Gjest På besøk Skrevet 20. desember 2004 #1 Skrevet 20. desember 2004 Klippet fra Nettavisen Fokus på selgeren - Gjenta alt selgeren sier med en irriterende «herme-stemme». En sikker vinner. - Si at du også jobber som telefonselger, men at du ikke blander jobb og privatliv. Siden telefonsalg er jobben din og at du nå er privat, kan du dessverre ikke kjøpe noe. - Si til selgeren at du er psykolog og gjerne vil vite hvordan selgeren «føler» at jobben er. Spørsmålet er selvsagt ut fra en rent faglig interesse. - Sjekk opp selgeren. Blir ekstra moro hvis selgeren er av samme kjønn. Hvem vet, kanskje du har flaks. - Lat som at du noterer selgerens navn. Be han eller hun artikulere og stave det, og spør om adressen, telefonnummeret, fødselsdato, navn og adresse til foreldrene etc. Ikke fortell hva du skal bruke det til, men du kan si at «det finner du ut». Nekt å gå videre med samtalen før han eller hun gir deg disse opplysningene. - Avbryt raskt og si at du nettopp har fått jobb hos Norsk Gallup og at du gjerne vil stille noen spørsmål i forbindelse med valget eller andre temaer. Kommunikasjonssvikt - Bli sur for at selgeren snakker så innmari høyt og be han/hun om å dempe seg, for deretter og si «hæ?». Gjenta prosedyren så lenge som mulig. - Si at du er så glad for telefonen fordi du sårt trenger noen å snakke med om dine personlige problemer. Grei ut i det vide og breie om psykiske dilemmaer og intime betroelser. - Snakk så lavt som mulig, med litt ispedd mumling. En selger tør ikke si «hæ?» mange ganger i frykt for å irritere en potensiell kjøper. Spe gjerne på med litt «jeg sa jo nettopp hva jeg lurte på» og lignende. - Be selgeren holde linja litt, gå og tøm oppvaskmaskinen, sett over en ny, ta en tur på do og gå tilbake (tar ca. 15-20 minutter) - uten å si unnskyld - og si at du ikke er interessert. - Påstå at selgeren egentlig ringer fra Statens Overvåkings Institusjon og at dette er en konspirasjon for å kartlegge livet ditt og vanene dine. Svar motstridende for