Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest om hvilken studier og yrker som er mest relevant for å få seg en god jobb, og hva samfunnet trenger fremover, men ville det ikke vært mindre ledighet med yrkesfag hvis regjeringen åpnet for yrkesfagskoler for voksne?

Jeg har selv alltid hatt lyst på en teknisk utdanning, men å få seg en praksisplass er for vanskelig dessverre...

Anonymkode: 7807d...f24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det for vanskelig å få praksisplass?

Anonymkode: ab872...0b1

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ann på hva slags fagbrev du vil ha. Finnes mange ufaglærte jobber der du etter 5 år kan ta fagbrev som privatist.

Burde vært flere fagskoler som ikke tyner penger ut av deg.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Det kommer ann på hva slags fagbrev du vil ha. Finnes mange ufaglærte jobber der du etter 5 år kan ta fagbrev som privatist.

Burde vært flere fagskoler som ikke tyner penger ut av deg.

Ja, flere fagskoler. Jeg hadde gjerne betalt 100 000 kr for å gå på en fagskole, men det er bare frisør- og hudpleieskoler akkurat nå...

Jeg tenker på en mer teknisk som rørlegger eller elektriker..ts

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2017 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det for vanskelig å få praksisplass?

Jeg har sendt søknader til bedrifter som står på listen over de som tar inn praksiselever og har bare fått et blankt nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du og hvilken utdanning har du?

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, flere fagskoler. Jeg hadde gjerne betalt 100 000 kr for å gå på en fagskole, men det er bare frisør- og hudpleieskoler akkurat nå...

Hva med fagskolen-innlandet.no?De har noe diverse. Jeg vet at de fleste fagskoler er mer rettet mot helsefag etc

AnonymBruker
Skrevet
På 15.4.2017 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest om hvilken studier og yrker som er mest relevant for å få seg en god jobb, og hva samfunnet trenger fremover, men ville det ikke vært mindre ledighet med yrkesfag hvis regjeringen åpnet for yrkesfagskoler for voksne?

Jeg har selv alltid hatt lyst på en teknisk utdanning, men å få seg en praksisplass er for vanskelig dessverre...

Du MÅ ikke gå gjennom vgs for å få en såkalt "teknisk utdannelse". Mange bachelor- og masterprogrammer tilbyr studier innenfor tekniske områder som vil gi deg en videre innføring innenfor teknologi enn det studier på vgs kan gi. Noen av dem krever ikke en gang realkompetanse...

Anonymkode: 49632...49a

AnonymBruker
Skrevet
På 4/16/2017 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Du MÅ ikke gå gjennom vgs for å få en såkalt "teknisk utdannelse". Mange bachelor- og masterprogrammer tilbyr studier innenfor tekniske områder som vil gi deg en videre innføring innenfor teknologi enn det studier på vgs kan gi. Noen av dem krever ikke en gang realkompetanse...

Anonymkode: 49632...49a

Realkompetanse? Mener du realfag? I så fall er jeg veldig interessert i hvilke linjer dette er. Har til gode å finne noe særlig uten realfag.

Anonymkode: 59295...700

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Realkompetanse? Mener du realfag? I så fall er jeg veldig interessert i hvilke linjer dette er. Har til gode å finne noe særlig uten realfag.

Var ikke jeg som skrev om realkompetanse, men det er ikke det samme som realfag. Realkompetanse er en slags erfaringsbasert studiekompetanse som man må bli vurdert opp mot for hver enkelt utdanning. F.eks om man har arbeidet mange år innen helse så kan man kanskje komme inn på helsefaglige utdanninger med det som grunnlag. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4/19/2017 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Var ikke jeg som skrev om realkompetanse, men det er ikke det samme som realfag. Realkompetanse er en slags erfaringsbasert studiekompetanse som man må bli vurdert opp mot for hver enkelt utdanning. F.eks om man har arbeidet mange år innen helse så kan man kanskje komme inn på helsefaglige utdanninger med det som grunnlag. 

Jeg vet det. Grunnen til at jeg spurte var at vedkommende skrev at det finnes mange bachelor- og mastergrader innenfor tekniske områder, hvor mange ikke en gang krever realkompetanse. Hva krever de da, da? Vanlig studiekompetanse? Det er jo ikke spesielt overraskende. Jeg har som sagt til gode å finne noe særlig tekniske linjer som ikke har krav om realfag (evt realkompetanse da, men den jeg siterte skrev at disse linjene ikke krever realkompetanse, såå..)

AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, April 16, 2017 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobba 10 år som rørlegger og tok teorien til dette på helg og kveldstid i fjor, fylkeskommunen har kurs for privatister.

Anonymkode: 43474...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...