Gå til innhold

Ingen voksenrett - Stryker VG2 og ønsker starte nytt fag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har en litt kjip problemstilling jeg har noen spørsmål rundt:

Begynte på en fagutdanning innen elektrikker på VG2 nå i høst. Gikk veldig bra, men fant ut at det ikke var noe for meg men at jeg skulle fullføre ut skolen.

- Det som så skjedde var at jeg ble skikkelig syk i litt over en mnd, og datt helt av lasset. 
Nå etter påsken starter jeg på den igjen, og har funnet ut at det er ett annet håndtverksfag som passer meg mye bedre som jeg kunne tenke meg søke meg inn på til  høsten allerede.

Problemet er at en stor del av utdanningen jeg tok i år har foregått den tiden jeg var borte; både praksiss i bedrift 8t hver dag, eksamener/tester/karakterer og jeg har ingen mulighet til å hente dette inn før skoleåret er slutt. Ergo vill jeg ikke bestå, og ikke ha rett på noe mer stipend heller?

Har ikke noen rettigheter verken i ungdomssrett eller voksenrett, da jeg har en fagutdanning ifra før av. 

Finnes det noen måte og kunne starte på videregående igjen, i voksen alder uten voksen-rett, og kunne motta stipend?

Anonymkode: b827d...e12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det så må man søke lån med skjemaet for høyere utdanning hos lånekassen, dersom man ikke har rett på vgs lenger. Da er det en viss prosent som blir omgjort til stipend i slutten av året dersom man er borteboer og består x antall eksamener. Det er iallefall det jeg har gjort selv. Når det kommer til inntak så kommer du sist i køen, men dersom det er plass blir du tatt inn. Jeg har kommet med en vg1 klasse før, uten noe form for ungdoms- eller voksenrett.

Anonymkode: d537e...64f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...