Gjest På besøk Skrevet 20. desember 2004 #1 Skrevet 20. desember 2004 Klippet fra Nettavisen Fokus på selgeren - Gjenta alt selgeren sier med en irriterende «herme-stemme». En sikker vinner. - Si at du også jobber som telefonselger, men at du ikke blander jobb og privatliv. Siden telefonsalg er jobben din og at du nå er privat, kan du dessverre ikke kjøpe noe. - Si til selgeren at du er psykolog og gjerne vil vite hvordan selgeren «føler» at jobben er. Spørsmålet er selvsagt ut fra en rent faglig interesse. - Sjekk opp selgeren. Blir ekstra moro hvis selgeren er av samme kjønn. Hvem vet, kanskje du har flaks. - Lat som at du noterer selgerens navn. Be han eller hun artikulere og stave det, og spør om adressen, telefonnummeret, fødselsdato, navn og adresse til foreldrene etc. Ikke fortell hva du skal bruke det til, men du kan si at «det finner du ut». Nekt å gå videre med samtalen før han eller hun gir deg disse opplysningene. - Avbryt raskt og si at du nettopp har fått jobb hos Norsk Gallup og at du gjerne vil stille noen spørsmål i forbindelse med valget eller andre temaer. Kommunikasjonssvikt - Bli sur for at selgeren snakker så innmari høyt og be han/hun om å dempe seg, for deretter og si «hæ?». Gjenta prosedyren så lenge som mulig. - Si at du er så glad for telefonen fordi du sårt trenger noen å snakke med om dine personlige problemer. Grei ut i det vide og breie om psykiske dilemmaer og intime betroelser. - Snakk så lavt som mulig, med litt ispedd mumling. En selger tør ikke si «hæ?» mange ganger i frykt for å irritere en potensiell kjøper. Spe gjerne på med litt «jeg sa jo nettopp hva jeg lurte på» og lignende. - Be selgeren holde linja litt, gå og tøm oppvaskmaskinen, sett over en ny, ta en tur på do og gå tilbake (tar ca. 15-20 minutter) - uten å si unnskyld - og si at du ikke er interessert. - Påstå at selgeren egentlig ringer fra Statens Overvåkings Institusjon og at dette er en konspirasjon for å kartlegge livet ditt og vanene dine. Svar motstridende for å forvirre selgeren mens du ler halvhysterisk og mumler «dere lurer ikke meg, nei!» Nesten i boks - Gi uttrykk for tvil samtidig som du viser interesse for handelen. En selger som aner napp kan bli temmelig desperat dersom det likevel trekker ut. - Si at du i utgangspunktet ikke er interessert, men dersom selgeren klarer å fremføre salgsbudskapet som et rim, skal du vurdere det. Vær kritisk og pass på at selgeren får med alle nødvendige opplysninger i rimet. - Når selgeren føler tiden er inne for å spørre om du er interessert, svar tvilende at «joda, det kunne for så vidt vært interessant, men jeg kjenner deg jo ikke. Kanskje vi kunne treffes så jeg vet hvem jeg handler med? » - Gjem deg gjerne bak argumentet «Ja, men det er jo veldig mange penger dette her da... » selv om det bare dreier seg om et skrapelodd til 20 kroner.
Gjest Gjesta Skrevet 20. desember 2004 #2 Skrevet 20. desember 2004 Ved å oppføre deg som en barnslig drittsekk? :o Hva er vitsen i å være jævlig mot dem som ringer? Det er jo jobben deres, og hvordan kan de vite at akkurat DU ikke vil bli forstyrret? Jeg synes normal folkeskikk burde gjelde i alle tilfeller, også mot telefonselgere. Dessuten kan du reservere deg mot størstedelen gjennom Brønnøysundregistrene, så slik usmakelig oppførsel du beskriver, bør virkelig ikke være nødvendig. Da er det bedre å faktisk la være å ta telefonen hvis et ukjent nummer ringer sånn på tidlig kveld...
lena24 Skrevet 20. desember 2004 #3 Skrevet 20. desember 2004 synest dette var utrolig bra innlegg, morsomt. det er jo ganske kjipt når en selger ringer deg. har selv jobbet som selger. og det er en dritt jobb.
Gjest På besøk Skrevet 20. desember 2004 #4 Skrevet 20. desember 2004 Ved å oppføre deg som en barnslig drittsekk? :o Hva er vitsen i å være jævlig mot dem som ringer? Det er jo jobben deres, og hvordan kan de vite at akkurat DU ikke vil bli forstyrret? Jeg synes normal folkeskikk burde gjelde i alle tilfeller, også mot telefonselgere. Dessuten kan du reservere deg mot størstedelen gjennom Brønnøysundregistrene, så slik usmakelig oppførsel du beskriver, bør virkelig ikke være nødvendig. Da er det bedre å faktisk la være å ta telefonen hvis et ukjent nummer ringer sånn på tidlig kveld... Og den humoristiske sansen har du lagt igjen hvor
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. desember 2004 #5 Skrevet 20. desember 2004 Er faktisk enig med Lillith. De fleste telefonselgere jobber fordi de trenger penger, og det er en utrolig krevende og slitsom jobb. Uansett, siden jeg har vært telefonselger selv kan jeg gi et råd hvor man også har med folkeskikk. Ikke gi positive svar, da er det lettere for telefonselgeren å holde samtalen i gang.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #6 Skrevet 20. desember 2004 Eller hva med den enkle? Si nei! Når jeg jobbet som tlf selger hadde vi ikke lov å krysse av for at kunden ikke ville ha så lenge han ikke sa NEI, så vi ringte opp igjen alle som ikke sa det. Surt når du får 17 tlf fra samme selskapet bare fordi du tuller istedet for å takke nei!
Gjest Gjesta Skrevet 20. desember 2004 #7 Skrevet 20. desember 2004 Og den humoristiske sansen har du lagt igjen hvor Og hvor i innlegget gjorde du det klart at det faktisk var ment ironisk? Faktisk er det enkelte som oppfører seg slik mot telefonselgere (jeg har ikke jobbet med det selv).
Superlammet Skrevet 20. desember 2004 #8 Skrevet 20. desember 2004 Synes tråden var morsom jeg. =) men det er en jobb det også.. Bedre at de vil jobbe, enn å sitte hjemme og snylte på trygd.. De rådene er kanskje gode for de som har registrert seg i Brønnøysund og likevel blir ringt opp?
kjellebassen Skrevet 20. desember 2004 #9 Skrevet 20. desember 2004 Og hvor i innlegget gjorde du det klart at det faktisk var ment ironisk? Faktisk er det enkelte som oppfører seg slik mot telefonselgere (jeg har ikke jobbet med det selv). Det er veldig få som oppfører seg slik mot telefonselgere. Jeg jobbet selv med telefonsalg i 3 år og de fleste oppførte seg ordentelig. Nå er det noen år siden så ting kan jo ha forandret seg men jeg tror det kommer mye en på selgeren også.
Klips Skrevet 20. desember 2004 #10 Skrevet 20. desember 2004 Jeg tror det opprinnelige innlegget var ment kun som underholdning, og ikke en faktisk oppfordring til å gjøre slik når noen ringer. NOEN svarer sikkert slik, men de ville nok funnet på noe uansett. Jeg synes listen var morsom, jeg. Har hørt noen liknende før, for eksempel: - prøv å selge noe tilbake - si at du er opptatt men om du får privatnummeret til selgeren kan du ringe tilbake senere
Gjest På besøk Skrevet 20. desember 2004 #11 Skrevet 20. desember 2004 Jeg tror det opprinnelige innlegget var ment kun som underholdning, og ikke en faktisk oppfordring til å gjøre slik når noen ringer. Det var det det var ja :-) Dine forslag var også gode
Gjest Lilleulv Skrevet 20. desember 2004 #12 Skrevet 20. desember 2004 urk, glad det er siste dagen min på jobb...
Gjest Madam Felle Skrevet 20. desember 2004 #13 Skrevet 20. desember 2004 Ved å oppføre deg som en barnslig drittsekk? :o Hva er vitsen i å være jævlig mot dem som ringer? Det er jo jobben deres, og hvordan kan de vite at akkurat DU ikke vil bli forstyrret? Jeg synes normal folkeskikk burde gjelde i alle tilfeller, også mot telefonselgere. Dessuten kan du reservere deg mot størstedelen gjennom Brønnøysundregistrene, så slik usmakelig oppførsel du beskriver, bør virkelig ikke være nødvendig. Da er det bedre å faktisk la være å ta telefonen hvis et ukjent nummer ringer sånn på tidlig kveld... Hvor har du gjemt den humoristiske sansen din? For tro det elelr ei, så er dette et humoristisk innlegg
Kevin Skrevet 20. desember 2004 #15 Skrevet 20. desember 2004 Personlig har jeg en standardisert samtale jeg bruker når jeg kommer over en telefonselger som ikke gir seg så lett: "Duuuh.... jeg er litt opptatt her nå jeg. Kan jeg få nummeret ditt, så ringer jeg deg opp igjen". "Æhhh.... neeeei, det kan jeg ikke gjøre". "Åååh, hvorfor ikke? Liker du ikke at folk ringer deg når du endelig har noen minutter på sofaen? Da vet du hvordan jeg føler det. Ha en fin dag! *Klikk*". Dersom de da fortsetter med mas, og ikke tar nei for et nei, kan jeg finne på mye kødd. En yndling er å late som det er dårlig forbindelse, og smelle røret hardt i bordet noen ganger fordi det liksom skal hjelpe. En annen er å late som man ligger i badekaret ved å plaske litt i vasken, og si ømt og mykt inn i røret: "Åååh, deilige mannen.... ååååh....". Fortsett slik til han legger på.... Tar de ikke nei for et nei, føler jeg ikke særlig empati for dem....
Superlammet Skrevet 20. desember 2004 #16 Skrevet 20. desember 2004 Hehe tydeligvis noen som har stått opp med feil bein her idag.. De fleste forstår at dette var et humor innlegg, også derfor det ligger under Snikk-Snakk.. Og jeg som trodde jeg hadde en skikkelig bedriten helg....
Gjest Elza Skrevet 20. desember 2004 #17 Skrevet 20. desember 2004 Synes det var morsomt jeg!! Og at Lilith overreagerer en smule ja... ..og for å ha sagt det, så hjelper det meg fint lite at jeg har meldt fra til brønnøysundreg. Får ca 3-4 tlf. daglig av telefonselgere..Så jeg skal ikke akkurat si at jeg er så veldig glade i de.. Men jeg tror ikke det var en oppfordring fra trådstarter om at alle skulle oppføre seg slik!!
ella.P Skrevet 21. desember 2004 #18 Skrevet 21. desember 2004 Her var det mange gode tips ja Selv er jeg snar til å si at hvis de ringer for å selge noe, er jeg ikke interessert. De fleste gir seg da. Hvis de spør om jeg ikke vil ha noe gratis engang og jeg sier "nei" - gir de seg ihvertfall. Stortsett ønsker de meg en fortsatt god dag. Et par ganger har jeg sagt at "det er ingen voksne tilstede" Jeg irriterer meg over telefonsalg og kunne godt vært foruten. Har reservert meg mot det - men det ringer jo stadig noen.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #19 Skrevet 21. desember 2004 Lillebroren til ei venninne av meg jatter med, spør om produktinfo og får selgerne godt på gli - men når det kommer til salg må han skuffe dem; "jammen jeg kan ikke kjøpe noe, jeg er bare en liten gutt på tolv år...". Sant er det også ellers synes jeg ikke man trenger å være veldig høflig ovenfor folk som ikke presenterer seg, later som de kjenner deg, ikke gir skikkelig info om hva du faktisk kjøper og ikke tar nei for et nei. Heldigvis er jeg ikke i målgruppa deres, ung, fattig og uten fast bopæl som jeg har vært (og nå har jeg reservert meg også)-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå