lady90 Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Vi har en 8 mnd gml kastrert hannkatt som har vært hos dyrlegen 2 ganger uten problemer. Første gangen tok han bare vaksine men sist gang var det vaksine, chip og kastrering. Hadde ikke problemer med å få ham inn i reiseburet noen ganger. I påsken nå skulle vi bort og han skulle på kattehotell. Han slo seg fullstendig vrang og nekta å gå inn i buret. Vi holdt på i 30 minutter hvor han endte opp med å klore og bite oss til blods overalt på hendene, t.o.m på halsen. Han var livredd stakkars. Det endte med at vi måtte ta på ham båndet og ha ham på fanget i bilen. Foreldrene mine skulle hente ham, og han som eier pensjonatet (dyrlege) hadde på hansker men han beit han til blods igjennom hanskene. Men han fikk ham inn tilslutt. Hjemme er han bare god og kosete, om enn nokså skvetten. Han liker ikke å bli plukket opp og løper avgårde, men sitter vi i sofaen hopper han alltid opp på fanget og skal koses. Han bor oppå meg hele kvelden. Han skal begynne å slippes ut nå, tenkte å ha terrassedøra oppe imorgen og se om han går ut. Er det noen som har tips til dette med reisebur? Vil også gjerne ha tips til hvordan vi kan gjøre overgangen til utekatt lettest. Har en litt trafikkert vei nokså nær huset så ønsker ikke at han går mot den f.eks.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Det er svært få katter som går inn i buret selv. Mitt trick er å rulle dem inn i et håndkle, så bare hodet stikker ut, også stappe dem fort inn før de rekker å gjøre motstand. Katteburritoen er et nyttig triks både i bursituasjoner og til tvangsmedisinering, det er viktig at forbeina, blir rullet inn sammen med kroppen, prøv å hold kontroll på bakbeina med en hånd, og før fronten dit katta skal med den andre hånda. Anonymkode: 9a408...ebe 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 Haha, jeg skulle også til å foreslå katteburritoen, den er helt genial når man må utøve tvang mot katten. Anonymkode: 2af2a...755
Leo Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Støtter forslaget om "katteburritoen" og i tillegg kan det være lurt å putte katten med baken inn først. Tar ørlite grann lenger tid før de får panikk da later det til i tillegg til at de ikke klarer å blokkere burdøren med kroppen like effektivt den veien hvis en labb eller to skulle havne utenfor burritoen i kampens hete.
Perle Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 Ja, tull den inn og ta den baklengs inn. Burritotrikset er supert! Slik jeg håndterer rabiate kanier også.Dette er forøvrig også et kjempefint triks for alle som sliter med kloklipp på småhunder, innekatter og kaniner. Ruller de inn og drar ut en og en tass.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 14. april 2017 #7 Skrevet 14. april 2017 For hunder, men kan også gjøres med katter:
Kontormus Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 Burrito har ikke fungert på fullstendig skrekkslagne katter, av de jeg har prøvd meg på. Dessuten kjenner de håndkleet igjen og stikker fortere enn svint når det kommer fram. Men nå har mange av disse kattene vært mer eller mindre ville. For mine egne katter har det fungert å veksle mellom bur og veske. Men nå er de på tur til ett eller annet sted ganske ofte, og ikke bare til veterinæren (som de assosierer ubehag med). Det er lurt å ta de med på små turer ofte, så slipper man å sloss hver gang.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #9 Skrevet 15. april 2017 Står buret fremme slik at de kan bruke det som de vil? Mine katter har alltid hatt fri tilgang på buret, da har det blitt et trygt sted hvor de sover, leker, gjemmer seg osv Anonymkode: 884bc...63a 2
Mainecoon Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Sett buret på høykant. Løft opp katten og senk den neddi buret med rompa først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå