AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #1 Skrevet 15. april 2017 Hei! Er en kvinne fra Rogaland som ikke liker rogalandsbunad... Har gått gjennom slektsbok og finner bare rogaland, rogaland, rogaland... Ønsker å velge en bunad fra et annet fylke (nabofylket), men er så redd for at jeg ikke vil føle meg "hjemme" i den. Det er en bunad som blir lagt merke til. Er det vanlig å spør folk om de kommer fra der bunaden er fra? Anonymkode: b22cd...da6
bobleplast_ Skrevet 15. april 2017 #2 Skrevet 15. april 2017 For meg har bunaden en symbolsk verdi fordi jeg har tilknytning til den på en eller annen måte, og sånn tror jeg det er for mange andre. Jeg ville f.eks ikke gått med samedrakt eller skotteskjørt og sekkepipe - rett og slett fordi jeg ikke har noen tilknytning til det og dets tradisjoner. Men for all del, kjøp noe du føler deg vel i. Hva andre synes er irrelevant så lenge du er fornøyd. 7
abstinent Skrevet 15. april 2017 #3 Skrevet 15. april 2017 Det er i hvert fall vanlig å anta at du har bunad fra stedet du er fra, eventuelt at du har arvet den av et familiemedlem, slik at det er din tilknytning. Ikke at jeg bryr meg, bunad er et gørrstygt plagg uansett og jeg hadde ikke giddet å spurt deg om tilknytningen engang. Bunad er jo bare et moderne, konstruert plagg uansett. En mote som har vart en stund, men allikevel kun en motesak. 1
Perle Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 Folk spør, ja. Det er ihvertfall min erfaring. 14
knutedama Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 For det første er ingen bunader stygge, spesielt ikke Rogalandsbunaden..! For det andre: det er vanlig og nesten en selvfølge å tro at du har tilknytning til stedet bunaden din er fra. Synes det er tåpelig å kun velge bunad etter hva som er finest. 27
Ruccula Skrevet 15. april 2017 #6 Skrevet 15. april 2017 90% av oslo og bærum har jo beltestakken. Er granske artig å spørre dem om tilknytning deres til stedet. Alle har vist en eller annen grandtante med aner i Telemark. 16
Gjest HappyWaffle Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 Jeg syns man skal velge bunad ut ifra tilknytning, men hva andre gjør blåser jeg egentlig i
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 9 minutter siden, abstinent skrev: Det er i hvert fall vanlig å anta at du har bunad fra stedet du er fra, eventuelt at du har arvet den av et familiemedlem, slik at det er din tilknytning. Ikke at jeg bryr meg, bunad er et gørrstygt plagg uansett og jeg hadde ikke giddet å spurt deg om tilknytningen engang. Bunad er jo bare et moderne, konstruert plagg uansett. En mote som har vart en stund, men allikevel kun en motesak. Hva så om det er en motesak? Er det veldig dumt eller hva er det? Det er jo ikke Kun en motesak, jeg går ikke i bunad fordi det er moteriktig liksom, men fordi jeg synes oppriktig at det er fint og er veldig glad i bunaden min. Den er ganske gammel, har mye historie og viser en slags tilhørighet. Det er greit at du ikke liker bunad selv, det er jo en ærlig sak. Men jeg skjønner ikke hvorfor så mange av dere som ikke liker bunad skal understreke at det er et "moderne, konstruert plagg - en motesak" for ja, hva så? Synes det er så teit at man skal ha så sterke meninger om en ting som kun handler om smak og behag Anonymkode: c30de...083 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 Jeg kan godt finne på å spørre hvor den er fra, dersom jeg ser en bunad som er ekstra fin/spesiell. Anonymkode: 735e2...5a6 4
Persephone Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Ja, folk kommer til å spørre. En bunad er en icebreaker når det kommer til å spørre en person om opphavet deres. Men hvis du ikke liker de bunadene fra de stedene familien din kommer fra, hva med å la være å skaffe seg bunad da? 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 Ja, det er vanlig å spørre. Jeg får spørsmålet hele tiden i alle fall, og jeg spør også folk Anonymkode: 4ab72...39d 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #12 Skrevet 15. april 2017 De spør vel mer om hvor bunaden kommer fra. Noen spør videre om hvor bunadsbæreren kommer fra. Finner du ingen slektninger utenfor Rogaland? Velg en bunad du liker fremfor en bunad du misliker. Bunad er et festplagg det skal være stas å ta på. Anonymkode: bbf1b...2da 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #13 Skrevet 15. april 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig å spør folk om de kommer fra der bunaden er fra? Nei, det går en utifra som selvsagt. Anonymkode: 80f75...a77 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #14 Skrevet 15. april 2017 Har aldri opplevd at noen har spurt meg. De har spurt om hvor bunaden er fra men ikke om min tilknytning til stedet. Kan ikke si jeg bryr meg noe nevneverdig om hvilken bunad man velger. Så lenge man er komfortabel med den selv synes jeg heller ikke det har noe si hva andre mener om det. Anonymkode: 42949...198
abstinent Skrevet 15. april 2017 #15 Skrevet 15. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva så om det er en motesak? Er det veldig dumt eller hva er det? Ja, jeg synes det. Du har din mening, jeg har min. Jeg løper ikke rundt på nasjonaldagen og forteller folk at bunadene deres er stygge, jeg bruker bare ikke så mye tid på å snakke om dem.
Gjest making.a.mess Skrevet 15. april 2017 #16 Skrevet 15. april 2017 Si at du arvet den av en grandtante. Du må vel ikke fremlegge skriftlig dokumentasjon. Jeg ville valgt den som er finest. Mange bunader er slett ikke fine.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #17 Skrevet 15. april 2017 Jeg har bunad fra hjemstedet mitt og derfor bærer jeg den med stolthet hver 17.mai. Og flere andre anledninger! Jeg finner det tullete å skaffe seg en bunad uten å ha tilknytning til stedet bunaden er fra! Det er ikke et plagg du velger ut fra hvor fint det er, du velger ut fra hjertet og røtter. Noen ganger er det ulike varianter der du velger ut fra hva du synes er penest. Men også der har jeg lik med hele slekta. Anonymkode: 90e9d...59d 18
Persephone Skrevet 15. april 2017 #18 Skrevet 15. april 2017 Jeg må rette litt på svaret mitt fra tidligere: Om folk spør om hvor bunaden er fra kommer vel ann på hvor du er. Er du i hjemstedet ditt vil folk tydelig se at det ikke er en bunad derfra, og hvis de ikke kjenner deg er det mulig de vil spørre om hva slags tilknytning du har til stedet av ren nysgjerrighet. Er du et annet sted i landet er det kanskje mindre sannsynlig at du får spørsmål om tilknytning, men jeg ville ikke sett bortifra spørsmål om du er fra samme sted som bunaden. Altså forklaring uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #19 Skrevet 15. april 2017 Jeg har Hardangerbunad, men skal laaaaaangt tilbake for å finne noen som er derfra. Imidlertid var det slik at min oldemor hadde "nasjonalen" (hardangerbunad) tidlig på 1900 tallet den gang det ikke var bunader fra enhver plass i riket, og hardangerbunaden på sett og vis fremdeles var i bruk. Den er også ganske lik bunaden som senere er fra "min" plass. Ettersom denne bunaden er arvet ned gjennom, og oldemor sydde til bestemor, bestemor til mor og mor til meg, så har jeg også Hardangerbunad. Ingen rynker på nesen av det ettersom jeg er fra vestlandet og alle tror jeg har røtter der, men det er bare tull. I dag hadde jeg nok valgt en annen bunad enn 15-årige meg, men jeg er jo glad i bunaden for den historien den representerer for min del. Har venninner som har valgt den bunaden de liker best, og er veldig fornøyd med det. Er jo tullete på bruke 40-70 000 på et plagg man ikke liker. Anonymkode: 49610...9b8 2
dillyduzit Skrevet 15. april 2017 #20 Skrevet 15. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har Hardangerbunad, men skal laaaaaangt tilbake for å finne noen som er derfra. Imidlertid var det slik at min oldemor hadde "nasjonalen" (hardangerbunad) tidlig på 1900 tallet den gang det ikke var bunader fra enhver plass i riket, og hardangerbunaden på sett og vis fremdeles var i bruk. Den er også ganske lik bunaden som senere er fra "min" plass. Ettersom denne bunaden er arvet ned gjennom, og oldemor sydde til bestemor, bestemor til mor og mor til meg, så har jeg også Hardangerbunad. Ingen rynker på nesen av det ettersom jeg er fra vestlandet og alle tror jeg har røtter der, men det er bare tull. I dag hadde jeg nok valgt en annen bunad enn 15-årige meg, men jeg er jo glad i bunaden for den historien den representerer for min del. Har venninner som har valgt den bunaden de liker best, og er veldig fornøyd med det. Er jo tullete på bruke 40-70 000 på et plagg man ikke liker. Anonymkode: 49610...9b8 Nja, man da har du rett og slett en arvebunad, som er et fullstendig "lovlig" svar fra de derre' bunadspolitiet, noe som blir noe helt annet enn å skaffe seg en bunad fordi man kun liker den samt ikke ha tilhørighet. Din bunad har trossalt en historie bak seg som er like mye verdt, som en bunad med tilhørighet. TS, kan jeg spørre hva det er du ikke liker med rogalandsbunaden? Fargene på vesten kan du jo snart velge i alle farger som finnes, men blir dette svært sårt for deg, så ville jeg ha gått for nabokommunen og funnet en "grand tante" som har tilhørighet. Selvfølgelig skjønner jeg hva du mener, Bærumsbunaden er ikke akkurat lekker, men takker og bukker hver 17.mai for at familien har tilhørighet flere steder i landet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå