Gå til innhold

Dere som jogger/løper - Hvor langt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har jogging som hovedtreningsform, hvor langt og ofte løper dere?

Og hvilken hastighet løper du i om du vet det?

Anonymkode: 27bb9...e5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jogget 3 dager i uken i snart 4 år.  Jeg jogger så lenge jeg har tid og lyst på 7 km/t.  Vanligvis blir det ca 5 km (40-45 minutter)
Av en eller annen grunn klarer jeg ikke få bedre kondis enn dette.

Anonymkode: 25ad4...ca0

AnonymBruker
Skrevet

Løper 5 km noen ganger i uka. Eller mindre :) pleier å løpe på rundt 40 minutt. Vet ikke om det er bra eller dårlig. 

Anonymkode: 965b9...4c1

Skrevet

Det varierer mye, da variasjon er nøkkelen til progresjon. Løper nesten hver dag. 

Fra langkjøring, der jeg holder omtrent 10kmt i over 2 timer. Til motbakkeintervaller der jeg kjører aktive pauser, og hele økten er på maks 30 min. Fartslek i terreng, der hensikten er å få pulsen opp og ned uten et fast mønster. Som oftest har jeg en fast runde på knappe milen som jeg løper i jevnt tempo, tempo varierer litt etter dagsform ligger normalt på ca 12-13kmt. 

AnonymBruker
Skrevet

Løper litt hver dag. Korte turer rundt 5 min. Jeg har bare løpt siden november så jeg er ganske noob!! Men ser på kroppen at det gjør en forskjell.:)

Anonymkode: cf83e...fed

• Liker 1
Skrevet

Løper rundt tre ganger i uka, mellom 4-7km hver gang. 

Noen ganger en time, mens andre ganger kun en halvtime.

AnonymBruker
Skrevet

Varierer både hver enkelt økt og gjennom sesongen.

Rolige langturer blir mellom 10 og 20 km, som regel ca. 12 og lenger hvis jeg trener mot et løp. Løper intervaller 1-2 ganger i uka ute eller på mølle om vinteren. Da blir hele økta inkl. oppvarming og nedtrapping 6-7 km.

Ønsker å øke distansene og antall økter etter hvert for å prøve meg på maraton.

Anonymkode: 680a5...590

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Varierer både hver enkelt økt og gjennom sesongen.

Rolige langturer blir mellom 10 og 20 km, som regel ca. 12 og lenger hvis jeg trener mot et løp. Løper intervaller 1-2 ganger i uka ute eller på mølle om vinteren. Da blir hele økta inkl. oppvarming og nedtrapping 6-7 km.

Ønsker å øke distansene og antall økter etter hvert for å prøve meg på maraton.

Fart er litt over 6 min/km på langtur og ca. 5 min/km på lange intervaller. Raskere jo kortere intervaller.

Skrevet

Jeg løper 3-4 ganger i uka. For tiden holder jeg igjen fordi jeg sliter veldig med magesmerter og dermed ikke vil ha et så veldig stort energiforbruk som blir vanskelig å dekke. 

Når jeg er frisk og rask har jeg ukentlig:
- 1 rolig langtur på 90 min (ca 18 km)
- 1-2 progressive løpeøkter på 8-12 km (35-60 min)
- 1 rolig løpetur på 30-35 minutter hvor jeg legger inn noen stigningsløp.

Trener ikke for å oppnå noe, da ville jeg nok trent 1-2 rene intervalløkter i tillegg til en rolig langtur. Trener rett og slett fordi jeg liker å løpe og det gir meg en herlig frihetsfølelse. På turer i snakkepuls (ca 65-80%) har jeg vanligvis snittfart på ca 12 km/t. Om jeg presser meg og løper 10 km med maks innsats løper jeg på rett under 45 min. 5 km får jeg unnagjrort på rundt 21 min, og når jeg føler meg bedre igjen i magen har jeg lyst å få den ned til 20... men herremin det er hardt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har styrke som hovedtrenerstorm, men jogger en del også. Har langkjøring på 10-15 km en gang i uka der jeg ligger på 9 km/t i gjennomsnittsfart og så har jeg intervalltrening og tempotrening. På intervalltreningen blir det mellom 4 og 8 kilometer og på tempotreningen blir det kanskje 3 kilometer. 

Anonymkode: 4f31e...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper to rolige langturer på 12-16 km i uken. Fart ca 10 km/t. Så har jeg en tempoøkt hvor jeg tester formen på 5 km. Rekorden min er 22:50 minutter (13 km/t). I tillegg har jeg en intervalløkt med sprintintervaller. 

Anonymkode: 512fb...24b

AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2017 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har jogget 3 dager i uken i snart 4 år.  Jeg jogger så lenge jeg har tid og lyst på 7 km/t.  Vanligvis blir det ca 5 km (40-45 minutter)
Av en eller annen grunn klarer jeg ikke få bedre kondis enn dette.

Anonymkode: 25ad4...ca0

Prøvd intervaller?

Anonymkode: 5a62f...74b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løper 4 dager i uka, tilsammen ca 70km

- en rolig langtur på 25-30km

- 10-12 x 1000m intervaller med 1min pause (her løper jeg intervallene på 4min/km) + oppvarming 3km og nedtrapping 3km 

- bakkeøkt der jeg løper i jevnt tempo (11km/t) oppover i en ganske slak bakke i 7km og raskt ned igjen 7km

- en 10km løpetur på terskelfart (4,15min/km)

Har løpt i mange år så har bygget meg gradvis opppover. Noen uker løper jeg mer og noen uker kanskje en økt mindre, trener også mye annet, bl.a sykling og ski 

Anonymkode: da302...007

Gjest kattehviskeren
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løper 4 dager i uka, tilsammen ca 70km

- en rolig langtur på 25-30km

- 10-12 x 1000m intervaller med 1min pause (her løper jeg intervallene på 4min/km) + oppvarming 3km og nedtrapping 3km 

- bakkeøkt der jeg løper i jevnt tempo (11km/t) oppover i en ganske slak bakke i 7km og raskt ned igjen 7km

- en 10km løpetur på terskelfart (4,15min/km)

Har løpt i mange år så har bygget meg gradvis opppover. Noen uker løper jeg mer og noen uker kanskje en økt mindre, trener også mye annet, bl.a sykling og ski 

Anonymkode: da302...007

Du høres i veldig god form ut! Jeg skulle gjerne vært på ditt nivå, men blir fort skadet når jeg jogger mer seriøst, og så er det dette med å få tid til langkjøring...

Det viktige for fremgang når det kommer til jogging er variasjon, ikke alltid den samme ruta, lengden og farten, da får man ingen fremgang. 

Jeg prøver å få til en intervallrunde, 4 ganger 4 kilometer, rundt 4.15 min per kilometer, med ca 3 km før og etter.
Denne økta er meget god og gjør meg klart raskere fort.

Så en langtur 12-18 km i klart roligere tempo 6km/-6.30kmt

To mer vanlige 10 km løp, da ligger jeg på et sted mellom 5 km/t og 6kmt. Pleier å øke mot slutten, ha negativ splitt. (Altså at andre halvdel er raskere enn første.)

Men akkurat nå trener jeg mye styrke fordi jeg har litt problemer med det ene beinet, satser på at det er bedre til sommersesongen.

Skrevet

4 km-8km

Skrevet

Jeg har økt antall km i uken denne vinteren, og er nå på rundt 60 km i uken. Løper hovedsakelig langturer på 15-20 km. Fart rundt 6 min/km. Har en terskeltrening i uken, og litt intervalltrening av og til. Men hovedsakelig rolig langkjøring. Har alltid vært redd for at økt distanse ville øke risikoen for skader, men det har vist seg å være omvendt. Jo flere og lengre økter, jo sterkere blir jeg. Hadde flere vondter og issues da jeg løp kortere og sjeldnere. 

Skrevet

Jeg ligger på 25-30 km i uken.

Prøver å ha tre økter i uken, har en runde på 9.2 km som jeg jogger på rett under en time. Ikke super form altså, men satser på å komme i gang med intervaller snart for å øke farten og kondisjonen :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper gjerne 5 km 2-4 ganger per uke. Har normalt brukt 27-28 min (den siste uken har det derimot vært 32-33 min, men det er pga lite trening de siste ukene pga noe medisinsk :laugh:).

Jeg sliter med å finne musikk når jeg løper, begynner å bli lei av det jeg har. Å legge til "runnning" spillelister på Spotify hjelper sjelden. Liker typ E-type, Blumchen og 90-talls dance med mye futt i når jeg skal løpe :nori::alice::laugh::fnise:

Anonymkode: bcbe2...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...