AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Trenger desperat søvnråd utover sovetabeletter som er umulighet midt i påsken.. Anonymkode: 6cfd6...95b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #2 Skrevet 14. april 2017 Å ikke tenke på når man skal sove, ikke stresse med det... bare fokuser på tidspunktet du skal stå opp (samme tidspunkt hver dag). Stå opp uansett om du har sovet 1-time eller 6. Anonymkode: 22d22...2d9
johanan Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 Visst du ikke sovner innen 15 min så stå opp igjen. Stå opp samme tid hver dag. Dersom du sovner sent dagen før så kan du prøve å legge deg til samme tid som du sovnet dagen før med mindre du er veldig trøtt tidligere. Ikke sitt i skarpt lys før du skal sove, kroppen produserer mer melatonin når det er mørkt. Tell "sauer" er et godt råd, men jeg har fått beskjed om å telle baklengs fra 60, siden du da må fokusere mer og ikke tenker på at du må sove Noter en søvndagbok (ligger på pdf. ute på Helse Bergen sin nettside) Anbefaler å lese boken "Bedre søvn" og kontakte lege dersom du ikke har gjort dette' (det har du nok siden du skriver at du har insomnia)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 20 timer siden, johanan skrev: Visst du ikke sovner innen 15 min så stå opp igjen. Stå opp samme tid hver dag. Dersom du sovner sent dagen før så kan du prøve å legge deg til samme tid som du sovnet dagen før med mindre du er veldig trøtt tidligere. Ikke sitt i skarpt lys før du skal sove, kroppen produserer mer melatonin når det er mørkt. Tell "sauer" er et godt råd, men jeg har fått beskjed om å telle baklengs fra 60, siden du da må fokusere mer og ikke tenker på at du må sove Noter en søvndagbok (ligger på pdf. ute på Helse Bergen sin nettside) Anbefaler å lese boken "Bedre søvn" og kontakte lege dersom du ikke har gjort dette' (det har du nok siden du skriver at du har insomnia) Ok, har hørt om den før. Er den seriøs? Ser den er skrevet av Bjørn Bjorvatn ved Bergen søvnsenter og er svært kritisk til det stedet. Anonymkode: 6cfd6...95b
johanan Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, har hørt om den før. Er den seriøs? Ser den er skrevet av Bjørn Bjorvatn ved Bergen søvnsenter og er svært kritisk til det stedet. Anonymkode: 6cfd6...95b Den er seriøs, men synes den var mer opplysende enn nyttig på en måte. Hvorfor er du kritisk til det stedet?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #6 Skrevet 15. april 2017 2 minutter siden, johanan skrev: Den er seriøs, men synes den var mer opplysende enn nyttig på en måte. Hvorfor er du kritisk til det stedet? Fordi jeg har vært der og fikk ingenting ut av det, utover irritasjon da de i tillegg prøvde dytte på meg bipolar 2 diagnose som jeg overhodet ikke har. Anonymkode: 6cfd6...95b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 Det eneste jeg synes fungerer er å ikke stresse med at jeg ikke får sove, altså ikke tenke tanken engang. Stopp tanken når den kommer og tenk på noe annet. Før stresset jeg veldig ved tanken på at jeg ble så altfor trøtt dagen etter om jeg ikke fikk sovet nok. Erfaringen er at det går bra, ikke særlig gøy å være trøtt, men det er ikke en katastrofe heller. Sakte, men sikkert, har jeg fått tiltro til min evne til å sovne ved å snu tankemønsteret mitt. Det har tatt tid, men det har fungert, nå er jeg mye mer avslappet med hensyn til søvn. Jeg har hatt insomnia-diagnosen i over 20 år. Anonymkode: 822db...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 19 minutter siden, johanan skrev: Den er seriøs, men synes den var mer opplysende enn nyttig på en måte. Hvorfor er du kritisk til det stedet? Men er boka mer generelle råd eller det de samme tingen som senteret driver med: søvndeprivering, lysboks etc..ser han også har en annen bok som går på søvnsykdommer som virker interessant. Anonymkode: 6cfd6...95b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 Trening. Om jeg har blitt skikkelig fysisk sliten stresser jeg mindre med søvnen. Også enig i tipset om å ikke tenke på søvn fra AB over, håper jeg også klarer det snart. Anonymkode: 246e3...5ee 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Har ikke tips for midt i påsken, men melatonin funker på meg.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 Gå en lang tur i rask gange på kvelden før du skal legge deg. Gå raskt og ikke senk farten, sørg for å bli sliten. Anonymkode: 7d2fe...afb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå