Polly Ester Skrevet 20. desember 2004 #1 Skrevet 20. desember 2004 Bare for å teste ut litt og se hvordan ting funker og sånn... Lurer på om det er noen som vet hvordan jeg kan bytte ut logoen øverst i høyre hjørne der det står phpbb? Har sett på flere forum som bruker phpbb og der er logoen byttet ut med logoen til selve nettstedet... Og så lurte jeg på å redigere tema subsilver - er det noen sted på nettet jeg kan finne ferdige temaer?
Cronos Skrevet 20. desember 2004 #2 Skrevet 20. desember 2004 Logoen er vel bare et bilde som ligger i phpbb mappen et sted. Bytt ut dette med ditt eget bilde med samme navn. Tipper litt her, altså.... Vet ikke.. Forskjellige temaer på phpBB: Søke litt på google med "phpBB themes" ga meg en kjapp link: http://www.phpbbhacks.com/templates.php
Polly Ester Skrevet 20. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2004 Takk. Der var det mange stilige og noen ikke fullt så stilige temaer... Jeg søkte på google jeg og, men jeg hadde ikke peil på hva jeg skulle søke etter egentlig, så jeg fant jo ikke det jeg var ute etter... ...så gjenstår det bare å se om jeg får til å bruke det...
Cronos Skrevet 20. desember 2004 #4 Skrevet 20. desember 2004 Bare hyggelig. På samme side var det også en guide for installasjon av temaer/maler: http://www.phpbbhacks.com/forums/viewtopic...p?p=79846#79846 De har også et forum der som kan være greit å kikke litt i. Good luck
Polly Ester Skrevet 20. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2004 Jeg kikket innom på forskjellige ting der, men jeg skjønner foreløbig ingenting av dette her... Vet ikke helt om jeg skal le eller grine...gi opp eller prøve litt til... Jeg installerte forumet phpbb i går, men det kom bare fram på hjemmesiden min uten at jeg vet noe mer enn at det plutselig er der... Jeg vet ikke hvor det ligger og hvor det er mapper og sånne ting...
Cronos Skrevet 21. desember 2004 #6 Skrevet 21. desember 2004 Hvis du har greid å installere phpBB så formoder jeg at du har et sted/hjemmeområde å installere dette på. Det er her de mappene og 'sånne ting' ligger. Og det er også disse mappene det refereres til i guiden.
Polly Ester Skrevet 21. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2004 Jeg har eget nettsted, ja. Jeg logget meg inn der og fant alle mappene. Jeg tror ikke jeg gir opp enda, men jeg vet ikke hvordan jeg går videre... Jeg så at forumets mapper lå der, og de andre mappene som jeg har hatt fra før. Men, nå har forumet lagt seg på den siden, og de andre mappene kommer ikke fram i det hele tatt... Ganske morsomt å lage hjemmeside forresten... håper jeg virkelig lærer noe av dette og da... hehe...
Cronos Skrevet 21. desember 2004 #8 Skrevet 21. desember 2004 Ah, satt og lurte litt på hva du svarte der, men jeg tror jeg skjønner. Du 'logger' deg på nettsiden via en browser, ja? Vel, uansett må du bruke litt FTP for å få dette til. Har lest guiden selv nå, og ser at det er ganske lett, faktisk. Du har litt kjennskap til FTP? Her er metoden. - Last ned et tema du vil ha - Pakk ut dette i en passende mappe - Last opp hele mappen (med undermapper) direkte til 'templates' på hjemmesiden din. (med FTP) Skjønner du litt mer nå?
Polly Ester Skrevet 21. desember 2004 Forfatter #9 Skrevet 21. desember 2004 Det var det jeg trodde, ja. Jeg lastet ned en prøveversjon av et ftp-program i går så jeg skjønte den biten. Det jeg ikke skjønte var hva jeg skulle skrive inn av passord og brukernavn og sånt. Jeg husker jeg prøvde å mekke en hjemmeside i FrontPage for lenge siden og da fikk jeg til et ftp-program, men jeg skjønte ikke hva jeg skulle skrive denne gangen.
Cronos Skrevet 21. desember 2004 #10 Skrevet 21. desember 2004 Veldig bra! Smart, du. Da er du halvveis ferdig. Til FTP kan du f.eks. bruke FlashFXP, SmartFTp, CuteFTP eller Filezilla (sistnevnte er gratis men alle er bra). Men du hadde jo allerede lastet ned en, så den funker sikkert bra nok. Brukernavn og passord er det som hører til hjemmesiden/evt. kan du prøve det som hører til mail. Når du så har pakket ut temaet/layouten til en mappe, bare drar denne mappen over til RIKTIG mappe på hjemmesideområdet ditt (med FTP'en).
Polly Ester Skrevet 21. desember 2004 Forfatter #11 Skrevet 21. desember 2004 Jeg fikk det til! :-) Jeg fikk det til! :-) Nå vet jeg hvordan det funker. Og det var riktig å bruke brukernavn og passord som jeg bruker på å administrere selve hjemmesiden min... Nå skal jeg gå i tenkeboksen og finne ut om jeg skal gå offentlig med forumet og hva jeg evt skal ha et forum for... Det bygger seg opp et spørsmål til her: Hvordan får jeg bort logoen og laget min egen logo (øverst til venstre der det nå står phpbb) og hvordan får jeg laget det slik at jeg har både forum og andre sider - som f.eks trykke på en link og komme til andre sider - noe a la her, man kan trykke på Alternativt på venstre side og så kommer man til en annen side enn forumet...
Cronos Skrevet 21. desember 2004 #12 Skrevet 21. desember 2004 Veldig bra (symbolet for tommel opp)!! Svaret på de to andre spørsmålene er at alt skjer på hjemmesideområdet ditt. Den enkleste måten å bytte ut logoen på, er (kan jeg tenke meg) å laste opp (med FTP) ditt eget bilde MED SAMME NAVN og TIL SAMME STED som på serveren. Dvs. finn ut hvor det phpBB-logo-bildet ligger (på serveren), og hva det heter (er ganske sikkert et .jpg). Lag deg et eget bilde etter eget ønske. Gi bildet akkurat det samme navnet som phpBB-logo-bildet. Last det opp til samme sted. Det tipper jeg er den enkleste metoden. Hvis det ikke finnes en mulighet for dette i administrasjonen av phpBB. Spørsmål nr. 2 er ren html. Lag en tom, enkel side (denne kan du senere fylle med innhold). Kall den for index.html. I denne lager du en link til forumet. Dvs. finn ut hvilken fil som starter forumet (mest sannsynlig index.html under phpBB-mappa eller noe lignende). Lag så en hyperlink (link) fra den tomme index.html-fila til phpBB-fila. Strukturen skal da bli noe sånt som: Hovedside | | | |-------- Forumet (phpBB) | |-------- Alternativt (f.eks) | |-------- Arbeidsliv (f.eks) | |-------- Bryllup (f.eks) etc.. Det vanskelige nå er å finne på noe å ha forum om, og å fylle det...
Gjest wander i.i. Skrevet 22. januar 2005 #13 Skrevet 22. januar 2005 Jeg har fått til forum, og jeg har fått til å lage en ny index.html - og det er den siden som nå starter hele hjemmeområdet mitt... Men, jeg får ikke til å lage en hyperlink... jeg har forandret den index.html-fila som jeg hadde. Den hadde masse tall etter seg som jeg slettet. Og så ble førstesiden til forumet da index.php Men, så skriver jeg for å lage link i index.html sånn: [a href= osv osv] men det blir ikke noen link av det. Hvis jeg merker teksten så kommer jeg inn i forumet, men det blir ikke link av seg selv. Noen som vær så snill klarer å hjelpe meg?
Dru Skrevet 22. januar 2005 #14 Skrevet 22. januar 2005 Du må bruke html-tagger, og ikke det taggene du kjenner fra forumet her. <a href= blabla> </a>
Polly Ester Skrevet 22. januar 2005 Forfatter #15 Skrevet 22. januar 2005 Å... tusen takk - så enkelt var det, men dog så vanskelig, ja... Et spørsmål til: Kan jeg bare ha sidene mine til å hete det de heter nå? At index.html er førstesiden og jeg kan legge hva jeg vil der, og at forumet heter index.php? Det lager ikke problemer senere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå