Gå til innhold

Bli mett uten karbohydrater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente som vil stramme opp vinterkroppen nå mot sommeren. Jeg er ikke overvektig, men har litt teit fettfordeling, og vil gjerne få bort noen av problemområdene, som lår og mage.. :) 

Jeg skal prøve å kutte ned på karbohydrater, men har vanskelig for å tro jeg kommer til å bli mett av kun grønnsaker, egg, kylling, fisk etc. Jeg har alltid pleid å spise brødskiver eller havregrøt til frokost og vært mett frem til lunsj. Hva slags mat kan jeg spise for å holde meg mett? Jeg hater virkelig å være sulten, jeg klarer ikke konsentrere meg, jeg blir sint og gretten :P  

Jeg tar sikkert feil når jeg tror jeg ikke kan bli mett uten karbohydrater. Så - informer meg! Hva slags mat metter, uten karbohydrater involvert? Tusen takk for svar!

Anonymkode: b75bf...1b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare spise mer proteiner enn tidligere. Jeg er i ketose, dvs at jeg spiser maks 50 g karbohydrater pr dag. Grønnsaker som vokser over bakken og masse proteiner. Rent kjøtt/fisk/kylling til middag, Roastbeef og grønnsaker til frokost. Nå er jeg et rutinemenneske som lett kan spise det samme hver dag. Jeg bytter rett og slett ut karbohydratene med mer av det andre.

Anonymkode: 442c1...0dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bli blind av karbohydrater har jeg hørt. 

Anonymkode: 53164...10f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare spise mer proteiner enn tidligere. Jeg er i ketose, dvs at jeg spiser maks 50 g karbohydrater pr dag. Grønnsaker som vokser over bakken og masse proteiner. Rent kjøtt/fisk/kylling til middag, Roastbeef og grønnsaker til frokost. Nå er jeg et rutinemenneske som lett kan spise det samme hver dag. Jeg bytter rett og slett ut karbohydratene med mer av det andre.

Takk for svar! Og du føler deg mett med denne dietten?

Skrevet

Det er fullt mulig å leve greit på keto! Men det er også fullt mulig å få "sommerkroppen" med høyt/normalt inntak av karbohydrater. Karb er kroppens foretrukkede energikilde, og det kan være vanskelig å få den til å bruke fett som hovedkilde av energi. Nøtter er mer mettende enn jeg først antok, nå spiser jeg det som mellommåltid sammen med en enkel salat hver dag :) Det vittigste er å forstå at karbohydrater er din venn! Du MÅ ikke kutte det ut hvis du ikke absolutt vil. Det er også mye, mye bedre å spise 99% sunt og grønt og ikke bry seg så mye om kalorier og karbohydrater, enn å restriktere seg til "riktige" og "gale" matvarer, for å så ende opp med å være mer fristet av de gale matvarene enn i utgangspunktet, fordi en moraliserer det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det veldig dyrt? Hvor mye er matbudsjettet ditt på? 

Anonymkode: 4f686...d14

AnonymBruker
Skrevet

Protein og fett er mer mettende enn karbohydrater.........

Anonymkode: 2fe6b...705

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke kutte ut karbohydrater for å slanke deg. Jeg har selv gått ned femten kilo siden jul og jeg spiser etter denne pyramiden:

Plant+Based+Diet.jpg

Anonymkode: eeaa2...011

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg også spiser litt fisk, kjøtt og ost et par ganger i uka. :)

Anonymkode: eeaa2...011

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Protein og fett er mer mettende enn karbohydrater.........

Anonymkode: 2fe6b...705

Det fungerer ikke på alle. Selv blir jeg aldri mett av slikt, men gi meg grøt eller noen brødskiver og det holder i lange tider. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er vitsen med å kutte karbohydratene helt? Å spise en skikkelig grov brødskive til frokost eller lunsj er helt innafor. Kan godt gå ned i vekt uten å kutte alle de gode karbohydratene fra kosten. Å kutte sukker og fruktsukker er en selvfølge når man vil ned i vekt - fordi det er det første som lagres som fett på kroppen når man ikke forbrenner. Men grove brødskiver, litt grov pasta, poteter, etc går som regel helt fint. Og ja, du holder deg mett lenger også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Og du føler deg mett med denne dietten?

De første 2-3 dagene var jeg litt sulten. Men nå går det bra og jeg sjekker innimellom med ketostix at jeg fortsatt er i ketose. Holder meg for sikkerhetsskyld til varer uten karbohydrater. God motivasjon at vekten går ned litt kjappere. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det veldig dyrt? Hvor mye er matbudsjettet ditt på? 

Anonymkode: 4f686...d14

Jeg holder meg fortsatt innenfor 2000,- mnd i budsjett. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, NewInTown skrev:

Hva er vitsen med å kutte karbohydratene helt? Å spise en skikkelig grov brødskive til frokost eller lunsj er helt innafor. Kan godt gå ned i vekt uten å kutte alle de gode karbohydratene fra kosten. Å kutte sukker og fruktsukker er en selvfølge når man vil ned i vekt - fordi det er det første som lagres som fett på kroppen når man ikke forbrenner. Men grove brødskiver, litt grov pasta, poteter, etc går som regel helt fint. Og ja, du holder deg mett lenger også. 

Man går raskere ned i vekt på ketose siden kroppen brenner fett i stedet for karbohydrater. For meg er det enkelt siden jeg ikke tåler mye av det som inneholder diverse meltyper og gjær. Min kropp holder seg lenger mett på rent kjøtt, ren fisk/kylling. 

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en jente som vil stramme opp vinterkroppen nå mot sommeren. Jeg er ikke overvektig, men har litt teit fettfordeling, og vil gjerne få bort noen av problemområdene, som lår og mage.. :) 

Jeg skal prøve å kutte ned på karbohydrater, men har vanskelig for å tro jeg kommer til å bli mett av kun grønnsaker, egg, kylling, fisk etc. Jeg har alltid pleid å spise brødskiver eller havregrøt til frokost og vært mett frem til lunsj. Hva slags mat kan jeg spise for å holde meg mett? Jeg hater virkelig å være sulten, jeg klarer ikke konsentrere meg, jeg blir sint og gretten :P  

Jeg tar sikkert feil når jeg tror jeg ikke kan bli mett uten karbohydrater. Så - informer meg! Hva slags mat metter, uten karbohydrater involvert? Tusen takk for svar!

Spis sundt fett. Det hjelper forbrenningen og man blir veldig mett av det. Egg og fisk. Ellers blir jeg mett av kylling om jeg spiser nok. Protein har jo like mye kalorier som karbohydrater. Så det blir jo til energi om det ikke ellers brukes i kroppen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig mett av fett. Så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å spise mer fett. (Helst sunt fett, som avokado, nøtter, oliven, olivenolje, fet fisk o.l.)

Anonymkode: 6134f...3e6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...