AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #1 Del Skrevet 14. april 2017 I fjor laget jeg noe som lignet en Pavlova-kake, dog en noe flat marengsbunn. Gjorde alt feil. Pisket ikke marengsen nok til at sukkeret løsnet opp, og tok marengsen ut av ovnen før den var kald (den falt altså sammen). Nå har jeg prøvd meg igjen, men samme ting skjer. Etter 30 (!) min med pisking, så ville det sukkeret ALDRI løse seg opp. Marengsen var altså kornete pga sukkeret da jeg satt den inn i ovnen istad (i tillegg glemte jeg maizena)... Nå har jeg lagt ut egg for at de skal bli romtempererte, blandet alt det tørre sammen (sukker, vaniljesukker og maisena) for å prøve på nytt etterpå. Men det som irriterer meg i nesten ALLE pavlova-oppskrifter, er at de ikke utdyper dette med sukker eller nevner hvor lenge man skal piske marengsen (står bare: tilsett litt og litt sukker, men ikke pisk for lenge). Det gjorde jeg feil i fjor også, pisket det kun 10 min for jeg var livredd for å piske for lenge... Er det sånn at jeg må bruke en spiseskje, og tilsette den og piske lenge etter dette? Hvor høy hastighet skal jeg piske dette for at sukkeret skal løse seg ordentlig opp egentlig? Er det virkelig så vanskelig liksom? Jeg kjenner jeg har så lyst til å mestre denne oppskriften, men føler meg rett ut dum også som ikke får det til. Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #2 Del Skrevet 14. april 2017 Altså, bruke spiseskjeen til å tilsette sukkeret (og så piske dette). Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 14. april 2017 #3 Del Skrevet 14. april 2017 Etter 30 min er den kornete fordi den er overpisket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 14. april 2017 #4 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Beklager, postet for fort. En og en skje akkurat lenge nok til at du kan snu bollen på hodet. Ca 1-2 minutter på full fart. Endret 14. april 2017 av Sugemerke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 14. april 2017 #5 Del Skrevet 14. april 2017 1. Ro deg ned, du stresser noe så inni..... 2. Se Nigellas video om pavlova på YouTube 3. Prøv igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 14. april 2017 #6 Del Skrevet 14. april 2017 Lager marengs uten maisenna jeg 👀 Har gått helt greit å piske i sukker. Pisker eggehvitene til de når skumstadiet og så litt og litt sukker til jeg får en blank "masse". Jeg bruker ikke en og en skje, jeg hiver oppi en passelig dose hver gang og har aldri opplevd noen problemer med det 😌 Øvelse gjør mester for øvrig, og så finnes det media som viser hvordan om man er usikker ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #7 Del Skrevet 14. april 2017 Nå er 2. forsøk i ovnen. Krysser fingrene, men tror den ble for kornete nå også... Det er så innmari mye sukker! 4 dl på 6 eggehviter. Jeg målte opp 350 g sukker, men selv det er så sinnssykt mye! Prøvdesmakte på den jeg laget tidligere i dag, og selv om den holdt på formen så er den vanvittig søt... TS Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 14. april 2017 #8 Del Skrevet 14. april 2017 Det er egentlig nesten umulig å overpiske marengs, men selvfølgelig, 30 min er mye lengre enn man burde trenge. Det viktige er helt rent utstyr og helst stål- eller glassbolle. Eggehvitene bør helst være romtempererte, men det er ikke avgjørende. Pisk først til myke skumtopper, tilsett en klype salt og pist til du begynner å få stive topper. SÅ kan du begynne å tilsette sukker i passe doser og piske til marengsen er tykk og blank. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #9 Del Skrevet 14. april 2017 51 minutter siden, Peanut skrev: Lager marengs uten maisenna jeg 👀 Har gått helt greit å piske i sukker. Pisker eggehvitene til de når skumstadiet og så litt og litt sukker til jeg får en blank "masse". Jeg bruker ikke en og en skje, jeg hiver oppi en passelig dose hver gang og har aldri opplevd noen problemer med det 😌 Øvelse gjør mester for øvrig, og så finnes det media som viser hvordan om man er usikker ☺ Jeg får en veldig fin og blank masse hver gang, men det blir kornete uansett hva jeg gjør. Da må jeg i så fall halvere sukkermengden i selve oppskriften, for sukkeret løser seg ikke opp. Har ellers hørt å bruke melis istedet for sukker, slik at man ikke risikerer å få det kornete. Bruker håndholdt elektrisk visp. TS Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #10 Del Skrevet 14. april 2017 2 minutter siden, onyx skrev: Det er egentlig nesten umulig å overpiske marengs, men selvfølgelig, 30 min er mye lengre enn man burde trenge. Det viktige er helt rent utstyr og helst stål- eller glassbolle. Eggehvitene bør helst være romtempererte, men det er ikke avgjørende. Pisk først til myke skumtopper, tilsett en klype salt og pist til du begynner å få stive topper. SÅ kan du begynne å tilsette sukker i passe doser og piske til marengsen er tykk og blank. Jeg gjør alt riktig i starten, men det er når jeg tilsetter sukker at marengsen blir kornete. Jeg vet ikke om det er fordi jeg overpisker, eller pisker for hardt når jeg tilsetter sukkeret. TS Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 14. april 2017 #11 Del Skrevet 14. april 2017 Maizena dropper jeg. Den gjør at jeg syns den blir melete. Det fins oppskrifter der man bruker smeltet sukker istede vet jeg. Kan jo prøve det. Jeg sliter med å få det til med kunstig sukker jeg:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #12 Del Skrevet 14. april 2017 Heller egg og sukker i en bolle. Tilsetter en klype salt og en halv t-skje bringebæreddik. Kjører på maks til det er stivt, tar vel 3-4 minutter. Heller ut på et bakepapir, lager en fordypning og former med slikkepott. Stekes på svak varme. Setter en tre-sleiv i ovnsdøren og lar det stå til marengsen er avkjølt. Virker som bare det hver gang. Men marengs uten bittelitt eddik synes jeg alltid blir litt tørt og kornete. Anonymkode: 12e72...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #13 Del Skrevet 14. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heller egg og sukker i en bolle. Tilsetter en klype salt og en halv t-skje bringebæreddik. Kjører på maks til det er stivt, tar vel 3-4 minutter. Heller ut på et bakepapir, lager en fordypning og former med slikkepott. Stekes på svak varme. Setter en tre-sleiv i ovnsdøren og lar det stå til marengsen er avkjølt. Virker som bare det hver gang. Men marengs uten bittelitt eddik synes jeg alltid blir litt tørt og kornete. Anonymkode: 12e72...027 Så du får ikke kornete marengs når du har i sukkeret sammen med eggehvitene når du begynner å vispe? Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #14 Del Skrevet 14. april 2017 Jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å mislykkes med pavlova. Det er jo verdens enkleste. Senk skuldrene, pust med maven og ikke overanalyser det du gjør, bare gjør det. Anonymkode: c9366...d51 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #15 Del Skrevet 14. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du får ikke kornete marengs når du har i sukkeret sammen med eggehvitene når du begynner å vispe? Anonymkode: 193e7...773 Nei. Kornete marengs kan ikke skyldes sukkeret. Varmen i ovnen smelter uansett sukkeret. Så det er nok konsistensen du ikke liker - derfor jeg anbefaler eddik. Vet mange bruker maisenna, men synes ikke det virker like bra. Anonymkode: 12e72...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #16 Del Skrevet 14. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kornete marengs kan ikke skyldes sukkeret. Varmen i ovnen smelter uansett sukkeret. Så det er nok konsistensen du ikke liker - derfor jeg anbefaler eddik. Vet mange bruker maisenna, men synes ikke det virker like bra. Anonymkode: 12e72...027 I min oppskrift er det både 1 spiseskje maisena og en spiseskje hvitvinseddik. Det er vel det som gjør at den blir seig når den er stekt? Anonymkode: bfe50...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #17 Del Skrevet 14. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Kornete marengs kan ikke skyldes sukkeret. Varmen i ovnen smelter uansett sukkeret. Så det er nok konsistensen du ikke liker - derfor jeg anbefaler eddik. Vet mange bruker maisenna, men synes ikke det virker like bra. Anonymkode: 12e72...027 Jeg mener altså før marengsen stekes, det er da det er kornete pga sukkeret. Uansett, jeg kikket litt på marengsbunnen nå, og den så veldig fin ut. Nå skal den kjøles ned i ovnen. Håper bare ikke den faller sammen... Det er vel det sukkeret risikerer å gjøre om det ikke er helt oppløst før marengsen settes i ovnen? Altså at sukkeret smelter og gjør at marengsen faller sammen. TS Anonymkode: 193e7...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #18 Del Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener altså før marengsen stekes, det er da det er kornete pga sukkeret. Uansett, jeg kikket litt på marengsbunnen nå, og den så veldig fin ut. Nå skal den kjøles ned i ovnen. Håper bare ikke den faller sammen... Det er vel det sukkeret risikerer å gjøre om det ikke er helt oppløst før marengsen settes i ovnen? Altså at sukkeret smelter og gjør at marengsen faller sammen. TS Anonymkode: 193e7...773 Konsistens før den stekes har jo ingenting å si. Da vil den selvfølgelig være kornete på grunn av sukkeret. Ikke ta ut marengsen for å sjekke. Den liker ikke temperaturforandringer. Når den er ferdig kan du sjekke raskt mens den står i ovnen, deretter skrur du av ovnen og putter en tresleiv eller lignende i døra, dvs 1cm glippe. Og lar den kjøle seg helt ned. Anonymkode: 12e72...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 14. april 2017 #19 Del Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: I min oppskrift er det både 1 spiseskje maisena og en spiseskje hvitvinseddik. Det er vel det som gjør at den blir seig når den er stekt? Anonymkode: bfe50...ad9 Hm... Jeg har en t-skje hvitvinseddik og 1 t-skje maisenna. 6 eggehvitter. Jeg brukte også elektrisk håndvisp før, ble misslykket noen ganger. Nå har jeg Kenwood major, og nå er det så enkelt og blir alltid bra! Pisker Ca 4-5 minutter til skumtopper og sukkerblandingen en og en spiseskjee, mens jeg pisker kraftig! Ren stålbolle, romtempererte egg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #20 Del Skrevet 14. april 2017 Pavlova er Harry. Bare sauer baker pavlova! Breeeek! Bææææææ! Anonymkode: 30e99...f75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå