lyder om dagen) selv om hun sov og var våken om hverandre. Hvis babyen ikke vil sove om natten, kan det være lurt å prøve å begrense søvnen hans på dagtid. Vanskelig å hindre et barn i å sovne (og ikke ønskelig med overtrøtt unge), men du kan heller vekke ham etter en stund så han ikke blir uthvilt fram til han skal legge seg på kvelden. Når det gjelder å sove i egen seng, ville jeg bare vært konsekvent. Ha ham kun i egen seng, så sovner han nok til slutt når han blir trøtt nok. Det vil ikke bli lettere å venne ham av med å sove hos dere etter hvert som han blir eldre, tvert imot!! Jeg er ikke enig i at man skal begrense søvnen til et så lite barn på dagtid. Et barn som er 8 uker kan sove veldig mange timer i løpet av et døgn, og i denne alderen sier man at søvn avler søvn. Jeg tror barnet vil få enda vanskeligere for å sove om natten om du prøver å innskrenke søvnen på dagtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 20. desember 2004 #6 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg er ikke enig i at man skal begrense søvnen til et så lite barn på dagtid. Et barn som er 8 uker kan sove veldig mange timer i løpet av et døgn, og i denne alderen sier man at søvn avler søvn. Jeg tror barnet vil få enda vanskeligere for å sove om natten om du prøver å innskrenke søvnen på dagtid. Nå skriver jo trådstarter vitterlig at babyen ikke alltid sover så mange timer hvert døgn. Hvis de få timene til søvn alltid blir gjort om dagen, er det jo lite tretthet igjen til kvelden... Jeg har i alle fall selv praktisert dette med hell og har et barn med en veldig fast døgnrytme og lang sammenhengende søvn om natten. På helsestasjonen sa de også at rundt 3 måneders alder spikres døgnrytmen ganske mye hos barnet, så man bør ha funnet fram til den rytmen man vil leve med innen den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #7 Del Skrevet 20. desember 2004 Nå skriver jo trådstarter vitterlig at babyen ikke alltid sover så mange timer hvert døgn. Hvis de få timene til søvn alltid blir gjort om dagen, er det jo lite tretthet igjen til kvelden... Jeg har i alle fall selv praktisert dette med hell og har et barn med en veldig fast døgnrytme og lang sammenhengende søvn om natten. På helsestasjonen sa de også at rundt 3 måneders alder spikres døgnrytmen ganske mye hos barnet, så man bør ha funnet fram til den rytmen man vil leve med innen den tid. Mitt poeng er at så små barn KAN sove mange timer pr. døgn så man trenger ikke nødvendigvis å fordele disse timene ved å skrenke inn på dagen. Dette fungerte for ditt barn. Hos oss og flere jeg har hørt om ble barnet overtrøtt om det ikke fikk sove på dagen og sov dermed fryktelig dårlig på natten også. Jeg har forøvrig aldri vekket barnet mitt på dagen, og døgnrytmen justerte likevel seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 20. desember 2004 #8 Del Skrevet 20. desember 2004 Det sier jo at søvn avler søvn, så om et så lite barn sover godt på dagen, skal da allikevel sove godt om natten. Hva med å bruke vogn til soving på dagtid, og seng på natttid. Ha faste rutiner hver eneste kveld; bading, skifting, mating, natta En 8 uker gammel baby har nok ikke de helt faste rutine inne enda, men det er allikevel fint på tide å innøve disse hos barnet. Aldri sove mer enn 3 timer på dagen fikk vi høre på helsestasjonen (x flere ganger selvsagt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Septembermamma Skrevet 20. desember 2004 #9 Del Skrevet 20. desember 2004 hei! Jeg vil bare si at det finnes lys i tunellen! Ikke stress! Sov når du kan sove, er mitt råd. Jeg kan ihvertfall fortelle hvordan vi har hatt det her i huset. Det har vært tunge uker her.Mest soving på dagen, våken 2-4 t i strekk på natta. Sov maks to timer om gangen. Sånn gikk døgnet. Sov to timer, våken to timer. Men, plutselig, da han var 2 md og 3 uker sov han plutselig fra 8-9 om kvelden til 6-7 om morran. Sov 3-4 timer, amma et par ganger i løpet av natta.Sovna igjen med en gang etter amminga. Passa på å bare hviske, ha lite lys på, skifte bleie fort,- ikke gjøre det spennende for han på natta. Nå har det vært sånn 4 netter - og jeg håper virkelig det fortsetter! Etter min erfaring snur det når babyen er moden for det. Det er visst ikke mulig å gjøre så mye med det de første 3 md.Holdt jeg han våken ble han bare overtrøtt, og grinete. Man må visst bare holde ut de tre første md, og la dem sove når dem trenger det. Det viktige er å tilpasse seg babyen, og sove når han sover. Men- det er klart, det er mange meninger,-dette er i allefall min erfaring. Juleklem, og lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 21. desember 2004 #10 Del Skrevet 21. desember 2004 Dere har sikkert rett, kanskje det ikke er lurt å vekke babyen for mye om dagen. La den heller justere seg selv og se om det ikke går seg til når det har gått en tid. Kan jo risikere å lage rot i systemet (selv om det ikke ser ut som noe system ennå) hvis man begynner å påvirke det for mye... så jeg slutter meg til de andre her og anbefaler deg å la babyen sove når den sover, og så heller passe på at du markerer forskjell mellom dag og natt etter beste evne. Vi gjorde det og Plonkeliten har nå utrolig jevn døgnrytme, med soving fra 21.30-tiden til 8.30-tiden og tre faste blunder i løpet av dagen. Hun er 15 uker. Helt sant at overtrøtte unger ikke er bra! Plonkeliten blir fullstendig hysterisk noen ganger hvis vi ikke har fått lagt henne i tide. De går i metning på inntrykk og klarer ikke å roe seg ned igjen, nesten skummelt... Lykke til med sovingen, da! Håper det går inn i en rytme snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #11 Del Skrevet 21. desember 2004 Dersom han sovner i sin seng trenger du vel ikke ta han over i din! La han sove lett og lage lyder. Gjør vel ingenting det! du gjør deg selv bare en bjørnetjeneste med å legge han i din seng. Eller er det vel bare å gi han mat, stelle han med lyset av å så la han ligge om natten. ikke ta han opp og styr mye, lek eller lignende. natt er natt, slik er det. På dagen er det motsatt, da er det mat og stell og kos og lek. Så lærer han forkskjell til slutt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #12 Del Skrevet 21. desember 2004 Forstår at du er trett, men babyen er jo kun 8 uker gammel så jeg tror du kan glemme det på noen mnd. Vesla vår roet seg ikke på natta før hun begynte med grøt når hun var 6 mnd. Lurte også på når babyen skulle sove hele natta Typisk når man er førstegangsfødende og helt naturlig. Syntes det var fælt for snuppa vår sov kun 3x30 min på dagene så jeg følte at hun ikke fikk nok søvn da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allianca Skrevet 30. desember 2004 #13 Del Skrevet 30. desember 2004 Hei! Jeg skjønner også at du er trøtt, men det er bare sånn det er. Babyen er jo veldig liten! Antakeligvis ordner det seg av seg selv etterhvert. Vi prøvde ALT for å få vår til å sove.. (akupunktur, kiropraktor,homeopati,lege mm) Men han sov ikke en hel natt før han 14 måneder, så jeg synes egentlig ikke du har så mye å klage over enda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitty Skrevet 3. januar 2005 #14 Del Skrevet 3. januar 2005 Vet at denne perioden er fryktelig slitsom, men det blir bedre når babyen blir større. Ikke forvent så mye rutine og god soving enda, men det kommer senere hvis du ikke stresser for mye med det. Vår veslemann sov ikke i sin egen seng, så vi tok han over i vår og da sov han i hvertfall hele natten (stort sett bare uavbrutt av en mating). Etter han var 6 mnd startet jeg prosjektet med å få han over i egen seng. Det har tatt tid, men det har lykkes. Lykke til og tenk at denne slitsomme perioden kun varer en kort stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå