Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanligvis før 17. Mai, gjennom så og si hele sommeren, og ikke minst til jul, er det alltid tråder om folk som ikke har råd til å feire/feriere som de vil. Det er alltid det samme, de kan ikke spare gjennom resten av året, lønna strekker ikke til, ferie hos bestemor er ikke godt nok, alle vennene får flere og finere gaver, og generelt er det ikke så lett bestandig. Og det er jo slitsomt å ikke ha råd til det man ønsker, det vet alle som har prøvd. Men Facebook og avisene flommer av folk som ikke har råd, som trenger hjelp til å gjennomføre drømmene sine, KG har tråd på tråd på tråd hvor folk ikke har råd.

Men hvorfor er det så sjeldent noen som ikke har råd til å feire påske? Påskeegg, påskepynt, hytteturer, ski, uteklær, utenlandsturer, det er mange forskjellige tradisjoner forbundet med påsken, som på linje med de andre høytidene/årstidene koster penger. Middager med familie eller venner, klær til anledningen, gaver, det er jo mange fellestrekk for både 17. Mai, jul, sommerferie og påske. Men da er det ingen som klager..

Hvorfor?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mange får svindlet til seg en god del penger vha slike tråder.

Edit: Ser at jeg misforsto spørsmålet ditt veldig. Jeg aner ikke hvorfor færre svindler til påske. Muligens er det ikke like mye sympati å hente for at man ikke får et velfylt påskeegg enn at man ikke får kjøpt god mat til jul.

Endret av abstinent
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare å se på sidene til hjelp oss å hjelpe feks det. Der er det mange familier som får hjelp til påskeegg, mat osv.

Anonymkode: a719a...2c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange er på facebook, de trenger hjelp til påskeegg/mat. Nav betaler visst ut etter påske.

Komme seg i jobb og lære å spare ;)

Anonymkode: 2c299...112

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan feirer folk påske da? Kjøper godter i løsvekt på tilbud uka før og legger i eggene som har blitt brukt i alle år, eller kjøper nye til 10 kr på Nille. Og så kjøper de som gidder å lage lammestek det på tilbud. Har dem ikke råd eller ork så er ikke det noen krise.

Påsken er liksom ikke den viktigeste høytiden.

Anonymkode: cb092...08e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det så utbredt og forventet at man feirer påske? Er ikke de fleste hjemme?

Jeg pleide ikke få påskeegg en gang, ikke grunnet dårlig råd, men fordi det ikke var en tradisjon vi hadde. Fikk et par de siste årene før jeg flyttet ut

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange er på facebook, de trenger hjelp til påskeegg/mat. Nav betaler visst ut etter påske.

Komme seg i jobb og lære å spare ;)

Anonymkode: 2c299...112

Jeg lever bra på nav, jeg. Har kjøpt påskeegg til både sambo og meg selv. Keep the money flowing. Takk

Anonymkode: b698b...40d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes noen av svarene her fremstår som empatiløse....Det finnes faktisk mennesker som er så desperate at de spør etter hjelp/tigger...se for dere hvor nedverdigende det ville være.

Anonymkode: 20d73...ef9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Ginny skrev:

Vanligvis før 17. Mai, gjennom så og si hele sommeren, og ikke minst til jul, er det alltid tråder om folk som ikke har råd til å feire/feriere som de vil. Det er alltid det samme, de kan ikke spare gjennom resten av året, lønna strekker ikke til, ferie hos bestemor er ikke godt nok, alle vennene får flere og finere gaver, og generelt er det ikke så lett bestandig. Og det er jo slitsomt å ikke ha råd til det man ønsker, det vet alle som har prøvd. Men Facebook og avisene flommer av folk som ikke har råd, som trenger hjelp til å gjennomføre drømmene sine, KG har tråd på tråd på tråd hvor folk ikke har råd.

Men hvorfor er det så sjeldent noen som ikke har råd til å feire påske? Påskeegg, påskepynt, hytteturer, ski, uteklær, utenlandsturer, det er mange forskjellige tradisjoner forbundet med påsken, som på linje med de andre høytidene/årstidene koster penger. Middager med familie eller venner, klær til anledningen, gaver, det er jo mange fellestrekk for både 17. Mai, jul, sommerferie og påske. Men da er det ingen som klager..

Hvorfor?

Fulgte du med før påske på trådene? Jeg tror ikke du har gjort det for da hadde du fått med deg at det var rikelig med tråder av den typen du etterlyser.

Anonymkode: 8dd16...39f

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, abstinent skrev:

Mange får svindlet til seg en god del penger vha slike tråder.

Edit: Ser at jeg misforsto spørsmålet ditt veldig. Jeg aner ikke hvorfor færre svindler til påske. Muligens er det ikke like mye sympati å hente for at man ikke får et velfylt påsneegg enn at man ikke får kjøpt god mat til jul.

Jeg prøvde å ikke ha noen meninger om denne typen tigging 😛

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å se på sidene til hjelp oss å hjelpe feks det. Der er det mange familier som får hjelp til påskeegg, mat osv.

Anonymkode: a719a...2c1

Det er det sikkert, men det er på ingen måte så mye som til de andre tingene jeg nevnte. 17. Mai f.eks er én dag, mens påsken er mange dager. Skulle tro det var større behov for penger da.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan feirer folk påske da? Kjøper godter i løsvekt på tilbud uka før og legger i eggene som har blitt brukt i alle år, eller kjøper nye til 10 kr på Nille. Og så kjøper de som gidder å lage lammestek det på tilbud. Har dem ikke råd eller ork så er ikke det noen krise.

Påsken er liksom ikke den viktigeste høytiden.

Anonymkode: cb092...08e

Samtidig, hvordan feirer folk 17. Mai? Ta på det fineste tøyet du har, gå i toget, spis en is, likevel er det hvert eneste år mange tråder om folk som ikke klarer å dekke det økonomisk. Hvordan feirer folk jul? Hvordan ferierer folk om sommeren?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fulgte du med før påske på trådene? Jeg tror ikke du har gjort det for da hadde du fått med deg at det var rikelig med tråder av den typen du etterlyser.

Anonymkode: 8dd16...39f

Føler jeg har fulgt greit med, poenget er at med de andre høy-/årstidene så kan man ikke unngå denne typen tråder, for det står om det i aviser og Facebook flommer over, og forumet her har veldig mange. Men det tar ikke sånn av før påske som for de andre. Siden det er mange fellesnevnere, funderer jeg på hvorfor.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så utbredt og forventet at man feirer påske? Er ikke de fleste hjemme?

Jeg pleide ikke få påskeegg en gang, ikke grunnet dårlig råd, men fordi det ikke var en tradisjon vi hadde. Fikk et par de siste årene før jeg flyttet ut

Jeg lever bra på nav, jeg. Har kjøpt påskeegg til både sambo og meg selv. Keep the money flowing. Takk

Anonymkode: b698b...40d

Hyttetur er vel ganske vanlig?

Poenget er vel at folk har forskjellige tradisjoner knyttet til alle deler av året, for noen er påske tiden for hyttetur og påskeeggjakt, noen er hjemme og gjør ingenting, noen reiser langt bort. Akkurat som for alle andre høytider 😊

AnonymBruker
Skrevet

Slanker meg. :) og har ikke kjøpt pynt eller noe i år, ikke noe big deal egentlig. Lagde meg litt påskekonfekt da, troika konfekt med marsipan,toffee og appelsingele. Ungen fikk påskeegg av bestemora.

Anonymkode: 16572...9dd

Skrevet

Folk prioriterer vel påskefeiringen da.

Gjest Samira
Skrevet

Har mange som liker å klage til meg om småting, men hvis de føler seg bedre av å snakke til meg om det, så er det verdt det hvis de føler seg litt bedre. :) Har ikke noe imot å høre på andres små og store vanskeligheter i hverdagen. Men alt med måte selvfølgelig.

Skrevet

Påske er som regel billig å feire, smågodtet koster ikke så mye :)

Venter spent på hvor mange som klager over at de ikke har råd til å feire pinse om 7 uker :)

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes noen av svarene her fremstår som empatiløse....Det finnes faktisk mennesker som er så desperate at de spør etter hjelp/tigger...se for dere hvor nedverdigende det ville være.

Anonymkode: 20d73...ef9

NAV Sosial gir nødhjelp og ekstra sosialstønad ved behov. Ingen grunn til å tigge på nett.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Ginny skrev:

Hyttetur er vel ganske vanlig?

Hyttetur er faktisk ikke så vanlig som man skulle tro.

Mens mytene om at påskeferier og påskefjell er noe som angår alle, er faktum at 85% av den norske befolkningen (mellom 16 og 79 år) har hjemmepåske, det vil si tilbringer påskeferien hjemme.[1] Av de 15% som reiser på påskeferie, drar nesten like mange til kysten som til fjells. Thomas Hylland Eriksen antok i en kronikk i Dagbladet i 2000 at kun 3-5 prosent av befolkningen tilbragte påsken i en hytte på fjellet.[2]

https://no.wikipedia.org/wiki/Påskeferie

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, JackIost skrev:

Påske er som regel billig å feire, smågodtet koster ikke så mye :)

Venter spent på hvor mange som klager over at de ikke har råd til å feire pinse om 7 uker :)

Har en dårlig råd så er ikke smågodt så billig likevel. 

Anonymkode: 0e5c1...378

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Ginny skrev:

Poenget er vel at folk har forskjellige tradisjoner knyttet til alle deler av året, for noen er påske tiden for hyttetur og påskeeggjakt, noen er hjemme og gjør ingenting, noen reiser langt bort. Akkurat som for alle andre høytider 😊

Ja, men folk har mer sympati med tigging (svindel) rundt for eksempel jula, fordi det er dypere følelser angående ensomhet, fattigdom osv tilknyttet den. Jula har som regel faste tradisjoner for mange av dagene og de er viktig å overholde. Påsken er liksom bare en koselig vårferie for de aller fleste. Mange ser på det som en fin anledning til å jobbe inne ekstra penger og velger å jobbe flest mulig røde dager i påsken, mens «ingen» småbarnsforeldre vil prioritere å jobbe røde dager i jula.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har en dårlig råd så er ikke smågodt så billig likevel. 

Anonymkode: 0e5c1...378

Smågodt er råbillig. Jeg har selv dårlig råd, men kunne kjøpt kilovis på tilbud om det var det jeg prioriterte. Jeg vil heller ha gode oster og slikt. :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...