Gå til innhold

Erstatningskrav mot privatperson - firma?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dag

Velger å være anonym i denne saken, da den er en smule sensitiv. Håper dere har forståelse for det og at noen kan hjelpe meg.

Jeg holder på å starte opp en firma sammen med tre andre. Planer er lagt det meste er i boks, men vi har ikke skrevet selskapsavtale ennå, heller ikke registrert firmaet.

Planen var å starte et firma med delt ansvar (DA). Hver av oss svarer da for 1/4 av selskapets gjeld.

Men... en av partnerne har gjort en tabbe som muligens får temmelig store økonomiske følger. Sjansen for at h*n vil bli dømt for å ha handlet grovt uaktsomt er definitivt tilstede, og man kan nok regne med et regresskrav fra forsikringselskap som er involvert i saken. Partneren har ikke god økonomi i dag og har ikke midler til å dekke opp en slik sak.

Hvis vi starter et DA og partneren blir funnet ansvarlig, vil da partnerens del av firmaet måtte brukes for å dekke partnerens personlige gjeld? Si at firmaet går bra og vi stter med endel midler og kapital etter en tid (sånne saker tar jo gjerne lang tid), risikerer vi da at denne partnerens firedel må brukes til å dekke opp personlig gjeld?

Vi er veldig usikre på hvordan denne saken skal gripes an, men det er ihvertfall ikke aktuelt å starte et firma og risikere å tape en del av det, når det er en sak vi er kjent med før firmaet formelt stiftes.

Er det noen som kjenner til reglene for hvordan dette fungere? Eller om noen kan tipse meg om hvor jeg kan få hjelp til å finne det ut?

Litt i villrede akkurat nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er vwl slik at har du inntekt og ikke betaler frivillig, så blir det trekt i den inntekten du har

Skal dere låne penger til bedriften? Får denne personen lån på bakgrunn av det du sier her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym i dag

Det skal ikke tas opp noe lån i utgangspunktet, men vi kommer til å gå inn med endel ting som er nødvendige for driften. Altså blir vi sittende med endel felles midler.

Hvis vi, rent hypotetisk, kjøper en firmabil til bruk for alle, kan det da kreves at bilen selges for å dekke opp krav mot den ene partneren? Er i så fall lite interessert i et samarbeid...

*Kinkig sak*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville tatt kontakt med Namsmannen (politiet) for å få klarhet i dette på generelt grunnlag før etablering av firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...