Gå til innhold

Oppussing: Hvordan unngå trendfella?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan unngår man å havne i trendfella når man skal pusse opp? Jeg vil så gjerne velge noe som er tidløst og som vi kan være fornøyde med over flere tiår (bad og kjøkken), men vil heller ikke at det skal være umoderne og kjedelig. For eksempel ser jeg i siste utgave av rom123 at man kan bruke fliser som ser ut som tre på badet - jeg synes det ser utrolig fint ut, men er redd for at jeg skal angre meg om fem år. Ønsker også å kjøpe svart blandebatteri både til kjøkken og bad, men det er jo ikke spesielt klassisk... Akkurat blandebatteri kan jo lett byttes, men gulvfliser, veggfliser og fargevalg på disse blir jo mer permanent. Tips noen? :)

Anonymkode: 0c624...5bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan unngår man å havne i trendfella når man skal pusse opp? Jeg vil så gjerne velge noe som er tidløst og som vi kan være fornøyde med over flere tiår (bad og kjøkken), men vil heller ikke at det skal være umoderne og kjedelig. For eksempel ser jeg i siste utgave av rom123 at man kan bruke fliser som ser ut som tre på badet - jeg synes det ser utrolig fint ut, men er redd for at jeg skal angre meg om fem år. Ønsker også å kjøpe svart blandebatteri både til kjøkken og bad, men det er jo ikke spesielt klassisk... Akkurat blandebatteri kan jo lett byttes, men gulvfliser, veggfliser og fargevalg på disse blir jo mer permanent. Tips noen? :)

Anonymkode: 0c624...5bb

Puss opp slik dere liker det. Det gjorde vi, valgte flis og farger uten å bry oss om stadig skiftende trender. Og jeg er ikke lei av det vi valgte etter 8 år. Litt morsomt er det at det vi valgte er trendy nå, men det bryr meg en viss plass.

Det er dere som skal bo der og som skal trives med interiøret! Og spiller det virkelig så stor rolle om det ikke er siste skrik? Trender skifter fort, så om man skal følge dem så blir det ganske ofte oppussing. Og det hadde ikke jeg orket iallfall. 

Tenk dere godt om og kjenn etter hva dere trives med og velg det. 

Anonymkode: 920e9...4f3

• Liker 18
Skrevet

Det er vanskelig, men selv lot jeg med overlegg være å lese interiørblader, blogger etc. da vi skulle pusse opp nettopp for å unngå å bli påvirket. For jeg blir i hvert fall påvirket hvis jeg ser for mye av det samme over tid ;) Ellers er mitt beste tips å velge nøytral og enkel design på ting som er vanskelig å bytte ut som for eksempel kjøkkeninnredning og fliser. Blandebatteri, håndtak, benkeplate etc. er forholdsvis enkelt og rimelig å bytte.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre her: Kjøp det dere synes er fint- og forsøk å unngå norske interiørblader og interiørblogger. Da vi pusset opp brukte jeg pinterest mye til inspirasjon, hjem fra andre steder i verden er gjerne veldig annerledes- og dermed desto mer inspirerende- enn det gjennomsnittlige hjem her i Norge. 

Nå er det gått fire år siden vi pusset opp, og jeg er fortsatt utrolig fornøyd med oppholdsrommene våre. Vi får også bestandig mange komplimenter for interiøret når folk er på besøk her, og komplimentene går nesten alltid på at vi har det så klassisk og enkelt, men samtidig unikt (iallfall i norsk sammenheng).

Anonymkode: 99633...dab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenk stil utfra huset, og din personlige smak. Kjør din egen stil, og ikke vennene dine sin.

Anonymkode: c10db...a5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor mye enkelte er imot det, er faktisk hvite vegger som basis noe av det mest tidløse som finnes. Evt veldig lyse og duse farger der du på tett innpå for å se at det ikke er hvitt. Men velg hvitt med gråtone for å unngå gul og rød tone. Fordelene er mange, du kan bytte ut detaljer med hvilke som helst av materialer og farger du ønsker, uten at du må gjøre om på resten av rommet og huset.

Jeg har selv valgt et gulv som egentlig ser ut som klassisk gråmalt gulv. Fint for den som ikke er så glad i trefarger. Men velger du tregulv, gå for klassisk myk brun uten gul og rødtoner.

Kjøkkenet har rene glatte hvite fronter, men jeg droppet å bruke overskap og skap ned på benk og innbygget kjøleskap. Det er en stil jeg ville unngå for det er en så typisk kjedelig husbyggekatalogstil. Satset istedenfor på helt enkel hylle vegg til vegg pluss enkel kjøkkenhette med kjøleskap synlig ved siden av.

Noen her på kg sier du må unngå interiørblader osv. Men jeg tror dere må først finne ut hvilken stil og hvilke farger som appellerer til dere, deretter kan dere begynne med å sortere ut hva som virker tidløst eller ikke. 

Et hjem dannes med en god miks av hva dere liker, og må også passe til stilen huset og leiligheten er bygget i.

Lykke til!

Anonymkode: 67791...36a

• Liker 3
Skrevet

Mitt beste råd er å være bevisst på materialbruken.  Velg ekte materialer og god kvalitet på alt som skal vare lenge. Unngå alt som "ser ut som" noe det ikke er.  F.eks. ville jeg heller valgt hvite fliser på bad i stedet for de som alle har nå. Ville valgt tidløse og klassiske gulv, alt etter husets stil.  Kjøkken er en kostbar investering, og skal det vare, må man tenke funksjonalitet og kvalitet.  Det kjøkken som har overlevd alle trender er landstil. Med unntak av funkisstil, så passer det i de fleste hus. 

Husets vegger, tak, golv, vinduer og dører er bare bakgrunnen.  Når den er nøytral, kan dere boltre dere i farger med både stæsj og maling. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hva slags hus er det? Og hvor ligger det? - Jeg tenker at badet burde stå i stil til resten. For eksempel, har du et gårdshus på bygda i tradisjonell stil, er det kanskje litt malplassert med et moderne bad a la byleilighet i oslo. Har du et tømmerhus med torv på taket passer det med et bad i den stilen - syns jeg. Og hvis du har et engelsk herskapshus og føler deg litt vågal, så kan du jo gå for noe sånt:

583392.jpg

Endret av etnavn
AnonymBruker
Skrevet

Du bør i hvertfall unngå å bli inspirert av facebookgruppa "for oss som er hekta på interiør". Der har vel 95% av brukerne samme stil. Vanvittig kjedelig.

Anonymkode: a2a50...6d6

• Liker 5
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør i hvertfall unngå å bli inspirert av facebookgruppa "for oss som er hekta på interiør". Der har vel 95% av brukerne samme stil. Vanvittig kjedelig.

Enig. Den kan imidlertid brukes som en rettesnor når det gjelder ting man absolutt bør unngå hvis man vil unngå løsninger/ting som garantert er helt ute av bildet om ett år eller to og som det går 13 på dusinet av ;) For øvrig den eneste gruppen/forumet jeg noensinne har blitt kastet ut av nettopp fordi noen ble sure over at jeg kommenterte at alle hadde og gjorde de samme tingene som, i mine øyne, også var skikkelig ustilig :fnise:

• Liker 10
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør en også unngå gruppen "Interiør-moderne, skandinavisk og minimalisme ".Der er det veldig mye likt når det kommer til bilder på veggen og farger.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ser at noen fraråder baderomspanel. I min leilighet er det gammelt baderomspanel som er malt. Det er fortsatt etter mange år ordentlig vanntett og 100 % vedlikeholdsfritt. I de leilighetene der det ikke er malt er dette en redselsfull ferskenfarget greie, mens hos meg er det hvitt. Eneste som må gjøres med jevne mellomrom er et nytt strøk med maling. Så skulle jeg pusset opp et bad ville jeg valgt baderomspaneler nettopp fordi de er så holdbare mot fukt.

Jeg hater hvite vegger - det er virkelig ikke meg overhodet. Ja, jeg forstår hva som menes med nøytralt og alt annet kan byttes ut til hva som helst, men nei - det hjelper ikke. Jeg har (i 30 år) hatt hvite møbler (skjenk, bokhyller osv) og ønsker at de skal stå frem i rommet og da er det penest med noe annet enn hvitt.

Gulv ville jeg valgt noe holdtbart. Har selv eikeparkett og jeg kommer nok til å velge dette igjen. Hvitt kjøkken er svært nøytralt og også pent mot fargede vegger.

Dette med å ikke ha overskap er en luksus man kan kose seg med der det er store kjøkken, vi som bor i små boliger og av den grunn ikke har noe annet enn overskap når alle hvitevarene er på plass kan ikke tenke sånn. Hadde jeg hatt stort kjøkken ville jeg hatt en vegg med skap og hvitevarer i bakgrunnen og en kjøkken øy med vask, komfyr og så videre i front.

Skrevet

1. Se på husets karakterdrag, området rundt, eventuell hage etc.

2. Hvordan er det naturlige lyset?

3. Hva trives dere i? Tenk etter, hvilken miljøer dere selv føler dere avslappet, komfortabel og trygg. 

4. Tenk lang holdbarhet. En mer nøytral base på kjøkken og bad (som er det dyreste å pusse opp), gjør at dere kan heller endre detaljer til å match trender.

Prioriter hva som er viktig for dere. Har dere husdyr og/eller barn vil dere kanskje ha det lett å gjøre rent og holde orden. Om dere er 60 år og vil ha det slik i neste 20 år, tenk at dere blir eldre og kan ha behov for mer plass for påkledning, renhold, etc. Huset skal fungere for deres behov, nå og de neste 10 årene i alle fall. (kjøkken og bad enda lengere)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå for noe klassiske og tidløst, ikke sprelske farger og kontrastvegger. Dersom skallet er nøytralt kan dere slå dere løs med interiøret og bytte om ettersom dere føler for det.

Det aller viktigste er at dere liker det ognikke velger fordi det er kult eller stilig. Dere skal trives i det og bo i det. 

Anonymkode: fd345...d0b

Gjest Trygdekontoret
Skrevet (endret)

Fliser som "ser ut som" er vel ting man virkelig bør unngå, i tillegg typiske sesongtrender.

Høyglans, mye detaljer(og nå type heksagonfliser og faste detaljer) er trender, samme er helsort kjøkken eller minty breeze på faste flater.

Jeg vet selv at jeg nok kommer til å like både minty breeze og sorte/hvite detaljer over veldig lang tid- men jeg velger heller puter og løse ting i farger. Nå om dagen har jeg dilla på gult, men jeg maler ikke et helt gulv i fargen eller planlegger gule detaljer i fliser på bad.

Barneseng, trestoler, puter, vaser, fargen på kaffetrakteren og diverse løse ting tar jeg foretrukne farger på.

Rene flater i klassiske design holder lenge, og søker du på interiør på Instagram er det klin umulig å se forskjell på kontoene. Alle har virkelig samme greier til minste detalj. 

Så er funksjonalitet viktigst- små fliser med lyse fuger er utrolig stress å vaske(snakker av erfaring), tenk at du skal kunne vaske alt du velger enklest mulig. Glatt overflate er bedre enn strukturert- velg heller struktur på tekstiler.

Mange liker jo trebenk på kjøkken, men for meg blir det upraktisk i lengden selv om utseende er pent. 

Jeg har prøvd endel forskjellige løsninger, og konkluderer med at jeg foretrekker ting som er lett å vedlikeholde. Og er nøytralt- de tingene bytter jeg ikke ut.

Endret av Trygdekontoret
Skrevet

Velg kjøkken som står i stil med huset, og legg penger i varige kvaliteter som gulv, lister og dører. Farger og møbler kan skiftes ut, men de valgene man tar for gulv, lister og dører må man leve med lenge. 

Da jeg skulle pusse opp badet så jeg mye på hotellbad. Mye fint og stilig der, og hoteller må tenke på at det skal være en stil som holder seg. 

Ellers tenker jeg at man må ha mer fokus på hva man skal liker enn rådende trender. Jeg gjorde en gang tabben å male alt hvitt, fordi det var slik alle hjem i interiørblader var. Jeg hatet å leve med det, og måtte male rom for rom på ny. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Dette med å ikke ha overskap er en luksus man kan kose seg med der det er store kjøkken, vi som bor i små boliger og av den grunn ikke har noe annet enn overskap når alle hvitevarene er på plass kan ikke tenke sånn. Hadde jeg hatt stort kjøkken ville jeg hatt en vegg med skap og hvitevarer i bakgrunnen og en kjøkken øy med vask, komfyr og så videre i front.

Små boliger kan fint klare seg uten overskap også. Det er en myte at man må ha overskap for å få plass til alt som hører til i et kjøkken. Mange tenker ikke over hva de har, og mange oppbevarer ting de kanskje aldri bruker, eller aldri har blitt brukt engang. Pluss diverse kjøkkenmaskiner som ei heller er blitt brukt på lang tid.

Selv bor jeg i en liten ettroms, og har redusert eiendelene mine til det jeg faktisk vil ha og faktisk bruker. Som et resultat av det har jeg kunne fjerne alle overskap, og benytte underskap til oppbevaring av det jeg trenger. Hva skal man med et helt skap kun til gryter, kjeler, panner og lokk? Hva skal man med flere overskap til flere bakeboller, skåler, påskeservise, juleservise etc og ørten vinglass og andre glass når ett og samme krus kan brukes til alt?

Så nei, å fjerne overskap er ikke en luksus forbeholdt store kjøkken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Små boliger kan fint klare seg uten overskap også. Det er en myte at man må ha overskap for å få plass til alt som hører til i et kjøkken. Mange tenker ikke over hva de har, og mange oppbevarer ting de kanskje aldri bruker, eller aldri har blitt brukt engang. Pluss diverse kjøkkenmaskiner som ei heller er blitt brukt på lang tid.

Så nei, å fjerne overskap er ikke en luksus forbeholdt store kjøkken.

Jeg synes alt blir fryktelig støvete og seigt (fra stekeos etc) hvis det står fremme, så jeg foretrekker å ha det i skap. 

Anonymkode: 1cfc4...357

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt anderledes enn mange andre her. Jeg synes vegger er enkelt å male, så de trenger ikke være i en nøytral farge. Da blir det fort kjedelig synes jeg. Der jeg bodde før malte jeg stua hver 2.år omtrent. Tok meg en ikke lange tiden. Så om du liker Miny Breeze eller Deco blue nå, så mal stua sånn, og når du er lei, dra alle møbler ut i rommet å mal over. 

Jeg har kjøpt ny leilighet nå, mye større enn den jeg har, så jeg trenger nye møbler etc. Er i samme tankeprosess som deg. Det er så lett å bli påvirket av trender, for det er jo det man ser i blader, instagram, pinterest etc. Så jeg tenker å kjøpe sofa, stuebord og annet møblement klassisk, og heller velge nips og pynteting + veggfarge som kan endres raskt dersom jeg ønsker det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alt blir fryktelig støvete og seigt (fra stekeos etc) hvis det står fremme, så jeg foretrekker å ha det i skap. 

Det problemet oppstår kun dersom man er dårlig til å rengjøre kjøkkenvifta og renhold ellers i hjemmet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...