Gå til innhold

Hvordan lærer man seg å sy?

Gjest Vitele

Anbefalte innlegg

Gjest Vitele

Hei! 

Jeg er en jente på 17 år som er ganske glad i å lage ting selv, men å sy har liksom aldri vært noe jeg har fått til. Allikevel har jeg veldig lyst til å lære meg hvordan jeg gjør det, siden jeg ser for meg at det kan bli nyttig i fremtiden. Jeg har lyst til å kunne sy mine egne klær, og lage personlige jule- og bursdagsgaver til andre. Hvis jeg får en jobb innen noe kreativt (kan se for meg å begynne å selge noe av kunsten min via nettbutikk) hadde det også vært kult om jeg ble så god at jeg kunne selge litt av det jeg syr også.

Jeg har lyst til å lære meg de grunnleggende teknikkene, og litt om de ulike materialene og sånt, i tillegg til litt om gamle sy-tradisjoner. 

Har dere noen anbefalinger om hvordan man kan lære seg selv å sy? Finnes det for eksempel noen gode nettsider eller gode bøker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Yellowrose

Hvis du kjenner noen som kan sy så Spørr dem. Hvis ikke så vet jeg at det finnes kurs 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2017 den 16.56, Vitele skrev:

Hei! 

Jeg er en jente på 17 år som er ganske glad i å lage ting selv, men å sy har liksom aldri vært noe jeg har fått til. Allikevel har jeg veldig lyst til å lære meg hvordan jeg gjør det, siden jeg ser for meg at det kan bli nyttig i fremtiden. Jeg har lyst til å kunne sy mine egne klær, og lage personlige jule- og bursdagsgaver til andre. Hvis jeg får en jobb innen noe kreativt (kan se for meg å begynne å selge noe av kunsten min via nettbutikk) hadde det også vært kult om jeg ble så god at jeg kunne selge litt av det jeg syr også.

Jeg har lyst til å lære meg de grunnleggende teknikkene, og litt om de ulike materialene og sånt, i tillegg til litt om gamle sy-tradisjoner. 

Har dere noen anbefalinger om hvordan man kan lære seg selv å sy? Finnes det for eksempel noen gode nettsider eller gode bøker om dette? 

Hvordan har du klart å UNNGÅ  Jenny Skavlan???

Hun driver jo med det du ramser opp punkt for punkt????

jennyskavlan.com

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Thursday, April 13, 2017 den 16.56, Vitele skrev:

Hei! 

Skal du få vellykkede prosjekter, er første bud å lære deg å lese og å bruke et mønster. Når du forstår dette kan du lettere slippe deg løs på frihånd. Å sy klær og å få det vellykket krever en del opplæring og erfaring. Meld deg på sykurs så får du det grunnleggende inn. 

Det er som å lære å strikke. 

Anonymkode: fa92e...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Hobbybutikker og bruktbutikker arrangerer ofte sykurs vet jeg. Også har jeg Sting for Sting av Ruth Singer, og den er nærmest en bibel :P

Anonymkode: 7ca55...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd i mange år og solgt en del på nett og på julemarked og lignende.. toalettvesker, lommebøker, tøykurver osv.. Hadde aldri sydd før da jeg kjøpte meg symaskin, men fant masse enkle gratisoppskrifter på nettet, og så er det viktig å ikke være redd for å prøve og feile.. da jeg skulle lære meg å sy glidelås var det et par som gikk i søpla, men det er ikke så vanskelig når man først får det til:)

Lykke til:) og send meg gjerne en pm så kan jeg finne noen linker til deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Emmelise skrev:

Har man ikke søm (tekstilfag) på skolen lenger ?

Ikke egentlig.

Jeg husker vi hadde litt søm 5. klasse, da lærte vi å bruke en symaskin og å sy en noenlunde rett søm. Vi sydde også et enkelt forkle, til bruk i heimkunnskapen året etter. Dersom vi hadde interesse av å sy kunne det ha gitt et utgangspunkt for å sy ting på egenhånd (for de med symaskin hjemme), men stort sett ble det ganske glemt. Ungdomsskolen hadde bare et par utslitte symaskiner, så der var det bare de veldig ivrige som fikk noen form for opplæring i søm (av typen lærer gir råd dersom eleven får maskinen til å fungere en time eleven er ferdig med andre oppgaver).

7 år senere hadde barneskolen bare en håndfull brukbare maskiner igjen, så da fikk de ikke sy mer enn en prøvelapp. Ungdomsskolen hadde ingen maskiner som fungerte, så jeg antar at hvis noen av det kullet skal sy som voksne må de lære det selv.

Jeg tror ikke mine skoler er dårlige eksempler, for kommunen har ganske gjennomsnittlig økonomi. Noen skoler er så heldige at de har en lærer i kunst og håndtverk som brenner for faget og dermed klarer å skaffe utstyr, men dette gjelder ikke alle.

TS: Jeg har hatt god hjelp i en eldre bok om maskinsøm som jeg har lånt fra mamma. Den beskrev både grunnleggende teknikker og mer avansert skreddersøm, og var rikt illustrert med bilder. Den var hovedsaklig rettet mot de som ønsket å sy klær selv. Nyttige deler inkluderte: En gjennomgang av ulike stoffer, hva de kunne brukes til, hvilke styrker og svakheter de hadde, hvordan man kan kjenne dem igjen og hva man må passe må når man bruker dem. En lang liste over ulike feil i passform man kan oppleve, hva årsaken er og hvordan man kan tilpasse mønsteret for å rett opp i feilen. En nøye beskrivelse av hvordan ulike plaggdeler (erme, skjørt, bukse, halslinning, lommer etc) er bygd opp, hvordan man setter dem sammen og hvordan man endrer på dem.

Jeg husker dessverre ikke hva boken heter, men den var tykk, hvit og utenpå hadde den et bilde med innhold i et syskrin. Det finnes også andre bøker av samme type, fra den gangen klær faktisk var dyrt. Jeg har ennå ikke funnet noen nyere bok som er like omfattende og lettfattelig.

Denne boken har vært veldig god hjelp for meg til å lære å sy, så nå er neste steg å lære å lage mine egne mønstre. Til det trenger jeg en annen bok.

Anonymkode: 40250...29f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk oppskrifter fra nettet, finner mye på blogger og forum. Der kan du også be om hjelp. Jeg sydde en sånn her på første forsøk for litt siden(og da hadde jeg ikke tatt i en symaskin siden barneskolen, og maskinen der fungerte ikke så vi lærte bare å tre den:P). Mottaker trodde ikke på meg når jeg sa jeg hadde laget den selv :fnise:

Anonymkode: 81cad...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første jeg sydde sydde jeg med hjelp av mamma, men vi bor ikke i samme by, og da ble YouTube løsningen. Der finner du veldig gode instruksjonsvideoer. Jeg har også hatt nytte av Syboka som forklarer mer om mønsterkonstruksjon og tilpassing.

Begynn med enkle ting for å bli kjent med maskinen - bærenett, putetrekk, etc. Deretter er det bare å slå seg løs, det går mer på tålmodighet enn vanskegrad. 

Anonymkode: 28681...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Vitele
På 4/17/2017 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Skal du få vellykkede prosjekter, er første bud å lære deg å lese og å bruke et mønster. Når du forstår dette kan du lettere slippe deg løs på frihånd. Å sy klær og å få det vellykket krever en del opplæring og erfaring. Meld deg på sykurs så får du det grunnleggende inn. 

Det er som å lære å strikke. 

Anonymkode: fa92e...310

Ok, tusen takk for tips ^^ 

På 4/26/2017 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Det første jeg sydde sydde jeg med hjelp av mamma, men vi bor ikke i samme by, og da ble YouTube løsningen. Der finner du veldig gode instruksjonsvideoer. Jeg har også hatt nytte av Syboka som forklarer mer om mønsterkonstruksjon og tilpassing.

Begynn med enkle ting for å bli kjent med maskinen - bærenett, putetrekk, etc. Deretter er det bare å slå seg løs, det går mer på tålmodighet enn vanskegrad. 

Anonymkode: 28681...17b

Takk for svar :) Jeg lærte meg å tegne ved hjelp av youtube, så kanskje jeg kan prøve det til å lære å sy også ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Jeg hadde nesten gitt opp å prøve å lære meg å sy før jeg fant syKits hos Veves.no

Alt  av stoff er ferdig klippet og oppskrift med trinn for trinn video og det hele følger med. 

Så sinnsykt digg å bare kunne fokusere på selve syinga nå i starten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...