Gå til innhold

Jakthund når man ikke driver med jakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal skaffe meg hund, og ser etter raser som kan passe for meg. Jeg faller veldig for jakthundene, alt fra størrelse, gemytt og bruksområder. Unntatt jakten. 

Vil en jakthund kunne trives med et liv uten jakt? Hvis den får nok av aktivitet ellers? Eller vil den føle at noe mangler og bli rastløs? 

Anonymkode: 645bb...507

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vil nok trives dersom du kan tilby andre aktiviteter som fyller instinktene. Du kan for eksempel aktivt drive med sportrening og søk.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags jakthund tenker du på? Det finnes utrolig mange forskjellige jakthunder med ulike måter å jakte på.

De må ikke jakte, men avhengig av hva slags rase det er, så kan de ha sterke instinkter + at de stort aktivitetsbehov.

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel working spaniel eller setter :) 

Skrevet

Jeg ser for meg en working spaniel vil kreve mye mental aktivisering, mens en setter vil kreve mye fysisk. :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel working spaniel eller setter :) 

Det er jo ingen rase som heter working spaniel, det er enten en cocker eller springer du har sett på. Disse er gjerne delt i jakt/working kontra de som ikke avles for jakt/working. Rasestandarden er uansett nøyaktig den samme. Da tenker jeg det kan være greit å finne en spaniel som ikke er jaktavlet, for disse har gjerne veldig høye drifter. Da får man en hund som er litt mer familievennlig, som likevel er med på det dere ønsker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke én setter-rase. 

Skal du på død og liv ha setter, så sats på Gordon Setter. Den er veldig mye roligere og tåler å ikke bli aktivisert veldig mye bedre enn Isak og engelsk setter. Og gå for hunder avlet for utstilling. Gode utstillingslinjer har i stor grad avlet bort jaktinstinkt. Men de krever fortsatt mye både fysisk og psykisk trening for ikke å bli gærne i huet. 

Anonymkode: 20764...2a5

Skrevet

Jeg har jack russell terrier og driver ikke med jakt. Men hun trenger mye mosjon og aktivisering. Vi er ofte i skogen og steder hvor det er mye hull/huler som hun liker å snuse i. De dagene det ikke blir mye fysisk aktivisering så finner vi på ting innendørs. Det skjer ikke så ofte da, men f.eks om jeg er syk. Gjemmer feks godbiter rundt omkring og inni diverse (pappesker ol). Også har jeg noen spill hvor en kan gjemme godbiter. Driver også med litt dralek. Men hun er rolig inne og er ikke hyper de gangene vi ikke har fått vært så mye ute. Men det varierer nok fra hund til hund. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en jakthund selv om jeg ikke jakter. Men jeg driver aktivt friluftsliv og gir hunden nok mosjon og naturopplevelser. Jeg vil ikke anbefale noen å velge hund basert på utseendet. Det er veldig krevende å ha en jakthund, ihvertfall av de store. Hvis du ikke strekker til kan du få et slitsomt hundehold, og hund med problemadferd. Min hund er fantastisk lettvint og grei å ha i hus, men den krever flere timer hard fysisk aktivitet. Men det er som sagt en stor hund da. Jeg vil si det går an å ha en jakthund uten å jakte, men det er krevende og du må tilby den noe annet, og bruke mye tid med den for å få en grei hund.

Anonymkode: f0407...e63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...