AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Tenkte det kunne vært en fin måte for oss sparere å få litt inspirasjon og motivasjon, om vi deler hvilke tiltak vi har gjort for å spare penger den siste tiden. Både små og store ting. Det jeg har gjort: - Byttet fra Telia til Hello, 150 kr i mnd spart. - Sa opp Spotify og har begynt å høre på podcasts istedet, 99 kr spart. - Lastet ned Coop-appen så jeg får rabattkuponger. - Fæl å glemme rabatter når jeg handler på nett, så jeg laget et exelark med oversikt over cashback og sånt hos de forskjellige butikkene. - Flyttet bufferkontoen til en bank med bedre renter. Anonymkode: ca3d1...47c 2
Gjest førstedamen Skrevet 14. april 2017 #2 Skrevet 14. april 2017 Skriv ukes meny og handle bare en gang i uka! Sparer helt sinnsykt på det og blir oftere sunne middager hele uka i tillegg! Anbefales!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 Jeg prøver å ha kjøpe-stopp på klær. Hadde et par "tilbakefall" i januar, men nå går det greit igjen. Ikke kjøpt noe på et par mnd., bortsett fra en t-skjorte til sønnen Jeg har ingen abonnement på strømmetjenester og musikk, ikke noe Spotify eller Netflix eller lignende. Det holder med det tv'en viser. Prøver å gå i butikken maks 2-3 ganger i uka, ikke hver dag. Kan ikke handle en gang i uka, fordi jeg klarer ikke å få med meg hjem så mye på en gang. Jeg har ikke bil, og bruker en trillevogn til å frakte varene hjem til fots. Tungt. Går og handler der jeg får mest rabatt og mest for pengene, bytter på Rema, Kiwi og Coop (kuponger og ukestilbud). Ofte kan jeg være innom alle tre på en dag og handle det som lønner seg mest hos hver. Reiser ikke på ferie, så bruker ingenting på det. Det er flere grunner enn kostnadene til at jeg velger å ikke dra noe sted, men uansett - pengene jeg sparer putter jeg på sparekonto. Anonymkode: 22895...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #4 Skrevet 15. april 2017 Fått pengeslave? Anonymkode: 40a88...43a
emilie123 Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 Har kjøpe stopp. Hører på radioen og ser på vanlige TV kanaler. Har sagt opp abonnementet på avis og et blad. Lever mye på havregrøt og annen billig mat. Skal selge bilen snart. 1
Gjest Samira Skrevet 15. april 2017 #6 Skrevet 15. april 2017 Nå må dere ikke glemme å leve og smile litt også da folkens. En trenger ikke spare seg til fant. Skjønner det kan være fristende å stramme inn noen steder, men noen er jo på grensen til autistiske tvangstanker hva gjelder penger og sparing, og lever som om det var totalt økonomisk krakk.
emilie123 Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 18 timer siden, Samira skrev: Nå må dere ikke glemme å leve og smile litt også da folkens. En trenger ikke spare seg til fant. Skjønner det kan være fristende å stramme inn noen steder, men noen er jo på grensen til autistiske tvangstanker hva gjelder penger og sparing, og lever som om det var totalt økonomisk krakk. Har havnet litt bakpå økonomisk så jeg må gjøre noen drastiske tiltak for å få kontroll igjen. Er ikke interessert i og havne i Luksusfellen heller. Ellers så er jeg enig med deg, man skal leve også.😊 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #8 Skrevet 15. april 2017 2 timer siden, Samira skrev: Nå må dere ikke glemme å leve og smile litt også da folkens. En trenger ikke spare seg til fant. Skjønner det kan være fristende å stramme inn noen steder, men noen er jo på grensen til autistiske tvangstanker hva gjelder penger og sparing, og lever som om det var totalt økonomisk krakk. Når ble det å bruke penger synonymt med å leve og smile? Å stramme inn på forbruket kan faktisk være en fin måte å røske litt opp i en enspora og materialistisk tilværelse så man får MER å glede seg over (ihvertfall mindre å bekymre seg over). Ellers takk for gode innspill dere, kom gjerne med flere! Anonymkode: ca3d1...47c 10
Gjest Samira Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ble det å bruke penger synonymt med å leve og smile? Å stramme inn på forbruket kan faktisk være en fin måte å røske litt opp i en enspora og materialistisk tilværelse så man får MER å glede seg over (ihvertfall mindre å bekymre seg over). Ellers takk for gode innspill dere, kom gjerne med flere! Nå mener jeg ikke man skal gå fra skaft og samling, men påpeker bare at noen grenser til det ekstreme når de skal spare så mye at de heller tyr til stjeling.
Mayoo Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Satt opp matbudsjett på 400 kroner i uken og holdt meg til det. Opprettet konto i Nordea med mikrospar. Blir trukket 10 kroner ekstra hver gang jeg drar kortet og de går over på en sparekonto. Usynlig sparing. Økt skattetrekket. Igjen. Usynlig sparing.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 19 minutter siden, Samira skrev: Nå mener jeg ikke man skal gå fra skaft og samling, men påpeker bare at noen grenser til det ekstreme når de skal spare så mye at de heller tyr til stjeling. Ok, ut i fra innlegget ditt virket det som du siktet til flere her. Anonymkode: ca3d1...47c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #12 Skrevet 15. april 2017 17 minutter siden, Mayoo skrev: Satt opp matbudsjett på 400 kroner i uken og holdt meg til det. Opprettet konto i Nordea med mikrospar. Blir trukket 10 kroner ekstra hver gang jeg drar kortet og de går over på en sparekonto. Usynlig sparing. Økt skattetrekket. Igjen. Usynlig sparing. Dette er svært lite økonomisk smart. Ta heller de ekstra pengene og sett de i fond eller aksjer. De pengene du skatter for mye i januar får du ikke tilbake før 1,5 år senere, og det til tidenes dårligste rente. Du har ganske dårlig økonomistyring hvis det er den beste måten for deg å spare på. Anonymkode: 72da0...982 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #13 Skrevet 15. april 2017 Hei Her er en tråd med flere tips Anonymkode: a990b...47e
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #14 Skrevet 15. april 2017 1 time siden, Samira skrev: Nå mener jeg ikke man skal gå fra skaft og samling, men påpeker bare at noen grenser til det ekstreme når de skal spare så mye at de heller tyr til stjeling. Dårlig råd gjorde meg temmelig desperat. Anonymkode: 211b9...49c
Mayoo Skrevet 15. april 2017 #15 Skrevet 15. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er svært lite økonomisk smart. Ta heller de ekstra pengene og sett de i fond eller aksjer. De pengene du skatter for mye i januar får du ikke tilbake før 1,5 år senere, og det til tidenes dårligste rente. Du har ganske dårlig økonomistyring hvis det er den beste måten for deg å spare på. Anonymkode: 72da0...982 Nå er det vel begrenset hvor mye rente jeg får fra de summene jeg skatter ekstra uansett. Du trenger heller ikke bekymre deg for min økonomistyring. Jeg har klart meg svært godt her i livet, selv om jeg trekker litt ekstra skatt hver måned.
JackIost Skrevet 15. april 2017 #17 Skrevet 15. april 2017 På 14.4.2017 den 11.32, AnonymBruker skrev: - Flyttet bufferkontoen til en bank med bedre renter. Anonymkode: ca3d1...47c Hvor mye har du på bufferkonto og hva var renta før og etter? 1
Mayoo Skrevet 15. april 2017 #18 Skrevet 15. april 2017 Glemte en ting. Skrudde av varmekablene på badet. Sammenlignet strømregningen med i fjor og den har steget med 1000 kroner i år. Eneste forskjellen var at varmekablene var av i fjor. Slo de derfor av igjen. 1
JackIost Skrevet 15. april 2017 #19 Skrevet 15. april 2017 3 timer siden, Mayoo skrev: Opprettet konto i Nordea med mikrospar. Blir trukket 10 kroner ekstra hver gang jeg drar kortet og de går over på en sparekonto. Usynlig sparing. Økt skattetrekket. Igjen. Usynlig sparing. Dette er jo ikke sparing, i hvert fall ikke noen lur måte å spare på Å flytte penger over fra brukskonto til sparekonto kan man gjøre på egen hånd Å øke skattetrekket er faktisk noe man taper på 2
JackIost Skrevet 15. april 2017 #20 Skrevet 15. april 2017 22 minutter siden, Mayoo skrev: Nå er det vel begrenset hvor mye rente jeg får fra de summene jeg skatter ekstra uansett. Du trenger heller ikke bekymre deg for min økonomistyring. Jeg har klart meg svært godt her i livet, selv om jeg trekker litt ekstra skatt hver måned. Om du har klart deg ekstra godt, så er det særdeles merkelig å prioriterer økt skattetrykk, for nettopp de av oss som har klart oss godt er det ingen grunn til å gjøre det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå