Gå til innhold

Hvor mye må jeg gå ned for å få en bra vekt for min høyde og HVORDAN?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 17. Jeg er 155 cm høy og jeg veier 72(!) kg. :kvalm:

Jeg har bare gått opp i vekt de siste månedene og ser helt forferdelig ut i speilet. Mange av klærne mine passer ikke og jeg nekter å kjøpe nye klær... :( 

Hvilken diett anbefaler dere? Vurderer å kjøpe nutrilettshaker men har også hørt mye bra om lavkarbo. Har ikke erfaring med slanking og kosthold og lurer på hvordan jeg kan gå ned mest mulig på kortest mulig tid. 

Anonymkode: 9471b...218

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis vanlig og tren, ikke noe værre enn det.

• Liker 2
Gjest Athleisure
Skrevet (endret)

Bra vekt for deg er rundt 50-55 vil jeg tro. 

Først må du finne ut hva som gjør at du har gått opp i vekt de siste månedene. 
Jeg ville anbefalt å lastet ned appen lifesum eller myfitnesspal for å holde styr på hvor mange kalorier du inntar hver dag og lignende. Der står det anbefalt kaloriinntak per dag for å gå ned i vekt. Kutt gjerne ut fast food, søtsaker, chips og brus. Drikk vann som tørstedrikk da juice og melk inneholder litt kalorier. Grønnsaker som snacks. 

Litt trening også. Ta deg en joggetur eller en tur på fjellet noen ganger i uken. Det blir du fort i god form av. 

Endret av Athleisure
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å spise godteri og drikke brus. Stek maten uten fett. Ikke spis dressing. Ikke spis mer enn fem nøtter om dagen. Spis rugsprø eller grove knekkebrød. Ikke spis ost. Ikke drikk juice.

Anonymkode: a32fd...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Synes oppkast-smiley var unødvendig. Mange Som har samme høyde/vekt og er godt fornlyd med det. I hvertfall ikke noe å spy av. 

Hvorfor har du gått fort opp i vekt? Skyldes det andre problemer? Hvis det er en veldig unormal vektøkning burde du snakke med lege eller helsesøster. 

Fokuser på å spise sunn, variert og god mat. Spis når du er sulten og stopp når du er mett. Tren et par ganger i uka. Så ordner dette seg. 

Anonymkode: 87300...934

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei hei! 

Tror det hadde vært bedre med en livsstilsendring enn å begynne på en diett. Å være aktiv og å trene vil selvfølgelig hjelpe mye, men hva du spiser er det som påvirker kroppen aller mest. 

Begynn å bare drikke vann for en periode. Du drikker kanskje mye kalorier som ikke metter, venn deg til å drikke vann istedet. Få i deg mange nok måltider om dagen, så blodsukkeret er stabilt, da vil du ikke blir så sugen på søtt. Kutt ut godis/sukker for en periode, og prøv å få til grønnsaker/frukt i de fleste måltider 

Anonymkode: d90b3...4de

• Liker 2
Skrevet (endret)

155 cm og 72 kg betyr at man har akkurat 30 i BMI, altså er TS akkurat på grensen mellom overvekt og fedme. Det er alvorlig og noe man bør ta tak i.

http://bmijs.is.tuebingen.mpg.de/body_masses/generate_bmi?utf8=✓&locale=en&body_mass[unit_measurment]=M&body_mass[gender]=Female&body_mass[age]=20&body_mass[height]=1.55&body_mass[feet]=&body_mass[inches]=&body_mass[weight]=72&commit=Calculate+BMI

• Body Mass Index Scale
  • Underweight: less than 18.5
  • Normal weight: 18.5 – 25
  • Overweight: 25 – 30
  • Obesity: greater than 30

Endret av abstinent
tastefeil
Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

En bra vekt for din høyde er 45-60 kilo. 

For å gå ned i vekt må du spise mindre og/eller bevege deg mer.

Ingen dietter kan anbefales - dietter er bra for permanent slanking, men elendig for permanent vekttap. Du skal bare spise mindre og bevege deg mer. Det gjør du lettest ved å bestemme selv hva du skal spise og hva slags trening du evt skal drive med. 

Du kan gå ned inntil 1% av din kroppsvekt i fett per uke, så lenge du er overvektig, men vær klar over at du består av veldig mye mer enn bare fett, som har forskjellig vekt/tetthet, og som varierer i mengde, sånn at du ikke nødvendigvis vil kunne se vektnedgang på vekta fra uke til uke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, abstinent skrev:

155 cm og 82 kg betyr at man har akkurat 30 i BMI, altså er TS akkurat på grensen mellom overvekt og fedme. Det er alvorlig og noe man bør ta tak i.

http://bmijs.is.tuebingen.mpg.de/body_masses/generate_bmi?utf8=✓&locale=en&body_mass[unit_measurment]=M&body_mass[gender]=Female&body_mass[age]=20&body_mass[height]=1.55&body_mass[feet]=&body_mass[inches]=&body_mass[weight]=72&commit=Calculate+BMI

• Body Mass Index Scale
  • Underweight: less than 18.5
  • Normal weight: 18.5 – 25
  • Overweight: 25 – 30
  • Obesity: greater than 30

Hun er 72 kg, ikke 82... men jeg antar at det var det du mente, for 72 kg og 155 cm gir en bmi på 30.

Til TS: rask vektnedgang er ikke nødvendigvis den beste måten. Her bør det gjøres varige endringer. En vekt på 55-60 kg vil jeg tro er bra for din høyde, men dette er selvfølgelig individuelt og jeg vet ikke hvordan du ser ut. Du må spise mindre kalorier enn det du gjør nå, men ikke alt for lite. Jeg bruker en app som heter myfitnesspal til å beregne og holde oversikt over kaloriinntaket mitt og denne appen liker jeg veldig godt! Det er også lurt å trene 2-3 ganger i uken, men det er maten som har mest å si. 

Anonymkode: f68ea...230

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 72 kg, ikke 82... men jeg antar at det var det du mente, for 72 kg og 155 cm gir en bmi på 30.

Ja, linken er gitt med utgangspunkt i 72 kg og 155 cm. Jeg skrev bare feil.

• Liker 1
Skrevet
På 15.4.2017 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Slutt å spise godteri og drikke brus. Stek maten uten fett. Ikke spis dressing. Ikke spis mer enn fem nøtter om dagen. Spis rugsprø eller grove knekkebrød. Ikke spis ost. Ikke drikk juice.

Anonymkode: a32fd...ca9

Jøss, her var det mange rare tips du ;) Ikke mer enn 5 nøtter om dagen, ikke juice og ikke ost? Hvorfor i alle dager sier du disse tingene?

• Liker 1
Skrevet
På 15.4.2017 den 15.29, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ei jente på 17. Jeg er 155 cm høy og jeg veier 72(!) kg. :kvalm:

Jeg har bare gått opp i vekt de siste månedene og ser helt forferdelig ut i speilet. Mange av klærne mine passer ikke og jeg nekter å kjøpe nye klær... :( 

Hvilken diett anbefaler dere? Vurderer å kjøpe nutrilettshaker men har også hørt mye bra om lavkarbo. Har ikke erfaring med slanking og kosthold og lurer på hvordan jeg kan gå ned mest mulig på kortest mulig tid. 

Anonymkode: 9471b...218

Jeg vil ikke anbefale deg noe diett, men en livsstilsendring:) Det på bakgrunn av at du ikke vil kunne leve på et diett over tid og faller fort tilbake i gamle vaner, og kiloene kommer på igjen... 

Først og fremst vil jeg anbefale deg å finne ut hvorfor du har lagt på deg. Er det høyt inntak av usunne matvarer (som godteri, brus, usunne fettkilder, mye karbohydrater m.m.) er det mindre aktivitet før, eller kanskje det er en kombinasjon?

I starten vil jeg nok heller ikke anbefale deg å begynne med apper for å holde styr på kaloriene. Du kan fort bli lurt å tro at det er ok å spise diverse matvarer så lenge du holder deg innenfor kaloriene dine i løpet av en dag, men slik er det dessverre ikke. Dessuten blir det ofte for mye for folk å holde styr på og det blir lite motiverende. 

Jeg anbefaler deg at du spiser 4 måltider hver dag, og eventuelt noen mellommåltider. Maten din bør bestå av både karbohydrater, fett og proteiner. Så hvilke matprodukter gjelder dette? 

Alt av frukt og grønt er innafor, men vær litt obs på hvor mye banan du spiser. En banan etter trening er helt innafor ;) Men kanskje ikke tre om dagen..Du skjønner poenget (=

Magre melkeprodukter/moderate mengder med vanlige melkeprodukter.  - fin kilde for proteiner

Magre, rene kjøttprodukter. Kylling, kjøtt, karbonadedeig (styr unna kjøttdeig), all form for fisk. Pølser, fiskekaker med lite innehold av fisk er også greit å styre unna. Derimot fiskekaker med høyt innhold av fisk er helt innafor.  - fin kilde for proteiner

Sunne fettkilder kan feks komme fra avokado, nøtter, egg osv. Dette bør du ha en viss begrensning på, evt om du er av personen som foretrekker mindre karbohydratene. Så over til karbohydratene, som er en VIKTIG kilde for å få kroppen din til å fungere i løpet av en dag.

Noen mener kanskje at karbohydrater ikke er viktig, at lavkarbo er tingen. Tingen er også det at du enten henter energien din fra fett eller karbohydrater. Karbohydrater holder deg mett lenge og fungerer for de fleste mye bedre i lengden enn lavkarbo og sultfølelse store deler av dagen.

Karbohydrater kan være frø, pasta, poteter, melblandinger, ris, lomper(gjerne spelt eller havre), bønner,linser, osv. 

Du bør begrense inntak av karbohydrater, men kan inkludere det i hvert måltid:) spis en potet i stedet for 2-3 som før. Doble mengden med grønnsaker, spis rikelig med proteiner også. 

Jeg elsker også lage smoothie, gjerne med havregryn. Det holder deg mye lengere mett.

Jeg kan anbefale deg å ta en titt på blogger som tilhører Linda Stuhaug og Kristine Weber, de har masse sunn, enkel og inspirerende mat ;) Og ikke minst smakfull og god :laugh:

Grete Roede er også noe du kan vurdere å gå på da dette har god effekt på mange, med eller uten trening. Det er ingen diett, men en livsstilsendring.

Jeg vil anbefale å prøve ut gruppetimer på et treningssenter, trene styrke to dager i uka og gå flere turer. 2-3 økter i uka er mer enn nok. Gå flere turer, dropp heisen, ta trappa. Gå en omvei på vei hjem. Tar du kollektiv, hopp av et stopp tidligere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...