Gå til innhold

Hvorfor er ikke lettbrus mye billigere enn sukkerholdig brus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke mye av prisen på brus sukkeravgift? Avgiftlegger myndighetene sukkerfri brus like mye, eller er det rett og slett butikkene som velger å prise disse varene likt?

Jeg bare synes dette er veldig merkelig da vi nå vet at sukkerfri brus er mye mindre usunt enn sukkerholdig brus, og at E-stoffer ikke fører til kreft, slik mange urbane myter fikk oss til å frykte tidligere.

Hadde det ikke vært hensiktsmessig og logisk at lettbrus var billigere enn sukkerholdig brus? Dette vil gitt veldig mange et nytt insentiv til å velge sukkerfri brus fremfor sukkerholdig brus, noe som ville vært positivt for folkehelsen.

Om det virkelig er slik at myndigheten avgiftlegger sukkerholdig og sukkerfri brus likt er jo dette en helseskandale i mine øyne - her skremmer vi folk vekk fra et klart sunnere alternativ.

Noen med litt mer kunnskap og innsikt i dette?

Anonymkode: 51992...5c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortsett fra sukkeret er det vel noe usikkert at sukkerfri brus er så mye bedre for helsa.

Søtningstoffene som brukes isteden for mistenkes å ha forskjellige uheldige virkninger.

Personlig foretrekker jeg brus med sukker. Sukkeret vet jeg hvilke negative effekter det har på helsa. Men aller helst unngår jeg brus helt.

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Dette var det en politiker som svarte på forrige uke, svaret var at det ganske enkelt var sånn for å gi inntekt til staten uavhengig av om det er sukker eller ei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...