Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dette klippet snakkes det om hvorvidt "kinesere" (la oss si "asiatere") eldes dårlig:

https://www.youtube.com/watch?v=5LKW-0VvjH0 (The Ricky Gervais Show - XFM Radio)

I følge Karl Pilkington eldes asiatere dårlig, d.v.s. de ser veldig bra ut en stund, men så BOOM ser de plutselig trollgamle ut. Og selv om Pilkington er ment å være "idioten" i denne trioen, mener jeg allikevel han har gjort en solid observasjon her. Dette fenomenet har nemlig jeg også observert; Asiatere ser unge ut en stund, kanskje til de er rundt 50, men før de rekker å bli 60 så ser de plutselig ut som de er over 90.

Jeg googlet også litt rundt angående dette emnet (viktig med research), og fant bl.a. denne illustrasjonen:

average_asian_woman_aging.jpg

....så det er jo tydelig at det er flere enn Pilkington og undertegnede som har lagt merke til dette aldringsfenomenet hos asiatere. 

Men hva mener så Kvinneguidens panel? Synes dere asiatere eldes dårlig eller bra? Ville dere f.eks. byttet ut deres egen aldringsprosess - som beveger seg mot avgrunnen i et mer jevnt temo - mot en mer asiatisk aldringskurve? Selv tenker jeg jo at jeg gjerne vil se ut som en forholdsvis kjekk 60-åring i dag, så så jeg ville ikke byttet. For meg blir det litt som å blåse hele månedslønnen sin i løpet av den første uka. Bedre å ha det gradvis kjipere og kjipere, enn å bli for godt vant for så å plutselig ha det dritkjipt. 

P.S. Det var noen i youtube-kommentarene som påstod de hadde lest noe i et eller annet vitenskapsetellerannet om at det hadde med pigmentene i huden å gjøre, og at det samme gjelder f.eks. svarte. Dette har jeg dog ikke funnet belegg for, og kan ikke si det er noe jeg selv har observert heller. For meg virker dette å gjelde øst-asiatere spesifikt. 

Anonymkode: 48088...7bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk lagt merke til det samme. 

Anonymkode: fc11f...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er å eldes bra eller dårlig?

Anonymkode: 6a6a8...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke med en bestemt rase å gjøre. Alle eldes forskjellig. Husker jeg møtte ei asiatisk dame ca 57 år. Hun så utrolig ung ut, trodde hun var i 20 årene...Hun så ut som ei ungjente!

Anonymkode: 3e5c5...d47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke med en bestemt rase å gjøre. Alle eldes forskjellig. Husker jeg møtte ei asiatisk dame ca 57 år. Hun så utrolig ung ut, trodde hun var i 20 årene...Hun så ut som ei ungjente!

Jo, aldring handler også om rase, siden raser har forskjellig genetikk og hudtyper. 

Anonymkode: 62843...142

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt foretrekker man de særegne trekkene ved sin egen rase. Det er da ikke noe rart med det. 

Jeg tipper asiatene også foretrekker sin aldringsprosess om de hadde blitt spurt samme spørsmål.

Og det gjelder ikke bare aldring, men også ting som hårtype/kroppsbehåring, kroppsbygning, blodtype, hudfarge osv. Alle foretrekker "sin egen" om de blir spurt.

99% av asiatene er for eksempel laktoseintolerante. Jeg foretrekker absolutt min egen rases mage, ellers ville jeg ikke kunne drikke melk.

Anonymkode: 44aa7...368

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt foretrekker man de særegne trekkene ved sin egen rase. Det er da ikke noe rart med det. 

Jeg tipper asiatene også foretrekker sin aldringsprosess om de hadde blitt spurt samme spørsmål.

Og det gjelder ikke bare aldring, men også ting som hårtype/kroppsbehåring, kroppsbygning, blodtype, hudfarge osv. Alle foretrekker "sin egen" om de blir spurt.

99% av asiatene er for eksempel laktoseintolerante. Jeg foretrekker absolutt min egen rases mage, ellers ville jeg ikke kunne drikke melk.

Anonymkode: 44aa7...368

Tja, jeg er nå ikke så sikker på at man nødvendigvis foretrekker alt ved sin egen rase. Mange hvite jenter som vil ha "negerrumpe", og personlig kunne jeg tenke meg et sånt flatt bakhode som mange slavere har (praktisk).

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden er å eldes bra eller dårlig?

Anonymkode: 6a6a8...cd6

eldes

bra

dårlig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg er nå ikke så sikker på at man nødvendigvis foretrekker alt ved sin egen rase. Mange hvite jenter som vil ha "negerrumpe", og personlig kunne jeg tenke meg et sånt flatt bakhode som mange slavere har (praktisk).

... altså ordbruk.

Anonymkode: 7d9d6...80e

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, aldring handler også om rase, siden raser har forskjellig genetikk og hudtyper. 

Anonymkode: 62843...142

Samme rase kan ha forskjellige hudtyper, det er jo bare å se i Norge! Det finnes asiatere med nydelig hud, men også asiatere med dårlig hud, på samme måte som norske/skandinavere/hvite. Genetikk kan være svært forskjellig selv om man har samme rase...

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... altså ordbruk.

Anonymkode: 7d9d6...80e

?

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme rase kan ha forskjellige hudtyper, det er jo bare å se i Norge! Det finnes asiatere med nydelig hud, men også asiatere med dårlig hud, på samme måte som norske/skandinavere/hvite. Genetikk kan være svært forskjellig selv om man har samme rase...

Er ikke snakk om hudtype i den forstand (bra/dårlig hud), men hvordan huden er laget. På cellenivået har afrikanere og asiatere sterkere og tettere oppbygning i huden og tykkere lærhud.

Anonymkode: 4c8ec...e9c

AnonymBruker
Skrevet

:skratte:
Dette minner meg sånn om Sør-øst Asia. Spot on.

Anonymkode: a67ef...5de

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har sett det i Thailand også. Damer på 45 ser ut som de er 17. Men de som har blitt gamle, ser ut som de er 300 år.

Anonymkode: d1a3b...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...