Fragaria Vesca Skrevet 15. april 2017 #1 Skrevet 15. april 2017 Har en gryte med beef bourguignon stående å putre nå, og har brukt okse høyrygg kjøpt hos slakter i den. Det var en del fett på kjøttet som jeg lot være på, siden dette visst nok da skal gi smak når det smelter bort i gryta grunnet varmen. Nå har gryta stått cirka 1 time på laveste varme på komfyren, og det fettet jeg ikke skar bort henger fortsatt på kjøttbitene som sånne viskelærklumper. Er dette riktig? Blir det borte om gryta står enda en time eller to til, eller har jeg gjort noe feil? :-( 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #2 Skrevet 15. april 2017 Det blir ikke "borte" som i "forsvinner uten spor", men "klumpene" kommer til å krympe mer og mer etter hvert som fettet smelter ut og bare bindevevet blir igjen. Avhengig av hvor lang tid det får koke kan det fremdeles være klumper igjen, men de mister viskelærpreget og blir løsere i fisken etterhvert. Hvor store kjøttstykker har du brukt? Om de er ganske store kan det være overkommelig å fjerne litt fettrester før servering om du synes det ser uappetittelig ut. Da får du litt i pose og sekk, all den gode smaken uten det synlige fettet. Uansett blir det nok nydelig! Anonymkode: 94df0...03c 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #3 Skrevet 15. april 2017 Og bare for å ha sagt det: Nei, du har ikke gjort noe feil. Anonymkode: 94df0...03c 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 Jeg vil tippe varmen er ørlite grann for lav og tålmodigheten for liten. 1 time er ingenting. Anonymkode: 4e6bc...831 2
onyx Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 1 time er litt kort, det tar nok lengre tid. Og tips til neste gang er å skjære av fettet, men likeve legge det ved og fiske ut restene før servering. 1
Fragaria Vesca Skrevet 15. april 2017 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2017 (endret) Tusen takk for alle tips og tilbakemeldinger Mye av fettet som hang på kjøttet har faktisk blitt borte nå. Ser at noen biter har litt igjen på seg, så mulig hver enkelt får skjære av dette selv. Bitene er ikke mindre enn at det skulle være mulig å unngå alt for mye flisespikkeri. Håper det blir bra. Gryta har straks stått tre timer på superlav varme (hadde i grønnsakene etter ca 1 1/2 time), og ser nå slik ut: Endret 15. april 2017 av Fragaria Vesca 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 O hildrande du! Nå ble jeg fryktelig sulten! Tror det er på tide å starte med middagen, jeg. Anonymkode: 94df0...03c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå