Gå til innhold

Setninger dere hørte som barn som gir dere cringe nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke setninger fikk dere høre som barn som har festet seg som noe dere husker som ekkelt og dere ikke vil videreføre til egne (eller andre) barn? Så en tråd om dette på en FB-gruppe jeg er medlem i og i min generasjon virket det som om det var veldig vanlig å høre fra foreldrene våre: Da tar jeg den ene og denger den andre med/ Ønsker å slenge dem veggimellom. Hos meg sa mamma av og til dette direkte til oss, men oftest til andre venner og familie osv. Jeg kan egentlig ikke huske å ha reagert særlig på det som barn eller at det skremte meg eller noe sånt. Tenkte egentlig mest på det som sarkasme/spøk, men jeg forstår også at det høres litt feil ut. Kan jo bli sagt på andre måter enn i mitt tilfelle også. 
Synes derimot det var ganske vondt å høre: "hysj", "vær stille med deg" eller "må jeg det". Jeg husker at jeg var ganske sårbar og ble lett lei meg som barn og vet at omstendigheter spiller inn, men er nysgjerrig på hva dere absolutt håper dere klarer å unngå mest mulig å føre videre da. 

Gjerne ta med noe dere ønsker å bringe  videre også bare så det ikke blir for negativt:P 

Noe jeg har tatt veldig med meg er at vi måtte være mye ute og lærte verdien av penger.

Anonymkode: 27df8...6e2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Ikke snakk før du blir snakket til" fikk jeg høre av læreren i første klasse. Dette ødela meg helt og sammen med mobbing så utviklet jeg sosial angst. Tenker ofte at min mening ikke betyr noe og er ikke den som starter en samtale.

Endret av Kim91
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"Hvem vil være venner med deg.." - mamma

Anonymkode: df3f8...30f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra min mor henger det mye igjen.

" du er den værste drittungen" 

" du skulle aldri blitt født" 

Osv osv... 

Ellers fra andre:

" vi liker deg ikKe"

"Du er så stygg" 

"Gå og heng deg" 

Anonymkode: e687b...6f7

AnonymBruker
Skrevet

"skulle vært en flekk på lakenet" - mamma

Sikkert ment humoristisk, men jeg ble mobbet mye og slet/sliter med selvfølelsen, så det hjalp ikke akkurat på. For kunne jo være et korn av sannhet i det.

Anonymkode: 7acd7...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke være mer som **** (datteren til venninnen)? -mamma

Anonymkode: 77e3a...2df

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nesten slår ingen mann av hesten

Lat mann går bare en gang

Anonymkode: 7ac2c...3be

• Liker 1
Skrevet

"Cringe"? 🤔

Har du glemt det norske ordet for det? 

• Liker 16
Skrevet

Skamme deg skulle du - når mamma sa dette☹️

• Liker 1
Skrevet

"Nå går verden under snart"- min mor og nabokjerringa. 

• Liker 2
Skrevet

Fy, for noen mødre! 

"Barn trenger mer søvn enn voksne" fra foreldrene mine var en kjiping, for å få meg til å legge meg. Fikk utrolig mye mer respekt for dem da de innrømmet at de ville bli kvitt meg så de kunne ha kvelden uten ungeståk. Jeg visste vel selv for faen hvor mye søvn jeg trengte.

Media som sa at barn helst ville være sammen med foreldrene sine i ferien. Yeah right. Jeg ville være hjemme alene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde sjelden, men når jeg ble hysjet på mens jeg snakket og de ville få med seg noe på nyhetene. Det var ikke alvorlig og jeg fikk oppmerksomheten umiddelbart etterpå. Det var sårt da, men i forhold til mange andre her så var dette ingenting å bli lei seg for :)

Anonymkode: bb7ef...feb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en lærer som alltid sa jeg måtte snakke høyere når jeg skulle presentere noe, uansett hvor høyt jeg snakket. Jeg var sjenert av meg og hatet presentasjoner. Denne læreren gjorde ikke ting bedre. 

Anonymkode: 3739b...70d

• Liker 1
Skrevet

"Det er ikke noe verre for deg enn for andre å gjøre det". Jo faktisk, det er en del ting jeg ikke klarer på grunn av funksjonshemming. Heldigvis har jeg møtt mye mer forståelse som voksen enn jeg gjorde som barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Ja, bare kjør det i deg!" Når jeg maste om å få godteri som barn.

eller hvis heg hadde snoket i skapene å spist snacks mamma hadde kjøpt inn til helgen "Fy faen! Klarer du ikke la noe være? Du kommer til å ese ut du!"

"nå har du spist nok eller?"

"ja! ta den sjokoladen du om du vil ese ut!!"

det skal sies at jeg var 7-13 år da hun slang det.

slitt med bulimi og anoreksi i ungdomsårene og har ett anstrengt forhold til søtsaker og "usunn" mat nå som voksen. 

Anonymkode: c1b3c...0ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Andre ting mamma kunne slenge til meg

"Skal du gå sånn der?!"

eller "Ikke for at jeg har noe med det, men det der var ikke pent"

Anonymkode: c1b3c...0ba

AnonymBruker
Skrevet

Det heter frysninger

Anonymkode: d48a3...014

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter frysninger

Anonymkode: d48a3...014

Cringe er tøffere

Anonymkode: 9a3ae...093

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spis opp maten din, tenk på de sultne barna i Afrika. 

To av de tingene jeg forsto minst av som barn var hvorfor man måtte spise når man ikke var sulten, og kle på seg ekstra når man var varm. 

Anonymkode: 247df...281

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

"Du er så tjukk, må jo kjøpe voksenklær til deg" jeg var 12, og ja jeg var stor. Men hvem sin feil var egentlig det da? Har spiseproblemer i dag forresten. 

"hysj, ikke snakk før noen snakker til deg" har i dag vanskelig for å ta ordet i diskusjoner. 

"hvis dere ikke slutter å krangle nå så går jeg min vei og sover på hotell, og kommer ikke tilbake før neste uke"

Slet i lang tid med å lære å løse konflikter, samtidig som jeg kjenner på separasjonsangst og frykt for å bli forlatt av venner/samboeren. 

(og senere når jeg utviklet separasjonsangst som barn)" jeg går på butikken nå, får håpe jeg ikke faller og brekker et bein på veien." 

Jeg gråt og gråt helt til moren min var hjemme igjen, fordi jeg var redd for at mor lå skadet et sted og skrek for hjelp uten at noen var rundt til å høre. 

"spis opp det du liker minst først, og så spar det du liker mest til sist". Det høres jo i prinsippet ut som en god idé - frem til man overspiser fordi man først spiser seg mett på det "minst gode" og så må man i tillegg spise opp det gode når man egentlig er mett. Sliter med overspising i dag, og spiser all mat på denne måten ubevisst. 

Anonymkode: f3514...1e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...