brownbrown Skrevet 15. april 2017 #1 Skrevet 15. april 2017 (endret) Lurte på hvorfor så mange kvinner kommer i konflikt med svigermor eller svigerdatter? etter å ha lest uttalige slike tråder her inne og selv ser i min egen familie at min mor har dårlig forhold til kjærestene til mine brødre. hvorfor er det slik ? det er veldig sjeldent at kvinner har dårlig forhold til svigerfar, selv om det skjer så er dårlige forhold og gnisninger mellom svigermor/datter mye mer hyppig. handler dette om kontroll ? jeg ser også at i samme tilfeller så er mannen og svigerfaren likegyldig i alt eller det meste. jeg har introdusert min familie for min kjæreste og jeg merker allerede at det er konflikter der. jeg hadde foreldrene på besøk for ikke lenge siden og kjæresten min hadde laget hjemmelaget god pasta og selvfølgelig skulle min mor gi henne "tips" til hvordan middagen skulle være osv. jeg fikk ikke med meg alt fordi jeg satt på andre siden av sofaen med min far og snakket om helt andre ting, men jeg merket plutselig at min mor endret tone fra glad til sur/fornærmet og ignorerte kjæresten min resten av kvelden, gadd ikke engang si ordentlig hade til henne. min far latet selvfølgelig som ingenting hadde skjedd. noen som har noen innspill ? Endret 15. april 2017 av brownbrown 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #2 Skrevet 15. april 2017 Jeg føler det ofte er svigermor som setter for høye krav til at svigerdatteren skal dille med lille-gutten. Det sagt - de fleste jeg kjenner har et godt forhold til sin svigermor. De som oppretter tråder her inne er jo ekstremtilfellene. Selv har jeg et veldig godt forhold til svigermor. Hun er hjelpende og støttende, vennlig og har antennene riktig innstilt, for å bruke et slikt uttrykk. Min mor er imidlertid ikke en god svigermor for min brors kone. Hun sammenligner henne hele tiden med datteren (meg), som selvfølgelig er mye bedre(....) Svigersønnen (min mann) derimot, han er helt fantastisk i hennes øyne. Så hun er av typen som har høye krav til jenter, og lave krav til gutter. Anonymkode: 2f74f...189 24
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #3 Skrevet 15. april 2017 Har ikke det inntrykket, faktisk. Anonymkode: 977a1...66e 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 Overskrift sier at du tenker at kvinner gjør alltid dette. Så er hele innlegget basert på din egen mor.. Min egen far var alkoholiker. Er alle menn alkoholiker? Anonymkode: 0916a...91a 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 Lurer på om det med kontroll kan ha mye å si. Svigermødre som ikke skjønner at sønnen har vokst opp. Det er ikke lenger de som bestemmer. Anonymkode: ee21e...d19 11
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #6 Skrevet 15. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler det ofte er svigermor som setter for høye krav til at svigerdatteren skal dille med lille-gutten. Det sagt - de fleste jeg kjenner har et godt forhold til sin svigermor. De som oppretter tråder her inne er jo ekstremtilfellene. Selv har jeg et veldig godt forhold til svigermor. Hun er hjelpende og støttende, vennlig og har antennene riktig innstilt, for å bruke et slikt uttrykk. Min mor er imidlertid ikke en god svigermor for min brors kone. Hun sammenligner henne hele tiden med datteren (meg), som selvfølgelig er mye bedre(....) Svigersønnen (min mann) derimot, han er helt fantastisk i hennes øyne. Så hun er av typen som har høye krav til jenter, og lave krav til gutter. Anonymkode: 2f74f...189 DETTE tror jeg i mange tilfeller er riktig ja. Mammas lille prins fortjener selvsagt det beste. (Dvs det svigermor anser som best). Anonymkode: 9a2b4...153 14
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 I min vennegjeng kommer alle overens med svigermor, meg selv inkludert Liker svigerfar bedre, men kun fordi vi har litt mer lik humor osv. Anonymkode: 26199...c51 3
Forundret.. Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 Min svigermor kommer fra helvete, og jeg håper at erfaringen min med henne fører til at jeg ikke blir i nærheten av slik hu var/er. 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 Gjør de? Aldri merket noe til. Anonymkode: ba583...3a3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Ikke legg alle under en kam. Anonymkode: 594d5...f10
Coronas Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 Jeg tror at mor er redd for miste sin flotte perfekte sønn. Kan bare snakke for meg selv, men når jeg er sammen med en gutt så er det vi to som skal skape vårt liv sammen slik vi ønsker. Ikke svigermor. Menn bryr seg ikke så mye om det men svigermor vil liksom ikke gi slipp på makten hun har over sin sønn. Så da må hun inn i forholdet og styre. Noe jeg absolutt ikke takler. Vi kan heller besøke svigers og de trenger ikke komme til oss dersom vi ikke inviterer selvfølgelig. Min mat blir laget slik som jeg liker den, som igjen også min mann liker den. Tror ikke mødre liker forandringer og maktendringer. Jeg blir sjelden likt av svigermor. Svigerfar liker meg alltid. 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #12 Skrevet 15. april 2017 https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2008/nov/30/women-family Sitat Women in Apter's survey often admitted they were stunned by the impact and influence of their female in-laws. 'Much has been made of the decline of the family but the bonds between parent and child have not weakened,' she said. 'The reality and persistence of the extended family is one of the best kept secrets of modern times. The only realistic way to approach marriage is to accept that there will be six people in the marriage bed.' So why is the most difficult in-law tension that between mother-in-law and daughter-in-law? Part of the conflict has its roots in the mother/son relationship, which contains an element of romance in a way that a mother and daughter bond does not, said Apter. 'This unique dynamic can trigger competition when another woman becomes the new closest kin,' she said. Anonymkode: 80701...7c8 1
brownbrown Skrevet 15. april 2017 Forfatter #13 Skrevet 15. april 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overskrift sier at du tenker at kvinner gjør alltid dette. Så er hele innlegget basert på din egen mor.. Min egen far var alkoholiker. Er alle menn alkoholiker? Anonymkode: 0916a...91a har du sett hvor mange tråder om akkurat det samme er her inne ? er sikkert over 100 tråder med kvinner som har problemer med svigermor her, så your point is not valid 3
Gjest antbug Skrevet 15. april 2017 #14 Skrevet 15. april 2017 Jeg tror ikke det er så vanlig som mange vil ha det til, i alle fall ikke blant kvinner som har normalt utviklede sosiale antenner, ikke har spesielle issues å stri med, og ikke er sammen med uvanlig veike menn. Selv har jeg aldri hatt konflikter med svigermødre, og min egen mor er faktisk både snillere og rausere med konene til brødrene mine enn med meg
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #15 Skrevet 15. april 2017 Det er fordi svigermødre er fullstendig blind når det gjelder sine "flotte" og "feilfrie" sønner. Ingenting er bra nok for deres fantastiske sønn i deres øyne uansett hvor mye konebanker eller rusmisbruker noen av disse sønnene egentlig er. Døtrene deres er imidlertidig neste like full av feil som svigerdøtreneAnonymkode: 50d3e...5ac 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #16 Skrevet 15. april 2017 Om det er sant, så tror jeg det er så enkelt at kvinnene har fortsatt mest av det "sosiale ansvaret". Det er oftere kvinnene som må huske bursdager (og gaver), som skal passe på at gjester føler seg velkomne, som skal stille spørsmål og bry seg om andres liv. Menn kan lettere sitte i en stol og lese avisen uten at noen syns det er uhøflig. De kan sette på nyhetene mens man har besøk og ingen løfter et øyebryn. De kan ta en passiv sosial rolle uten at det oppleves frekt. Så noen ganger spiller det sosiale ansvaret negativt ut ved at svigermødre overbryr seg. Den samme følelsen og holdningen som kommer med å ta et sosial ansvar kan noen gang spille over i detaljstyring og flisespikkeri. Tror nok dette kan skje med noen menn som er veldig ekstroverte og menneskeorienterte, men da er det gjerne en medfødd tendens til å være veldig sosial, ikke en påtvunget rolle. Jeg vet om et par menn som er slik og som er veldig nærtagende Anonymkode: 8ed8c...4ec 14
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #17 Skrevet 15. april 2017 Har hatt en et fint forhold til svigermor. Ok forhold til svigerfar frem til noen år siden. Nå snakker jeg ikke til han. Svigermor vasket ned huset når de skulle ta inn post til oss. Kom hjem til et mye renere hus, en da vi reiste. Gjorde meg ingen ting, da hun selv ønsket å gjøre det. Svigermor er nå gammel og dement, men vil ikke godta det. Mannen min er den eneste som får roet henne ned når hun ser og hører folk, som ikke er her. Anonymkode: 37ca8...24f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #18 Skrevet 15. april 2017 Kan det være et "flink pike"-syndrom som svigermor automatisk prøver å overføre på sin svigerdatter? For eksempel slik det er med holdninger til sex - gutter kan ha sex med så mange de vil og det er kult, men om jenter har sex med så mange man vil så blir man kalt for hore etc.? Litt sånn samme greie med dette at det ikke er så nøye med svigerguttene man får, men at man har høyere forventninger til svigerdøtrene? Som en sånn underliggende årsak til konfliktene? Hos oss er det mer de større linjene som det gnisser ved. Svigers er ikke flinke til inkludering, en av de inngifte har meldt seg ut der før meg. Man har heller ingen tradisjoner for å ta et oppvaskmøte etter at en person har vært ny i familien en stund. Jeg tenker at "familiens overhode ( den som samler inn folk til middager)" etter 1-2 år burde faktisk kalle inn den nye personen til en samtale slik det blir gjort med medarbeider-sjef på jobb jevnlig, for å høre hva status er og hva som eventuelt kan gjøres bedre av begge parter. Det burde seriøst være obligatorisk i storfamilier! Anonymkode: 694fa...133
Atea Skrevet 15. april 2017 #19 Skrevet 15. april 2017 Tror at når man stoler på sønnene sine og har gitt de en rimelig grei oppdragelse vil sjelden sviger-problemer oppstå. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #20 Skrevet 15. april 2017 Spør din mor, hun må da være den nærmeste til å svare. Og kjæresten din. Jeg aner ikke, har et ok forhold til min svigermor (men liker min egen bedre, det er vel ofte der det ligger?) Anonymkode: cddfb...3ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå