Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Dere som har litt erfaring med Nav eller jobber der vet dere om man kan be dem kontorsperre personopplysninger eller diagnoser hos en bruker der? Eventuelt fjerne alle spor etter diagnoser i systemet? 

Anonymkode: ae8fb...df8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ansatte hos Nav er fritatt for å få diagnosekoder når de er til lege eller får annen helsehjelp. Ansatte og andre med spesielle behov for sikkerhet rundt personopplysninger får spesielle saksbehandlere med ekstra sikkerhet rundt deling og innsyn i personopplysninger.

Hva du kan få, er umulig å svare på når du ikke oppgir grunn for ditt ønske. 

Anonymkode: 0eda0...b33

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansatte hos Nav er fritatt for å få diagnosekoder når de er til lege eller får annen helsehjelp. Ansatte og andre med spesielle behov for sikkerhet rundt personopplysninger får spesielle saksbehandlere med ekstra sikkerhet rundt deling og innsyn i personopplysninger.

Det er pågrunn av diagnosens natur at jeg ønsker at den helst fjernes fra systemet. Jeg er ikke ansatt i Nav.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er Nav-ansatte fritatt fra dette? Hvor finner man den bestemmelsen? Hva om man har diagnoser registrert i NAV-systemet og senere blir ansatt der? 

Anonymkode: 14f62...38e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er Nav-ansatte fritatt fra dette? Hvor finner man den bestemmelsen? Hva om man har diagnoser registrert i NAV-systemet og senere blir ansatt der? 

Anonymkode: 14f62...38e

Dette er en gammel bestemmelse Nav ansatte har jobbet seg frem til, fordi andre kollegaer og sjefer ikke skal se eller snoke i hva som feiler den ansatte. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er pågrunn av diagnosens natur at jeg ønsker at den helst fjernes fra systemet. Jeg er ikke ansatt i Nav.

Er det snakk om en feildiagnose der du har fått ny eller slette feildiagnosen kan du få hjelp med å endre diagnosen i systemet. Er diagnosen riktig og du har fått utbetalt stønad eller penger på grunn av diagnosen får du den aldri slettet.  Nav er et tungrodd system. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en gammel bestemmelse Nav ansatte har jobbet seg frem til, fordi andre kollegaer og sjefer ikke skal se eller snoke i hva som feiler den ansatte. 

Er det snakk om en feildiagnose der du har fått ny eller slette feildiagnosen kan du få hjelp med å endre diagnosen i systemet. Er diagnosen riktig og du har fått utbetalt stønad eller penger på grunn av diagnosen får du den aldri slettet.  Nav er et tungrodd system. 

Men hva hvis jeg begynner å jobbe i Nav på et senere tidspunkt? Jeg har lest et sted at man kan få kontorsperret personopplysninger? Er det ikke litt rart at personopplysninger om diagnoser kan 'sveve rundt' om en person i hele Norge hvor absolutt alle ansatte i den organisasjonen har tilgang på sensitive personopplysninger som de kan utnytte for eget forgodtbefinnende hvis de ønsker det? 

Skrevet

I NAV er det sånn at det bare er saksbehandler(e) relevant for saken og brukeren som ser på informasjonen tilknyttet personen. Dersom noen blir tatt for å snoke på folk de ikke har grunnlag for å se på saken til, kan man få sparken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Jolene skrev:

I NAV er det sånn at det bare er saksbehandler(e) relevant for saken og brukeren som ser på informasjonen tilknyttet personen. Dersom noen blir tatt for å snoke på folk de ikke har grunnlag for å se på saken til, kan man få sparken.

Tull og tøys! Det var jo en undersøkelse om dette for litt siden internt i Nav og resultatene av undersøkelsen var veldig nedslående! Det var på nyhetene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva hvis jeg begynner å jobbe i Nav på et senere tidspunkt? 

Da blir du sperret i systemene så det er kun et par som har mulighet til å gå inn på deg. Og, hvis det ikke er i samme fylke som du bor i så er det uansett ikke noe stress, diagnosene kan ikke sveve over fylkesgrensene. 

Anonymkode: 12866...adb

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Dere som har litt erfaring med Nav eller jobber der vet dere om man kan be dem kontorsperre personopplysninger eller diagnoser hos en bruker der? Eventuelt fjerne alle spor etter diagnoser i systemet? 

Du får den ikke fjernet på grunn av diagnosens natur, en diagnose er en diagnose. Du blir ikke sperret fordi at du syns det er ubehagelig med diagnosen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får den ikke fjernet på grunn av diagnosens natur, en diagnose er en diagnose. Du blir ikke sperret fordi at du syns det er ubehagelig med diagnosen. 

Har jeg lov å få informasjon hvem som har vært inne å kikket på profilen min der? 

AnonymBruker
Skrevet

Hah viser bare at man egentlig ikke har noensomhelst rettigheter over egen personlig informasjon i dette landet!

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys! Det var jo en undersøkelse om dette for litt siden internt i Nav og resultatene av undersøkelsen var veldig nedslående! Det var på nyhetene.

Du har jobbet i NAV så dette vet du med sikkerhet ;) ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...