Gå til innhold

Super allergiker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er på besøk hos oldemor nå. Ho er 98 år og veldig matlei. Ho er superalergiker og jeg trenger derfor tips til hva jeg kan lage. Ho er allergisk mot: 

-melk, nøtter, sukker, kjøtt,fisk og kylling. Er sikkert mer også, men det var det jeg kom på i farta. 

Hun spiser hvete, egg, pasta og drikker saft og kaffi. Har laget en del suppe til ho nå og fryst ned, men oldefar ønsker å lage middag til ho han å.

Ikke kom med tips om at ho budt være på sykehjem osv, for de klarer ikke å ta hensyn til allergiker og når ho var der pga lårhalsbrudd fikk ho brødskive til hvert måltid.

Anonymkode: 35580...6be

Videoannonse
Annonse
Gjest førstedamen
Skrevet (endret)

Hva spiser hun isteden for kjøtt/fisk og kylling? Bønner og linser? Det lager man jo det meste med. Viktig å få nok næring om man ikke spiser kjøtt og fisk ol. Pastasalat og gryte mat er vel det jeg kommer på. Og hva med rundstykker isteden for kjedelig brød.

Endret av førstedamen
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, førstedamen skrev:

Hva spiser hun isteden for kjøtt/fisk og kylling? Bønner og linser? Det lager man jo det meste med. Viktig å få nok næring om man ikke spiser kjøtt og fisk ol. Pastasalat og gryte mat er vel det jeg kommer på. Og hva med rundstykker isteden for kjedelig brød.

Hun spiser ikke noe isteden før kjøtt,fisk og kylling. Linser og bønner tåler hun heller ikke, men erter (som også er belgfrukt) går fint. Er en type rundstykker hun tåler som faktisk er gode så de spiser hun i ny å ne 😊 

Hvordsn gryte tenkte du på?

Gjest førstedamen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun spiser ikke noe isteden før kjøtt,fisk og kylling. Linser og bønner tåler hun heller ikke, men erter (som også er belgfrukt) går fint. Er en type rundstykker hun tåler som faktisk er gode så de spiser hun i ny å ne 😊 

Hvordsn gryte tenkte du på?

Om du ikke kan ha hverken linser eller bønner og hun ikke spiser kjøtt blir det vanskelig, det er jo bare pasta og grønnsaker igjen. Hvordan får hun i seg nok næringsstoffer og vitaminer, mineraler, proteiner ol? Grønnsaksuppe kan du hverfall lage,  men det blir jo mye suppe da. Ha en ertepose og potetmospulver i og du har laget lapskaus. 

Gjest førstedamen
Skrevet

Tenke taco med bønner isteden for kjøtt. Linse gryte med potet gulrøtter ol, bønne gryte med forskjellige grønnsaker. Men blir jo suppe når man fjerner bønner og linser.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, førstedamen skrev:

Om du ikke kan ha hverken linser eller bønner og hun ikke spiser kjøtt blir det vanskelig, det er jo bare pasta og grønnsaker igjen. Hvordan får hun i seg nok næringsstoffer og vitaminer, mineraler, proteiner ol? Grønnsaksuppe kan du hverfall lage,  men det blir jo mye suppe da. Ha en ertepose og potetmospulver i og du har laget lapskaus. 

Ho har alltid hatt disse allergien + flere som blomster, pollen, parfyme, såpe osv så hun har fått tilskudd på resept. Siden hun Feks ikle tåler melk har hun stadig brudd i rygg osv. 

Lapskaus var en god ide👍🏻

Gjest førstedamen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ho har alltid hatt disse allergien + flere som blomster, pollen, parfyme, såpe osv så hun har fått tilskudd på resept. Siden hun Feks ikle tåler melk har hun stadig brudd i rygg osv. 

Lapskaus var en god ide👍🏻

Du burde titte på hamp frø på helsekost. Jeg laget kake med det, bruker det som strø på iskrem, det kan brukes i supper for en tykkere konsistens, jeg har det på yoghurt i brød jeg baker i omlett osv. Det inneholder nesten alle næringsstoffer man trenger og kalles supermat. Om hun tåler det ville du kunne laget mye godt uten å trenge bønner/linser/kjøtt, osv.

Du må være bra snill og god som gidder å styre og ordne mat til din oldemor. Det står det stor respekt i. Min oldemor fikk også bo hjemme svært lenge. Hun setter nok stor pris på deg uansett hva du lager som hun tåler😊

Idag bakte jeg suksessterte kake som er gluten og laktosefri  (om du bruker laktosefri fløte i) Oppskriften ligger på NRK.no sine nettsider. Den heter årets påske kake. Jeg brukte hamp frø isteden for mandler i bunnen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er på besøk hos oldemor nå. Ho er 98 år og veldig matlei. Ho er superalergiker og jeg trenger derfor tips til hva jeg kan lage. Ho er allergisk mot: 

-melk, nøtter, sukker, kjøtt,fisk og kylling. Er sikkert mer også, men det var det jeg kom på i farta. 

Hun spiser hvete, egg, pasta og drikker saft og kaffi. Har laget en del suppe til ho nå og fryst ned, men oldefar ønsker å lage middag til ho han å.

Ikke kom med tips om at ho budt være på sykehjem osv, for de klarer ikke å ta hensyn til allergiker og når ho var der pga lårhalsbrudd fikk ho brødskive til hvert måltid.

Vel. Hun tåler da (tolker jeg deg) mye av grønnsaker. Og der er det mye smak. Hva med ovnsbakte grønnsaker (feks brokkoli, blomkål, aubergine, potet, løk, purre, paprika etc) med brød til? Brød og grønnsaker med ok mengder olje og omelett på brød er gode, næringsrike måltider. Som er variasjon fra suppe. Du kan også lage veganer-varianter av vanlige matretter, bare med egg. Wok, gryterett, salat..

Anonymkode: eeabb...0b8

Skrevet

Får hun ikke noe vitaminer på resept for å hindre beinskjørhet?

Er det melkeallergi eller laktoseintoleranse hun har? 

Er sånn kjøtt erstatning som vegetarianere en mulighet? Litt usikker på hva det er i de. Noen av de er veldig gode. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Hun tåler da (tolker jeg deg) mye av grønnsaker. Og der er det mye smak. Hva med ovnsbakte grønnsaker (feks brokkoli, blomkål, aubergine, potet, løk, purre, paprika etc) med brød til? Brød og grønnsaker med ok mengder olje og omelett på brød er gode, næringsrike måltider. Som er variasjon fra suppe. Du kan også lage veganer-varianter av vanlige matretter, bare med egg. Wok, gryterett, salat..

Anonymkode: eeabb...0b8

Grønnsaker tåler hun ja og all frukt (så vidt jeg vet da). "Nyere" grønnsaker vet jeg faktisk ikke om ho tåler som Feks aubergine. Tviler på at ho har smakt det før.. 

1 time siden, MissPierce skrev:

Får hun ikke noe vitaminer på resept for å hindre beinskjørhet?

Er det melkeallergi eller laktoseintoleranse hun har? 

Er sånn kjøtt erstatning som vegetarianere en mulighet? Litt usikker på hva det er i de. Noen av de er veldig gode. 

Ho får vitaminer osv på resept+b12 sprøyte.

veganretter hadde vært yppelig, skal undersøke hva butikkvariantene inneholder. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, førstedamen skrev:

Du burde titte på hamp frø på helsekost. Jeg laget kake med det, bruker det som strø på iskrem, det kan brukes i supper for en tykkere konsistens, jeg har det på yoghurt i brød jeg baker i omlett osv. Det inneholder nesten alle næringsstoffer man trenger og kalles supermat. Om hun tåler det ville du kunne laget mye godt uten å trenge bønner/linser/kjøtt, osv.

Du må være bra snill og god som gidder å styre og ordne mat til din oldemor. Det står det stor respekt i. Min oldemor fikk også bo hjemme svært lenge. Hun setter nok stor pris på deg uansett hva du lager som hun tåler😊

Idag bakte jeg suksessterte kake som er gluten og laktosefri  (om du bruker laktosefri fløte i) Oppskriften ligger på NRK.no sine nettsider. Den heter årets påske kake. Jeg brukte hamp frø isteden for mandler i bunnen. 

Tusen takk for tips 👏🏼 Jeg bor dessverre langt unna (12 timer en vei) men er her i alle skoleferier så lenge jeg har råd til fly/tog eller bilturen hit :) Har en "morsfølelse" for oldemor så for meg skulle det bare mangle ❤

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg, som noen allerede har nevnt, å titte på veganoppskrifter som utgangspunkt. Du kan feks bruke veganmisjonen, også erstatter du de tingene oldemoren din ikke tåler med noe annet.

Anonymkode: bb86c...60c

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker tåler hun ja og all frukt (så vidt jeg vet da). "Nyere" grønnsaker vet jeg faktisk ikke om ho tåler som Feks aubergine. Tviler på at ho har smakt det før.. 

Ho får vitaminer osv på resept+b12 sprøyte.

veganretter hadde vært yppelig, skal undersøke hva butikkvariantene inneholder. 

Så bra at hun får det da ☺️

Vegan retter er supre sånn. 

Men man får også kjøtt erstatning, ser ut som kjøtt. Men er laget av andre ting. Tofu er muligens også ett alternativ. Det er som oftest laget på Soya. 

Kjøpte noe jeg trodde var kebab kjøtt i Sverige. Skulle ha til pitabrød, men viste seg å være vegan kjøtt. Var faktisk veldig godt ☺️ 

Tåler hun soya så er det jo mye "melke" erstatnings produkter man kan bruke der også. 

Har hun laktoseintoleranse er det kommet mye laktosefrie produkter. 

Skrevet

Dette er kjøtt erstatninger. Vet ikke helt hva de forskjellige inneholder, men det kan sikkert søkes opp. Ser de har Hälsans Kök hos Kolonial.no. Der står det hva de inneholder. 

Screenshot_20170414-231800.png

Screenshot_20170414-232017.png

AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2017 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg, som noen allerede har nevnt, å titte på veganoppskrifter som utgangspunkt. Du kan feks bruke veganmisjonen, også erstatter du de tingene oldemoren din ikke tåler med noe annet.

Anonymkode: bb86c...60c

Støtter denne! Er selv veganer så veldig mange av tingene hun er alergisk i mot har ikke jeg i kostholdet mitt,men jeg har et variert  og balansert kosthold.

Er tips er forskjelige typer pai.De kan jo fryses ned :)

Anonymkode: 39b93...5b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...