Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange kvinner som kan tenke seg "motsatte" kjønnsroller der mannen tar seg av ungene hjemme mens du hevder din karriere og bringer sjekken hjem? Det begynner å bli tynt nå så hvorfor skal ikke dette være mulig i mye større skala? Det er mange menn som vet at vårt land er avhengig av egen befolkning og ikke innvandring. Hva sier dere damer og jenter? Kan dette være en mulighet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om mannen hadde ønsket å vær hjemme med barna kunne så klart det vært en mulighet om det var mulig for økonomisk :) Tror ikke det hadde ført til at jeg hadde ønsket flere barn.

Anonymkode: 9f16c...566

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker egentlig ikke fra et kjønnsrolleperspektiv. Mannen og jeg gjør det som passer best for oss. Vi driver ikke og tenker "nei, her har vi jaggu skiftet kjønnsrollene våre gitt"

Tipper at dersom mennesker var mindre opphengt i kjønn ville mange av disse problemene og forskjellsbehandlingene stanset i stor grad. Noe av problemet med for eks feminismen er at den fortsetter å minne oss på at vi har to kjønn og trykker dette opp i trynene på folk. Så fra ung alder av lærer både menn og kvinner at kjønn er ulike og at der er regler som gjelder for store grupper. 

Selv om det er ulikheter mellom kjønn, så kan individer gå imot mange av oppførslene man forventer fra et kjønn, man burde alltid dømme individet, ikke gruppen individet hører til. Dette gjelder for øvrig uansett hvilken gruppe man er en del av

Anonymkode: db3f5...24c

• Liker 5
Skrevet

Det kunne jeg ikke tenke meg, og jeg tror ærlig talt de færreste kvinner vill vært fornøyd med det. 

Skrevet (endret)
1 time siden, herzeleid skrev:

Det kunne jeg ikke tenke meg, og jeg tror ærlig talt de færreste kvinner vill vært fornøyd med det.

Du er mann så du kan egentlig ikke svare på disse spørsmålene, men du er selvfølgelig fremdeles velkommen til å komme med synspunkter. Likevel må du huske på at problemstillingen var stilt til damer og jenter. De har ikke nødvendigvis det samme synsunktet som deg selv. Jeg vil gjerne vite om dette kunne vært aktuelt og hvor mange som eventuelt er interessert i en slik ordning.

Endret av Z.Z
Skrevet (endret)

Jeg har levd slik de siste årene og kommer nok til å fortsette i noen år fremover. Jeg tjener mye mer en mannen og er for rastløs av meg til å kunne jobbe deltid/redusert. Mannen jobber litt samtidig som han driver med nettstudier hjemme. Han har ingen ting i mot å passe på barna og tar mange oppgaver i hjemmet frivillig. Vi tenker ikke kjønnsroller, men gjør det som passer vår familie best.

Endret av Mearrasámi
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her skal alle jobbe og delta på lik linje i huset og med barn.

Anonymkode: 5f3d2...70f

AnonymBruker
Skrevet

I prinsippet er jeg veldig for dette, se på Erna og mannen. Flott eksempel.

På det personlige planet vet jeg ikke om det er noe jeg personlig ville ønsket om jeg og mannen fikk barn. Det handler kanskje mye om det emosjonelle og biologiske aspektet.

Anonymkode: d5ce2...e42

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Z.Z skrev:

Er det mange kvinner som kan tenke seg "motsatte" kjønnsroller der mannen tar seg av ungene hjemme mens du hevder din karriere og bringer sjekken hjem? Det begynner å bli tynt nå så hvorfor skal ikke dette være mulig i mye større skala? Det er mange menn som vet at vårt land er avhengig av egen befolkning og ikke innvandring. Hva sier dere damer og jenter? Kan dette være en mulighet?

Jeg syns disse kjønnsrollene du snakker om er ganske gammeldagse. Jeg vokste opp i et hus hvor mamma og pappa jobbet fulltid. Først tjente pappa mest fordi han var byggmester, så byttet han jobb fordi han ikke trivdes, og siden den gang har mamma tjent mest penger. Pappan min var flinkest til å bake og lage mat. Pappa kunne sy, mamma likte å strikke. 

Poenget er vi bor i en verden hvor slike "roller" er gammeldagse. Man gjør det som passer for sin familie, men mann og kone kan jobbe, og mann og kone kan gjøre alt i hjemmet. Jeg er ikke oppdratt til at kvinnfolk skal vaske, lage mat og passe på barn, mens gubben er ute å tjene penger.

I 2017 er kvinner normalt ikke husmor, og menn er normalt ikke familiens breadwinner. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det slik i noen år, jeg jobber fulltid i en lederstilling, mannen er hjemmeværende og tjener litt småpenger som kunstner "på si". Jeg slipper alt styret med å få barn til og fra barnehage, og kommer stort sett hjem til ferdig middag. Utover det deler vi husarbeid 50/50, inkludert gressklipping og bilvask og dekkskift og sånt. 

For oss fungerer det veldig bra.

Jeg går forøvrig ikke på prevensjon og har ingen planer om å begynne med det igjen før vi har fått 3-4 barn.

Anonymkode: 4b729...4e2

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg syns disse kjønnsrollene du snakker om er ganske gammeldagse. Jeg vokste opp i et hus hvor mamma og pappa jobbet fulltid. Først tjente pappa mest fordi han var byggmester, så byttet han jobb fordi han ikke trivdes, og siden den gang har mamma tjent mest penger. Pappan min var flinkest til å bake og lage mat. Pappa kunne sy, mamma likte å strikke. 

Poenget er vi bor i en verden hvor slike "roller" er gammeldagse. Man gjør det som passer for sin familie, men mann og kone kan jobbe, og mann og kone kan gjøre alt i hjemmet. Jeg er ikke oppdratt til at kvinnfolk skal vaske, lage mat og passe på barn, mens gubben er ute å tjene penger.

I 2017 er kvinner normalt ikke husmor, og menn er normalt ikke familiens breadwinner. 

Jeg hører hva du sier, men du har ikke forstått poenget. Selvrealiseringen i dette samfunnet har ledet til at familie har blitt mye mindre viktig og det fører til at det fødes færre barn. Jeg har ingenting imot at folk ikke ønsker barn, men jeg mener man bør tilrettelegge for de som faktisk vil ha mange barn. Jeg prøver å tenke alternativt og jeg tror at det er en god del menn der ute som påtar seg dette ansvaret hvis man lar dem.

Samtidig tror jeg at det er en naturlig utvikling at befolkningen stabiliseres og kanskje minker noe. Vi kan ikke for alltid vokse uten at det har negative konsekvenser for oss alle. Slikt sett er det økonomiske systemet ikke tilpasset vår alder og politikere prøver å justere dette ved å erstatte oss med folk fra helt andre kulturer. Det er en fryktelig feiltakelse.

http://www.un.org/esa/population/publications/migration/migration.htm

Skrevet

om jeg skulle stiftet familie ville jeg desidert foretrukket å være brødvinneren ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...