AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #1 Del Skrevet 15. april 2017 Jeg klarer ikke å lese artikklen på Aftenposten angående valg av de beste yrkene, men jeg regner med at helse står helt øverst. Jeg er veldig redd for om de studiene med 4,5 , 4,6 eller 4,7 kommer til å gå kraftig opp. Jeg vet at det er vanskelig å si hva som skjer, men hva er sannsynlig? Jeg har et snitt på 52 (ordinærvitnemål). Jeg har søkt ergoterapi, vernepleie, radiografi og sykepleier. Jeg har søkt på mange forskjellige fordi jeg klarer ikke å helt bestemme meg. Jeg kan nemlig ikke søke utenfor Oslo, så jeg har ikke friheten til å flytte til nord-norge (hvor snittene er lavere)... Anonymkode: 34c09...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #2 Del Skrevet 15. april 2017 Sykepleier har jo gjort et hopp de siste årene, men du kan jo ikke gjøre annet enn å søke og håpe på det beste. Jeg ville også satt et par ganske generelle studier med lavt snitt på slutten av søknaden, så har du iallefall muligheten. Anonymkode: 9fd85...a8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 15. april 2017 #3 Del Skrevet 15. april 2017 De yrkene du nevner er vel ikke "best" på noen som helst måte? For min del kunne jeg komme inn på det jeg ville, men det jeg endte opp med å velge, ut fra interesse, var det ikke så høye inntakskrav på, nesten litt irriterende. Men fordelen var jo at det var enklere å bli best på kullet, og dermed kunne velge og vrake i jobber Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #4 Del Skrevet 15. april 2017 Tror ikke det er så stor sjanse for at du ikke kommer inn på de studiene der hvis du har så høyt snitt. Det hender snittet øker på enkelte studier, men bare litt, ikke med masse fra år til år Anonymkode: 2ad4a...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #5 Del Skrevet 15. april 2017 Har et snitt på rett under 51 (ordinærvitnemål), og de fleste studiene jeg søker på har også et snitt på mellom 4,6 og 4,9. Mitt førstevalg økte fra 43,8 i 2015 til 48,4 i fjor. Er det stor sjanse for at det øker like mye i år, eller pleier et så kraftig hopp å jevne seg litt ut året etter? Det er et IT-studie på NTNU i Trondheim om noen måtte lure. Anonymkode: 5946d...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #6 Del Skrevet 16. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et snitt på rett under 51 (ordinærvitnemål), og de fleste studiene jeg søker på har også et snitt på mellom 4,6 og 4,9. Mitt førstevalg økte fra 43,8 i 2015 til 48,4 i fjor. Er det stor sjanse for at det øker like mye i år, eller pleier et så kraftig hopp å jevne seg litt ut året etter? Det er et IT-studie på NTNU i Trondheim om noen måtte lure. Anonymkode: 5946d...5fd Snittet er det ingen som kan beregne før studieplassene er tildelt. Det er et sammenfall av antall søkere, snittet til søkerne og antall studieplasser. Snittet kan gå begge veier, man kan ikke gjøre annet enn å krysse fingere eller eventuelt forbedre snittet sitt. Anonymkode: ba1f2...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #7 Del Skrevet 16. april 2017 Det er godt mulig det går litt opp, men jeg vil fremdeles tro du har gode sjanser. Nå er det jo for sent å legg til nye studier, men selv om du må bo i Oslo går det jo an å pendle f.eks til Drammen eller Fredrikstad og søke der de har lavere snitt. Anonymkode: 8f446...99f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #8 Del Skrevet 16. april 2017 Artikkelen kan forresten leses her: http://www.aftenbladet.no/innenriks/Ni-grafer-som-viser-hvilke-utdanningsretninger-det-er-tryggest-a-velge-541942b.html Anonymkode: 76802...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #9 Del Skrevet 16. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Artikkelen kan forresten leses her: http://www.aftenbladet.no/innenriks/Ni-grafer-som-viser-hvilke-utdanningsretninger-det-er-tryggest-a-velge-541942b.html Anonymkode: 76802...2b0 Man må betale... Anonymkode: 34c09...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #10 Del Skrevet 16. april 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er godt mulig det går litt opp, men jeg vil fremdeles tro du har gode sjanser. Nå er det jo for sent å legg til nye studier, men selv om du må bo i Oslo går det jo an å pendle f.eks til Drammen eller Fredrikstad og søke der de har lavere snitt. Anonymkode: 8f446...99f Jeg hadde frem til kl.14 å endre søknaden, men nå er det for sent. Jeg tenkte ikke på Fredrikstad, men hvis det skulle skjære seg i år, kan jeg alltid søke ditt neste år. Jeg har studert snittet og har valgt studier hvor snittene har kanskje gått opp med ikke mer enn 2 poeng. Valgene mine er:Ergoterapeut Vernepleier (deltid og heltid) Sykepleier (to i Oslo og en i Drammen) landskapsingeniør (Ås) Radiografi(Oslo og Drammen) Anvendt Datateknologi Jeg tviler på at et studie med 46,2 poeng stiger til over 5.2 på ett år. Jeg har sett at noen IT studier har gjort akkurat det, men nå er det også mer penger i IT industrien samt jobbsikkerhet, så jeg tror ikke at det blir så voldsomt med helse. I fjor var det også mer fokus på at man burde søke helsestudier, og snittene økte selvfølgelig, men ikke så dramatisk. Fingers crossed! TS Anonymkode: 34c09...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #11 Del Skrevet 16. april 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snittet er det ingen som kan beregne før studieplassene er tildelt. Det er et sammenfall av antall søkere, snittet til søkerne og antall studieplasser. Snittet kan gå begge veier, man kan ikke gjøre annet enn å krysse fingere eller eventuelt forbedre snittet sitt. Anonymkode: ba1f2...e96 Men det er alltid greit å spekulere...Jeg ber ikke om et ja eller nei, men kun innfall om hvordan folk mener det kan gå. TS Anonymkode: 34c09...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2017 #12 Del Skrevet 16. april 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et snitt på rett under 51 (ordinærvitnemål), og de fleste studiene jeg søker på har også et snitt på mellom 4,6 og 4,9. Mitt førstevalg økte fra 43,8 i 2015 til 48,4 i fjor. Er det stor sjanse for at det øker like mye i år, eller pleier et så kraftig hopp å jevne seg litt ut året etter? Det er et IT-studie på NTNU i Trondheim om noen måtte lure. Anonymkode: 5946d...5fd NTNU er et veldig populært universitet å gå på og IT blir jo bare mer populært, så jeg tror at det er en sjanse for at det øker. På 15.4.2017 den 13.31, JackIost skrev: De yrkene du nevner er vel ikke "best" på noen som helst måte? For min del kunne jeg komme inn på det jeg ville, men det jeg endte opp med å velge, ut fra interesse, var det ikke så høye inntakskrav på, nesten litt irriterende. Men fordelen var jo at det var enklere å bli best på kullet, og dermed kunne velge og vrake i jobber Det er sant. Problemet er at jeg har egentlig bare en interesse og det er å åpne en egen cafe eller butikk. Jeg vil ta en utdanning så jeg kan ha et mer sikkert økonomi og i tillegg ha noe å stå på hvis det ikke skulle gå bra med bedriften. Selvfølgelig er ikke de valgene jeg har tatt de beste og personer med høyt snitt kommer sikkert ikke til å velge det fremfor et mer prestisjefylt yrke, men interessen øker likevel samtidig som antall studenter bare øker med årene. Det er en trend og alle skal ha utdanning, virker det som. Hva studerte du? På 15.4.2017 den 13.27, AnonymBruker skrev: Sykepleier har jo gjort et hopp de siste årene, men du kan jo ikke gjøre annet enn å søke og håpe på det beste. Jeg ville også satt et par ganske generelle studier med lavt snitt på slutten av søknaden, så har du iallefall muligheten. Anonymkode: 9fd85...a8e Det har jeg gjort. Sykepleie er faktisk NEDERST på min liste, men jeg har satt den opp i tilfelle jeg ombestemmer meg. Det er spesielt i Oslo at sykepleie har økt. Førstevalget mitt er ergoterapi og snittet der er...ca. 4,5. TS Anonymkode: 34c09...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå