Gå til innhold

Ikke svar i denne tråden

Anbefalte innlegg

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet (endret)

Det riktige svaret er blitt gitt.  

Endret av Balian de Ibelin
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar heller en telletråd over en av disse... 

Hva er poenget? 

Anonymkode: cd5ab...ca2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eldste av de.

Anonymkode: a965c...16b

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tar heller en telletråd over en av disse... 

Hva er poenget? 

Anonymkode: cd5ab...ca2

Poenget er for å plage deg med tråder du ikke liker.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Tror jeg har sett det bildet før og at jeg vet hvem det er.

Anonymkode: 3fc75...0c3

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Tror jeg har sett det bildet før og at jeg vet hvem det er.

Det er mulig at du har. Så hvem er de ?

jeg vet hvem de er selvsagt. Men jeg vil jo se om du faktisk vet det og om det er riktig.

Skrevet
5 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

alexei1.jpg

Nei, det tror jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Ja, tipper dette er en keiserrinne og en keiser.

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, Elliespelli skrev:

Ja, tipper dette er en keiserrinne og en keiser.

Nei det er det ikke

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Det er mulig at du har. Så hvem er de ?

jeg vet hvem de er selvsagt. Men jeg vil jo se om du faktisk vet det og om det er riktig.

Barn av Tsar Nikolaj av Russland. Han hadde flere døtre så vet ikke hvem av de det er, men bare en sønn som jeg ikke husker navnet på i farta.

• Liker 2
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn av Tsar Nikolaj av Russland. Han hadde flere døtre så vet ikke hvem av de det er, men bare en sønn som jeg ikke husker navnet på i farta.

Ja det er riktig. Han hadd 4 døtre Olga, Tatiana, Maria og Anastasia. Sønnen het Aleksej. Bildet er av Olga og Aleksej.

12 minutter siden, Diamant skrev:

Nei, det tror jeg ikke.

De har faktisk høyere rang.  De er barn av en Keiser og barn av en keiser har høyere rang enn en barn av en Konge. Det er en Storhertuginne og en Storhertug noe som betyr at det bare er Keiser\Keiserinne, Konge\Dronning og Erkehertug\Erkehertuginne som er står over dem i rang. En Storfyrst\Storfyrstinne står på like fot med dem. En prins og prinsesse er rangert rett under dem.

Skrevet

Dette er Hennes keiserlige høyhet storfyrstinne Olga Nikolajevna av Russland (1895 - 1918) og Hans keiserlige høyhet tsarevitsj (og storfyrste) Aleksej Nikolajevitsj av Russland (1904 - 1918), eldste og yngste barn av Hans keiserlige majestet keiser og tsar Nikolaj 2. av Russland.

Som keiserlige høyheter var de strengt tatt høyere i rang enn kongelige som bare var kongelige høyheter, som sin tremenning Hans kongelige høyhet prins Alexander av Danmark, som ble Hans kongelige høyhet kronprins Olav av Norge.

Aleksej var som kjent bløder og alle søsknene (Olga, Tatjana, Maria, Anastasia og Aleksej) ble som kjent myrdet i Jekaterinburg i 1918. Teknisk sett var de ikke prins og prinsesser, men storfyrste (russisk: velikij knjaz) og storfyrstinner (russisk: velikaja knjazhna). Faren Nikolaj 2. var også storfyrste av Finland og titulær "arving til Norge" (russisk: naslednik norvezhskij), fordi Romanov-familien på mannssiden etter Katharina den stores sønn Paul var av samme oldenborgske ætt (gottorpske grein) som Danmark-Norges kongefamilie før 1814 og etter 1905. I tillegg var jo også Nikolaj 2.s mor som kjent dansk prinsesse og kong Haakons tante.

Skrevet
1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

De har faktisk høyere rang.  De er barn av en Keiser og barn av en keiser har høyere rang enn en barn av en Konge. Det er en Storhertuginne og en Storhertug noe som betyr at det bare er Keiser\Keiserinne, Konge\Dronning og Erkehertug\Erkehertuginne som er står over dem i rang. En Storfyrst\Storfyrstinne står på like fot med dem. En prins og prinsesse er rangert rett under dem.

Ok :)

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, Hurepoix skrev:

Dette er Hennes keiserlige høyhet storfyrstinne Olga Nikolajevna av Russland (1895 - 1918) og Hans keiserlige høyhet tsarevitsj (og storfyrste) Aleksej Nikolajevitsj av Russland (1904 - 1918), eldste og yngste barn av Hans keiserlige majestet keiser og tsar Nikolaj 2. av Russland.

Som keiserlige høyheter var de strengt tatt høyere i rang enn kongelige som bare var kongelige høyheter, som sin tremenning Hans kongelige høyhet prins Alexander av Danmark, som ble Hans kongelige høyhet kronprins Olav av Norge.

Aleksej var som kjent bløder og alle søsknene (Olga, Tatjana, Maria, Anastasia og Aleksej) ble som kjent myrdet i Jekaterinburg i 1918. Teknisk sett var de ikke prins og prinsesser, men storfyrste (russisk: velikij knjaz) og storfyrstinner (russisk: velikaja knjazhna). Faren Nikolaj 2. var også storfyrste av Finland og titulær "arving til Norge" (russisk: naslednik norvezhskij), fordi Romanov-familien på mannssiden etter Katharina den stores sønn Paul var av samme oldenborgske ætt (gottorpske grein) som Danmark-Norges kongefamilie før 1814 og etter 1905. I tillegg var jo også Nikolaj 2.s mor som kjent dansk prinsesse og kong Haakons tante.

Jepp de har høyre rang siden de er keiserlige høyheter. Og en keiserlig høyhet står over en kongelig høyhet. 

Skrevet
2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Ja det er riktig. Han hadd 4 døtre Olga, Tatiana, Maria og Anastasia. Sønnen het Aleksej. Bildet er av Olga og Aleksej.

To feil her:

Den engelske oversettelsen av russisk velikij knjaz / velikaja knjazhna er grand duke / grand duchess, som ordrett betyr storhertug / storhertuginne (russisk: velikij gertsog / velikaja gertsoginja). Men på norsk (og dansk, svensk, tysk osv.) er oversettelsen storfyrste og storfyrstinne.

Det er ikke tittelen (prinsesse, storfyrstinne, erkehertuginne, storhertuginne osv.) som avgjør ranken, men selve rangen / predikatet / tiltaleformen, som keiserlig majestet, (kongelig) majestet, keiserlig høyhet, kongelig høyhet, storhertuglig høyhet, fyrstelig høyhet, eksellense, grevelige nåde osv.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Akkurat nå, Hurepoix skrev:

To feil her:

Den engelske oversettelsen av russisk velikij knjaz / velikaja knjazhna er grand duke / grand duchess, som ordrett betyr storhertug / storhertuginne (russisk: velikij gertsog / velikaja gertsoginja). Men på norsk (og dansk, svensk, tysk osv.) er oversettelsen storfyrste og storfyrstinne.

Det er ikke tittelen (prinsesse, storfyrstinne, erkehertuginne, storhertuginne osv.) som avgjør ranken, men selve rangen / predikatet / tiltaleformen, som keiserlig majestet, (kongelig) majestet, keiserlig høyhet, kongelig høyhet, storhertuglig høyhet, fyrstelig høyhet, eksellense, grevelige nåde osv.

Det er ingen feil her. 

Skrevet
1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Det er ingen feil her. 

Jo, Olga Nikolajevna og Aleksej Nikolajevitsj var ikke storhertuginne og storhertug, men storfyrstinne og storfyrst. På engelsk er de grand duchess og grand duke.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Grand Prince er Storfyrst

Grand Duke er Storhertug

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Grand Prince er Storfyrst

Grand Duke er Storhertug

Du må oversette direkte fra russisk til norsk, ikke gå via engelsk. Russerne kaller prinsene i Romanov-familien noe annet (velikij knjaz - storfyrst) enn de kaller monarken i Luxemburg og faren til keiserinne Alexandra Fjodorovna / prinsesse Alix av Hessen (velikij gertsog - storhertug), mens engelskspråklige kaller begge typer kongelige "grand duke". "Grand prince" er den teknisk korrekte oversettelsen av russisk "velikij knjaz", men brukes i liten grad og helst om de moskovittiske storfyrstene i middelalderen (før de ble tsarer).

Endret av Hurepoix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...