Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannens foreldre og søsken bor på andre siden av landet. Vi får snart vårt første barn, og tenker litt på hvordan det blir med besøk med de som kommer langveisfra.

De er høyst oppegående, og vi har en god tone og kan feks si fra når vi ønsker at de (ikke) kommer på besøk og at vi mest sannsynlig ikke ønsker at de bor hos oss osv. Mest sannsynlig kommer alle fire samtidig.

Vi ønsker jo likevel å være rause og inkludere de uten å føle på stress og press ved besøk. De kommer jo gjerne for å være i området en ukes tid, men da bo på hotell og holde på med andre aktiviteter i samme slengen. 

Det vil jo variere for alle hvordan hverdagen blir etter babyen kommer. Kanskje syns vi det er knall med besøk med en gang, og kanskje ikke..

Hvordan har dere i samme situasjon løst det? Hvor lang tid etter fødsel har dere tatt imot "langtidsbesøkende" osv? Vi vil jo at alle skal ha det fint når de kommer på besøk, både de og vi :) 

Det blir litt annerledes med de som bor i området, slik at et timeslik besøk holder.. Forstår jo veldig godt at de vil komme på besøk og hilse på det nye familiemedlemmet så fort som mulig.

Anonymkode: c2f11...073

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de bor på hotell i områdetillegg og ikke hos dere blir der jeg de samme reglene som de som bor i nærheten? 

Vi skal ha svigers boende hos oss noen dager, det er jeg mer spent på. 

Anonymkode: e5680...047

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her bor min familie 20 min unna og mannen sin på andre siden av landet. Da første kom inviterte vi svigers etter vi hadde vært hjemme en uke. De bodde på hotell like ved oss, men var hos oss mesteparten av tiden. Var veldig spent på hvordan det skulle bli med en ny baby, men det var veldig deilig. Svigermor lagde mat, handlet, vasket og tok seg av klesvasken. 

Anonymkode: 42d62...47d

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde familie boende hos oss under fødselen og en ukes tid etterpå. Også helgesbesøk ved 6uker, 2 måneder, 3mnd osv. Syntes det bare var koselig og godt med flere hender for å hjelpe til :-) 

men det fordrer jo at det er en god tone, hvis ikke kan det bli slitsomt hvis de skal bo hjemme hos dere. Skal de bo på hotell etc. Ville jeg ikke satt noen begrensninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Så heldig dere er med svigerfamilien. Min manns familie bor også på den andre siden av landet og har ikke vært og beskt sitt barnebarn/nevø. Han rukket å bli fire år uten å ha møtt familien på min manns side. Men det er deres tap tenker jeg.

Uansett hvordan dere ordner dere rent praktisk, så husk at bare er nettopp det. Praktiske ting.

Anonymkode: 5ff40...443

AnonymBruker
Skrevet

Så godt å lese! Vi har heldigvis en så fin tone med alle sammen at vi kan si stopp når vi trenger pause/har behov for alenetid osv. Vet også at de kommer til å stille opp med alt som trengs både med vask og middag osv.

Da tror jeg dette skal gå veldig fint :)

Vil jo så gjerne at de også skal få en fin visitt.

Anonymkode: c2f11...073

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale at de ser om det finnes en leilighet på airbnb i nærområdet. Det hadde min svigermor da hun kom tre uker etter fødselen. Gjorde det litt lettere å si at jeg var sliten og hun måtte "gå hjem og legge seg" når hun hadde både sofa og tv. Ble mye hyggeligere for alle enn hvis hun bare hadde hatt et enkelt rom.

Tre uker etter fødsel var litt tidlig for min del (ble litt mye pupp på display), men det gikk fint 😊

Anonymkode: 77cd7...ed4

AnonymBruker
Skrevet

Her bor søstera i samme by, så jeg forventer at hun skal besøke både på sykehuset og med hele familien hennes når vi er hjemme fra sykehuset. Foreldrene mine kommer langtifra da barnet er 1-2 uker. Skal bo her i tre uker. Har ikke bestemt enda, men mulig de bor delvis hos søstera min (som har et hus) og noen dager hos oss (leilighet med kun 2 soverom). Jeg bare gleder meg. Jeg er sikker mamma kommer til å avlaste med matlaging som alltid. Pappa kommer til å dra og fiske om dagene. Mannen skal ikke ha permisjon, men skal på jobb, så det blir godt å ha noen andre hjelpende hender og samtalepartnere de første dagene. Jeg kan evt. sove noe på dagen, mens de avlaster osv.

Anonymkode: 6872f...553

AnonymBruker
Skrevet

Tidlig barselbesøk fungerer KUN hvis de kommer for å hjelpe. Hvis de kommer "på besøk" fungerer det ikke. 

Ville lagt forventninger tydelig og i god tid. 

Anonymkode: a0bf3...997

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig dere er med svigerfamilien. Min manns familie bor også på den andre siden av landet og har ikke vært og beskt sitt barnebarn/nevø. Han rukket å bli fire år uten å ha møtt familien på min manns side. Men det er deres tap tenker jeg.

Uansett hvordan dere ordner dere rent praktisk, så husk at bare er nettopp det. Praktiske ting.

Anonymkode: 5ff40...443

Det er vel gjerne barnet sitt tap også. Hvorfor legger ikke dere til rette for at barnet får bli kjent med familien til far? Hvorfor reiser ikke dere på besøk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, BeverTramp skrev:

Det er vel gjerne barnet sitt tap også. Hvorfor legger ikke dere til rette for at barnet får bli kjent med familien til far? Hvorfor reiser ikke dere på besøk?

De virker jo ikke så interessert... det blir vel heller annerledes hvis det har med deres helse å gjøre. Men ellers ville jeg forventet at svigers tok initiativ...

Anonymkode: 5cc22...741

Skrevet

Vi har min familie på en annen kant av landet. Mine foreldre kommet til å komme så fort de kan etter fødsel. Jeg kommer til å spørre om de kan bo på hotell den ene gangen. Vi bor i leilighet, og der er to soverom, men når vi får overnattingsbesøk så går man litt oppå hverandre. Jeg tenket at det kan være deilig med litt pusterom når man har en nyfødt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...