Gå til innhold

Studere til ingeniør i Tyskland bedre enn NTNU?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Universitetene er vel bedre? Men hva setter norske arbeidsgivere pris på? Og er språket et pluss i arbeidslivet?

Anonymkode: a21c8...398

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilket universitet du tenker på i Tyskland.

Anonymkode: a63cf...1e9

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo ann på hvor i Tyskland du studerer, er jo forskjell på skolene der også. Men språk vil jo også være en fordel i mange bransjer.

Men ellers tror jeg faktisk NTNU har ganske bra status her i Norge, kanskje fordi de som skal ansette deg ofte har studert der selv og derfor har de med en gang et slags forhold til deg. Kanskje sært, men på min jobb er det iallefall NTNU/NTHere og så har vi de som har studert andre steder (alt fra Oslo til utlandet).

Anonymkode: b9c92...5de

Skrevet (endret)

Næringslivet skriker etter folk med realfagsutdanning som kan tysk. Tyskland er vår største handelspartner. Det er mye mer bruk for folk med kunnskap om / på tysk / Tyskland / tyskere / norsk-tysk industri / olje / gass (og norsk-tysk-EU industrijuss, politikk og turisme får en legge til) enn midtøstenkunnskap / søramerikastudier / autralske strandstudier osv.

Endret av Hurepoix
AnonymBruker
Skrevet

Vel, Tekniske Universitet i Munchen ligger på Top 50 listen over all skoler i verden, så vil absolutt tro at de har prestisjefylte ingeniørprogram i Tyskland. 

Anonymkode: 9b859...966

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig tror jeg ikke det generelt vil være noen fordel å studere i Tyskland. Det er ikke gitt at arbeidsgiver her i Norge vet så mye om universiteter i Tyskland. På den måten anser jeg NTNU campus Gløshaugen (alså siving) som det beste valget. Men ta gjerne et semester eller to i utlandet, og fokuser på gode karakterer. Det blir sagt at karakterer ikke har så mye å si når man har gått siving på NTNU, men arbeidsmarkedet blir mer og mer vanskelig. Gode karakterer vil åpne mange dører for deg. 

Verden har blitt større, og tysk og Tyskland er ikke lenger like viktig i norsk næringsliv. Som ingeniør jobber man også "på gulvet", så med mindre du skal jobbe i en bedrift hvor du må reise til Tyskland, så tror jeg ikke du vil få brukt språket. I større, internasjonale selskaper er de fornøyd så lenge du snakker godt engelsk.

Anonymkode: 83754...2f0

AnonymBruker
Skrevet

Om du har tenkt å jobbe innenfor noe annet enn petroleum, gå for Tyskland.

Anonymkode: d2a4a...540

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig tror jeg ikke det generelt vil være noen fordel å studere i Tyskland. Det er ikke gitt at arbeidsgiver her i Norge vet så mye om universiteter i Tyskland. På den måten anser jeg NTNU campus Gløshaugen (alså siving) som det beste valget. Men ta gjerne et semester eller to i utlandet, og fokuser på gode karakterer. Det blir sagt at karakterer ikke har så mye å si når man har gått siving på NTNU, men arbeidsmarkedet blir mer og mer vanskelig. Gode karakterer vil åpne mange dører for deg. 

Verden har blitt større, og tysk og Tyskland er ikke lenger like viktig i norsk næringsliv. Som ingeniør jobber man også "på gulvet", så med mindre du skal jobbe i en bedrift hvor du må reise til Tyskland, så tror jeg ikke du vil få brukt språket. I større, internasjonale selskaper er de fornøyd så lenge du snakker godt engelsk.

For et tullete svar, selvfølgelig er Tyskland viktig for norsk næringsliv! De er den nest største handelspartneren vår, etter Storbritannia. 

252434.png?_encoded=2f66666666666678302f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et tullete svar, selvfølgelig er Tyskland viktig for norsk næringsliv! De er den nest største handelspartneren vår, etter Storbritannia. 

252434.png?_encoded=2f66666666666678302f

Selv om vi selger mye olje og gass til Tyskland så har ikke det noe å si hvis man jobber som ingeniør. Når du jobber med oljeinstallasjoner, så er det irrelevant hvor oljen selges. Det er feks mye mer hensiktsmessig å kunne koreansk eller kinesisk, siden de ofte fungerer som underleverandør til utstyr. Hvis derimot jobber i ledelsen eller en eller annen form for salg, så vil jeg tro at det å kunne andre språk enn engelsk vil være en stor fordel. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok trygget å velge NTNU, dersom du vil jobbe i Norsk næringsliv. 

Dessverre er det slik at mange (eldre) sjefer i Norge ikke har peiling på skoler utenfor Norge. Hos dem er det "gamle NTH" som fortsatt er best, punktum. 

Liten historie: Hadde en kollega som var på utveksling ved CalTech (på stipend), en av de mest prestisjefylte teknologiskolene i VERDEN. På jobbintervju her i Norge ble han grillet av en teknisk sjef, samt en gubbe litt høyere i systemet. De så over CV, og spurte "California Tech? Hvilken skole er det?", og han forklarte så skolen/programmet, samt det prestisjefylte stipendet. De avsluttet det punktet med "Tja, høres jo flott ut, men det er vel ikke akkurat NTNU?", og gikk videre på CV. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok trygget å velge NTNU, dersom du vil jobbe i Norsk næringsliv. 

Dessverre er det slik at mange (eldre) sjefer i Norge ikke har peiling på skoler utenfor Norge. Hos dem er det "gamle NTH" som fortsatt er best, punktum. 

Liten historie: Hadde en kollega som var på utveksling ved CalTech (på stipend), en av de mest prestisjefylte teknologiskolene i VERDEN. På jobbintervju her i Norge ble han grillet av en teknisk sjef, samt en gubbe litt høyere i systemet. De så over CV, og spurte "California Tech? Hvilken skole er det?", og han forklarte så skolen/programmet, samt det prestisjefylte stipendet. De avsluttet det punktet med "Tja, høres jo flott ut, men det er vel ikke akkurat NTNU?", og gikk videre på CV. 

Angående digresjonen din: hvis man møter slike uttalelser på et intervju, så er man ikke på rett arbeidsplass for seg. Denne typen ignorans tilsier at arbeidsgiver ikke vil kunne utnytte den ressursen som kompetansen din er godt nok.

Til TS: det kommer egentlig an på hvilke studier og hvilket universitet du vil gå på. Å ha arbeidstakere som mestrer tysk er absolutt en stor fordel.
Jeg blir litt usikker med tanke på at spørsmålet ditt er upresist stilt: tenker du en treårig ingeniørutdanning i Tyskland kontra en femårig master her i landet? I så tilfelle vil jeg si at en person med mastergrad har høyere kompetanse uansett. Hvis det er femårige utdannelser du tenker på, så avhenger det mer av hvor du studerer og hva slags studium det dreier seg om. Der må man rett og slett lese seg opp og søke litt rundt.   

Anonymkode: 74928...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingeniør og mine kollegaer har utdanning fra hele verden, virker ikke som det er noe hinder å ha utenlandsk utdannelse. Jeg jobber innen industri med elkraft og jeg vil anta 90% av alle produkter vi bruker kommer fra tyskland. Tegneprogrammene vi bruker er tyske. Mange gamle maskiner jeg har jobbet med er levert fra tyskland kun med tysk dokumentasjon. 

Såfremt du ønsker å jobbe i industri med maskiner vil jeg si at å kunne skikkelig teknisk tysk vil være en kjempefordel. Tyskland er verdensledende innenfor mange felt og vi har lang historie med å bruke tyske standarder og ekspertise her oppe.

Anonymkode: aec58...cc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...