Gå til innhold

Hvordan fortelle at jeg ikke kan ha sex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakker med en fyr fra tinder og vi planlegger og møtes. Jeg har de senere åra slitt med vestibulitt og vaginisme som gjør sex umulig for øyeblikket, men jeg går til behandling og håper så klart å bli frisk en dag. Når burde jeg fortelle om dette? Jeg skjønner at det er en dealbreaker for mange og ønsker ikke å lure han. 

Anonymkode: 283b1...cf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ennå ikke møtt han. Kjære deg, ro ned. Du har rett til å bruke så lang tid du vil. Hvis du føler etterhvert at det blir seriøst, kan du kanskje si det, men ville heller tatt det rolig, og sett det an. Kanskje det beste er å se om dere kan nærme dere hverandre etterhvert uten å nevne det, for kanskje det kan ødelegge/bli turnoff...Det er ikke alt man trenger å si, mener jeg. Hvis det evt blir et problem, kan du ta det opp da? Men ikke ha fokus på det nå. Bruk TID med å bli kjent først. Synes også alt for mange idag hopper til sengs for kjapt med noen. Å bruke lang tid, er det beste, for da vil du også se om han er seriøs.

Anonymkode: 97f33...544

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med frisk en dag? Kan det gå måneder? År? Og er det en stor sjangse for at du aldri kan ha sex? Om det er snakk om 1-2 måneder kan du bare si at du vil vente om det kommer opp.

Anonymkode: 62497...7e2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med frisk en dag? Kan det gå måneder? År? Og er det en stor sjangse for at du aldri kan ha sex? Om det er snakk om 1-2 måneder kan du bare si at du vil vente om det kommer opp.

Det kan ta mange måneder, i verste fall et år 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ennå ikke møtt han. Kjære deg, ro ned. Du har rett til å bruke så lang tid du vil. Hvis du føler etterhvert at det blir seriøst, kan du kanskje si det, men ville heller tatt det rolig, og sett det an. Kanskje det beste er å se om dere kan nærme dere hverandre etterhvert uten å nevne det, for kanskje det kan ødelegge/bli turnoff...Det er ikke alt man trenger å si, mener jeg. Hvis det evt blir et problem, kan du ta det opp da? Men ikke ha fokus på det nå. Bruk TID med å bli kjent først. Synes også alt for mange idag hopper til sengs for kjapt med noen. Å bruke lang tid, er det beste, for da vil du også se om han er seriøs.

Takk for et fint svar :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta mange måneder, i verste fall et år 

Ok, skjønner. Jeg vet ikke helt. Når det kan gå så lang tid så kan det være lurt å ta det opp tidlig. Det er veldig dumt å bli kjent med noen, begynne å utvikle følelser for så å si det. Da vil de i allefall føle seg lurt tenker jeg. Man går inn i en datingrelasjon med tanken om at det skal bli et forhold, noe som for de fleste inkluderer sex. Selv om jeg er enig i at man ikke må hoppe i seng så fort som mulig og at man skal ta den tiden man trenger så kan et år bli i meste laget for de fleste. Kjipt om du utvikler følelser for noen for så å finne ut at dette er en dealbreaker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Jeg vet ikke helt. Når det kan gå så lang tid så kan det være lurt å ta det opp tidlig. Det er veldig dumt å bli kjent med noen, begynne å utvikle følelser for så å si det. Da vil de i allefall føle seg lurt tenker jeg. Man går inn i en datingrelasjon med tanken om at det skal bli et forhold, noe som for de fleste inkluderer sex. Selv om jeg er enig i at man ikke må hoppe i seng så fort som mulig og at man skal ta den tiden man trenger så kan et år bli i meste laget for de fleste. Kjipt om du utvikler følelser for noen for så å finne ut at dette er en dealbreaker.

Uenig. Da lager ts en sak av det og DET kan være turnoff! Jeg skrev et svar lenger opp. Mye bedre å bruke TID på å bli kjent, å så ta det derifra, ikke si det, for da kan en slags angst oppstå. Istedenfor å ta et steg om gangen og kanskje det vil løse seg etterhvert. Det man har fokus på blir større, ikke glem det. Ts vil vinne på og ikke si noe før de er bedre kjent. Å begynne med å snakke om "et problem" vil ta bort fokuset fra det å bli kjent, oppleve hverandre som helhet.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Si at du er nådeløs feminist og motstander av patriarkalsk penis-i-vagina-sex (faktisk så motstander at dine psykiske motforestillinger gir seg fysiske utslag), men at du elsker gjensidig sleiking, suging og fingring. Andrea Dworkin FTW!

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen har opplysningplikt om sine problemer med noen man dater. Da kan man få folk til å rygge. Det klokeste er å bruke TID på å bli kjent, å ta det derifra.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du har en medisinsk tilstand som umuliggjør eller vanskeliggjør seksuell penetrering, så er det vel mulig å si i fra om at sex i første fase av dating er uaktuelt for deg? For så å ta tingene langsomt derfra? 

Jeg har litt vanskelig med å forstå at det å bli kjent med hverandre betyr at man skal utforske hverandre seksuelt fra første øyeblikk. Kanskje noe her en ikke forstår når en har møtt sin mann i ung alder? 

Anonymkode: 092d6...d74

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. Da lager ts en sak av det og DET kan være turnoff! Jeg skrev et svar lenger opp. Mye bedre å bruke TID på å bli kjent, å så ta det derifra, ikke si det, for da kan en slags angst oppstå. Istedenfor å ta et steg om gangen og kanskje det vil løse seg etterhvert. Det man har fokus på blir større, ikke glem det. Ts vil vinne på og ikke si noe før de er bedre kjent. Å begynne med å snakke om "et problem" vil ta bort fokuset fra det å bli kjent, oppleve hverandre som helhet.

Da får vi være uenige. Jeg ville ikke sett på dette som tun off men heller en del av å bli kjent med den andre personen i sin helhet. Det ville vært en del av å lære hverandre å kjenne som personer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er noe som bør fortelles ganske tidlig. Jeg er generelt for å bruke den tiden man trenger før man utleverer egen sykdomshistorie, men dette er jo tross alt noe som vil påvirke forholdet en god del. Nå tenker jeg ikke at du skal fortelle det før dere treffes, eller på første eller andre date. Når relasjonen utvikler seg til at sex ligger litt i kortene er det greit å komme i forkjøpet og sette seg ned og ta en samtale om dette. Her er det viktig med informasjonsformidling. Det er mange, særlig menn, som ikke har særlig peiling på vestibulitt og vaginisme. Erfaringsmessig er man gjerne mer åpen når man vet mer om situasjonen. 

Anonymkode: ef19d...20a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har også vestibulitt. Har hatt det i 8 år. 

Lurer akkurat på det samme som deg. Har så lyst på kjæreste, men kan ikke ha sex pga. smerter. Kan eventuelt ha sex hvis jeg tar bedøvelse først, men det krever planlegging. Kan suge og runke da.

Dessverre har jeg ikke funnet en måte å si det på siden behandling kan ta alt fra måneder til år (som hos meg). For å være ærlig har jeg heller ikke råd til mer behandling (kan bare behandles privat, offentlig kan ingenting). 

Meen. Etter å ha lest en del på kg har jeg gitt opp drømmen om en kjæreste. Det er så mange (ca alle) som skriver at sex er ekstremt viktig og uten sex er man ikke kjærester, bare venner. At de hadde dumpet kjæresten hvis sex opphørte. Så derfor tror jeg det er lurt å fortelle det med en gang. Kanskje før første date. Så blir du ikke lei deg når fyren reiser sin vei. 

Hvis en mann ønsker forhold og kan velge mellom en som ikke kan ha sex og en som kan ha sex, hvem tror du han velger? :icon_frown:

Anonymkode: 6ddd0...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev innlegget over. Synes i ettertid at det var litt vel negativt ladet :fnise: Tror min seksuelle frustrasjon og desperasjon skinte litt gjennom. 

Jeg står fast ved at man bør fortelle det veldig tidlig, før du selv har fått en relasjon til personen som gjør det vanskelig om han forlater deg. Kan jo hende du må date litt flere enn andre som kan ha sex, før du finner en match. I samtalen kan det sikkert være lurt å fortelle hva slags behandling du får og fortelle hvordan smerten føles kanskje? Så han skjønner at det ikke er noe du "finner på". Kanskje fokusere mer på alt man kan gjøre og ikke bare hva man ikke kan gjøre. F.eks. at man kan suge, runke og kanskje prøve/ha analsex. Jeg kan f.eks. bli fingret på en spesiell måte som gjør at det ikke gjør vondt. Så lengde det ikke er penetrering involvert (inn og ut), så er det ikke vondt. 

Men jeg har så lite erfaring med sex, så vet ikke om noen stillinger der man ikke trenger å ha inn/ut bevegelser :fnise:

Kan jeg spørre hva slags behandling du driver med nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette er greit å fortelle tidlig, men ikke på de første datene. Og er du villig til å suge, runke han? Og kan han sleike deg, ta deg på klitorisen? For tenker at kan dere ha sex, men bare ikke samleie. Så er det sikkert lettere for mannen og vente.

Anonymkode: 01d79...a44

AnonymBruker
Skrevet

ye ye

å treffe en mann som ikke vil ha sex er omtrent som å vinne i lotto

Anonymkode: 8da8d...01d

Skrevet

Skulle da ha overlevd hvis annen sex fungerte, så lenge man utviser forståelse for hverandre så kommer man langt. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som skrev innlegget over. Synes i ettertid at det var litt vel negativt ladet :fnise: Tror min seksuelle frustrasjon og desperasjon skinte litt gjennom. 

Jeg står fast ved at man bør fortelle det veldig tidlig, før du selv har fått en relasjon til personen som gjør det vanskelig om han forlater deg. Kan jo hende du må date litt flere enn andre som kan ha sex, før du finner en match. I samtalen kan det sikkert være lurt å fortelle hva slags behandling du får og fortelle hvordan smerten føles kanskje? Så han skjønner at det ikke er noe du "finner på". Kanskje fokusere mer på alt man kan gjøre og ikke bare hva man ikke kan gjøre. F.eks. at man kan suge, runke og kanskje prøve/ha analsex. Jeg kan f.eks. bli fingret på en spesiell måte som gjør at det ikke gjør vondt. Så lengde det ikke er penetrering involvert (inn og ut), så er det ikke vondt. 

Men jeg har så lite erfaring med sex, så vet ikke om noen stillinger der man ikke trenger å ha inn/ut bevegelser :fnise:

Kan jeg spørre hva slags behandling du driver med nå? 

TS her 

Ja, jeg kommer nok til å fortelle det ganske tidlig hvis det blir mer enn én date. Ikke på andre, men kanskje på tredje/fjerde. 

Behandlingen jeg driver med er sexolog og egentrening (dilator, knipeøvelser etc.). 

Ellers; takk for svar, folkens :) Jeg kan gjøre alt annen enn selve penetrering. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er muligens litt dum nå, men hvorfor være på utkikk etter å begynne et forhold når man ikke kan ha sex. En ting er om det kommer etter flere år sammen, men innlede er forhold til noen, og vite at sex er uaktuelt..? Hvorfor ikke heller prioritere å bli frisk?

Hadde jeg vært impotent, uten å vite når den skulle begynne å virke igjen, hadde jeg holdt meg unna alle sammenhenger hvor det er naturlig at man etter hvert har sex. 

Anonymkode: e5645...549

Skrevet

Jeg er helt enig med personen over meg. 

Jeg hadde ventet til problemet ditt er i orden igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...