Gå til innhold

Til besteforeldre med barnebarn langt unna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barnebarn i andre land eller langt unna, hvor ofte besøker eller har dere besøk? Hvor involvert er dere i barnebarna liv?

Når dere er på besøk, bor dere på hotell eller hjemme hos familien? Går det bra?

Inviterer dere barn og barnebarn på besøk? Forventer dere at de skal komme uten å bli invitert? Forventer dere selv å bli invitert? 

Anonymkode: f5600...e8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde besteforeldre i andre land. Det var vi som reiste til dem. Mest fordi de var for skrøpelige til å reise. 

Vi bodde hjemme hos dem de første gangene, men så flyttet de på institusjon og da ble det mer praktisk med hotell. 

Noe begrenset hvor involvert de kunne bli i livet vårt. Men Skype og lignende, gjør at de ikke er fremmede for barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Har barnebarn på en annen kant av landet. Besøker dem ca. 4-6 ganger i året, og så er de her 2-3 ganger i året. Ellers har vi kontakt med dem på skype eller facetime ca hver annen uke, og sender meldinger, bilder og snap nesten hver dag. Når barnebarna er små blir det oftere besøk, når de blir større har de ofte andre aktiviteter som trekker oppmerksomheten deres. Det er også lettere for oss å få besøk når barna er babyer og foreldrene er i permisjon. Nå er barnebarna blitt så store at de har anledning å reise alene til oss besteforeldre, og det er stas! Kjenner at jeg gjerne skulle vært nærmere og mere involvert, men det begrenser seg dessverre.

Ved besøk så bor jeg hos dem hvis jeg er alene eller foreldrene har bedt meg spesielt om å være der (sykdom, nyfødt, bortreist barnefar osv), ellers har de noe begrenset med plass slik at jeg/vi bor på hotell. Vi inviterer (og betaler reise hit noen ganger), andre ganger inviterer vi oss selv på besøk, nettopp fordi jeg savner dem!

Anonymkode: 1e913...f44

Skrevet

Vi bor langt unna barnas besteforeldre, annen kant av landet. Jeg tror vi pleier å reise til dem ca to ganger i året, og de kommer hit to-tre ganger i året. Vi pleier å være der ca 10 dager, og de pleier å være her en liten uke. De bor hjemme hos oss, ja. Da vi skulle kjøpe hus, var ett av kriteriene at det skulle ha et skikkelig gjesterom og et ekstra bad.

Det går veldig bra når besteforeldre bor her hos oss, og vi skulle gjerne hatt dem på besøk både oftere og lengre. Når vi er på besøk der, synes jeg det er nok med 10 dager Man faller fort inn i gamle roller, og jeg griper meg selv i å bli en lat tenåring som ikke hjelper til hjemme, og min mor blir lettere hysterisk og maser om at vi må spise opp!:fnise: 

Invitasjoner går begge veier. Noen ganger blir vi invitert, andre ganger inviterer vi oss selv. Nå kommer snart besteforeldre hit, fordi vi inviterte dem. Til sommeren inviterte vi oss selv til dem. Det er utenkelig at vi ikke skal sees i løpet av sommerferien -enten her eller der. Men alt må naturligvis planlegges og avtales månedsvis i forveien, det er ingen spontanbesøk. Det koster oss fort 10 000,- å reise tur/retur hver gang.

Utenom besøk er det jo vanskelig å bli særlig involvert i barnebarna. Barna er fortsatt så små at det er vanskelig å holde igang en telefonsamtale med dem, så besteforeldrene hører mest bare det som vi foreldre forteller. Når vi møtes, derimot, er besteforeldrene utrolig engasjerte i barnebarna. :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har barnebarn i andre land eller langt unna, hvor ofte besøker eller har dere besøk? Hvor involvert er dere i barnebarna liv?

Når dere er på besøk, bor dere på hotell eller hjemme hos familien? Går det bra?

Inviterer dere barn og barnebarn på besøk? Forventer dere at de skal komme uten å bli invitert? Forventer dere selv å bli invitert? 

Anonymkode: f5600...e8a

Innenlands, men 6 timers kjøring eller flyavstand.

Ujevnt besøksmønster, 1-3 mnd mellom hver gang? Barnet vårt er 15 mnd. De har 5 barnebarn som bor i nærheten av dem. Mor er en del involvert per telefon, 0-2 ganger per uke. Far er mest mottaker av informasjon via mor.

Vi bor i hverandres hjem ved besøk. Det går veldig bra, men min mann kjeder seg fort på besøk hos andre og vil helst ikke være så lenge. Han liker godt å ha besøk selv, fordi han da kan gjøre alt han pleier ved siden av.

Vi har stående invitasjon til å komme til hverandre, så det er den som får lyst til å ta turen som ringer den andre og foreslår å komme, og avtaler tidspunkt. Vi har gjesterom klart. Mine foreldre har flere gjesterom, barneseng, høystol, leker, til og med bilstol.

Hos mannens mor ringer vi også og foreslår at vi kommer på besøk, enkelte ganger med overnatting. Hun bor mye nærmere. Hele familien er ganske uformell av seg, så vi føler ikke at vi må være veldig dedikerte vertskap eller gjester. Det blir avslappet☺

Anonymkode: c20e3...2d7

Skrevet

Jeg har foreldrene mine i utlandet. Vi har besøkt dem en gang siden de flyttet. De er stort sett hjemme to ganger i året, jul og sommer. Vi har ofte kontakt på skype (når det ikke er regntid der de bor, for da er nettet svært ustabilt). 

Svigers bor 8-9 timer unna. De treffer vi flere ganger i året. Noen ganger reiser vi til dem, og noen ganger kommer de hit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...