Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg må ringe dem for å få svar på dette, men tenkte det var like greit å spørre her først.

- Når du har satt opp 5 valg på søknadslisten, står det at valgene under det du får, faller bort. Men hva om de har ulikt startstidspunkt? Hvis jeg f.eks. setter et vårstudium som førstevalg og en årsenhet for høsten på nummer 2 - faller nummer 2 likevel bort om jeg får nummer 1? Jeg kunne jo i teorien begynt på studiet til høsten og enten droppet ut før våren eller fullført på et halvår.

- Må man "avmelde" seg et studium man er registrert på allerede før man kan komme inn et annet sted? Jeg begynte på ett ved UiO ifjor jeg ikke vil fortsette på. Har satt opp andre linjer ved UiO nå, og det går visst fint å sette dem opp, jeg bare lurer på om de vil falle bort grunnet at jeg er registrert allerede?

Anonymkode: c3789...bad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare ett tilbud fra samordna opptak, uansett start. Poenget med årsstudier er jo at du faktisk skal ta hele året, ikke droppe ut halvveis og dermed frarøve andre for plassen, og skape trøbbel for studiestedet som får penger ut fra hvor mange som fullfører. Du må ikke avmelde noe før du søker, men hvis du f.eks begynte på en bachelor i sosiologi og ikke skal gå videre etter første året fordi du kom inn på årsstudium i tysk, så melder du bare fra til universiteter at du slutter etter å ha takket ja til ny plass. 

Anonymkode: f22d9...e35

AnonymBruker
Skrevet

Ja, reglene gjelder uavhengig av studieoppstart. 

Anonymkode: 42f6a...0f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...