AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Jeg har fått lån fra husbanken for 3år siden og har kjøpt bolig da. Nå vil jeg selge den her og kjøpe en større og nærmere skolen til barna. Er det lov å selge boligen jeg bor i nå? Har ikke fast rente på den. Får jeg kjøpe ny bolig med de pengene jeg ev kommer til å tjene på boligsalget? Jeg kjøpte huset for 2mill. Og på 3år har jeg nedbetalt,og nå er lånet på 1,8mill. Men boligen har steget i verdi og er nå ca 2,3 mill. etter meglerutgiften så sitter jeg igjen med ca 420k. Dessuten har jeg spart opp ca 100k. Spørsmålet mitt er da: 1: får jeg lov å selge boligen 2: de 420k jeg går i pluss, blir de mine eller husbanken sin? Jeg regner med å kjøpe hus for 2,5mill og tror jeg får lån fra banken. Anonymkode: ea6dc...64f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Du må lese hva som står på de papirene du har signert på. Uansett, banken har pant i boligen, lånet er knyttet til pantet. Skal du kjøpe ny bolig når alle utgifter er trukket fra, så må du søke om nytt lån. Anonymkode: 56228...ce2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått lån fra husbanken for 3år siden og har kjøpt bolig da. Nå vil jeg selge den her og kjøpe en større og nærmere skolen til barna. Er det lov å selge boligen jeg bor i nå? Har ikke fast rente på den. Får jeg kjøpe ny bolig med de pengene jeg ev kommer til å tjene på boligsalget? Jeg kjøpte huset for 2mill. Og på 3år har jeg nedbetalt,og nå er lånet på 1,8mill. Men boligen har steget i verdi og er nå ca 2,3 mill. etter meglerutgiften så sitter jeg igjen med ca 420k. Dessuten har jeg spart opp ca 100k. Spørsmålet mitt er da: 1: får jeg lov å selge boligen - Ja, du kan selge boligen din. Har du bundet renten, må du betale deg ut av den. 2: de 420k jeg går i pluss, blir de mine eller husbanken sin? Du betaler ut lånet, det som er til overs er dine. Jeg regner med å kjøpe hus for 2,5mill og tror jeg får lån fra banken. Anonymkode: ea6dc...64f Hos husbanken får du ikke ta med deg lånet videre til ny bolig. Hvis ikke det nye huset er et nytt prosjekt som har godkjent finansiering via husbanken, må gå gjennom vanlig bank for å få nytt lån. Anonymkode: 60474...dd6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Ja du får lov å selge huset. Overskuddet av salget går til deg. Du må søke om lån på nytt enten i Husbanken eller i vanlig bank. Anonymkode: 2ab89...e68
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #5 Skrevet 15. april 2017 Blir skremt. Folk kjøper hus,men vet ikke noe utover det. Når du ikke engang vet hvem som skal ha overskuddet ved salg,så er det skremmende Anonymkode: 2dc48...cb1 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #6 Skrevet 15. april 2017 Kanskje boligen er kjøpt med startlån fra kommunen via husbanken? Da må TS lese hva som står i kjøpskontrakten/lånepapirene. Anonymkode: 271ba...51b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #7 Skrevet 15. april 2017 Ja, du kan selge. Ja, overskuddet går til deg, med mindre du har fått boligtilskudd. Nei, du vil ikke kunne få nytt Startlån, men må få deg lån i en vanlig Bank. Anonymkode: 47c27...a44 2
Ny Bruker Skrevet 16. april 2017 #8 Skrevet 16. april 2017 Husk også at du må betale megleren og evt. dokumentavgifter på den nye boligen. Kan fort bli 100 000 kr eller mer. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2017 #9 Skrevet 17. april 2017 På 15.4.2017 den 6.05, AnonymBruker skrev: Ja, du kan selge. Ja, overskuddet går til deg, med mindre du har fått boligtilskudd. Nei, du vil ikke kunne få nytt Startlån, men må få deg lån i en vanlig Bank. Anonymkode: 47c27...a44 Jeg har fått startlån to ganger , men da i forskjellige kommuner Anonymkode: 28007...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå