AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Ja det høres fælt ut. Jeg er i 20 årene, bor ikke hjemme. Fikk i dag en telefon fra mamma at hun har åpnet flere av brevene som er kommet hjem til henne som egentlig er til meg. Dette er brev fra både banken, jobb, sykehuset etc. Det er mye informasjon i disse breven hun har lest, alt fra psykolog henvendelser til lønnslipper. Grunnen til at noen av brevene mine kommer til henne er fordi det er ikke så lenge siden jeh flyttet, så har ikke fått oppdatert den nye adressen alle steder. Min mor mener hun har full rett til å åpne disse brevene da hun er min mor, jeg er helt uenig og vurderer å anmelde henne for dette. Er jeg den eneste som som mener at hun fortjener det? Anonymkode: 6cd57...209 2
EvaLena Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Hun er ikke i sin rett å åpne dine brev nei, men å anmelde syns jeg er litt vel drastisk. Få fikset adressen din og si klart ifra at hun ikke skal åpne dine brev heretter. 18
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 Litt drastisk å anmelde. Men ja, hun har gjort noe ulovlig. Anonymkode: 4f64f...411 5
Sirah Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Litt drastisk å anmelde kanskje? Men når det er sagt så skjønner jeg godt at du er forbanna. Få omregistrert posten din fort som fy så slipper du dette problemet i fremtiden. 3
Gjest førstedamen Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 Opplevde det samme når jeg flyttet hjemme fra. Si ifra på en ordentlig måte, og det gir seg nok.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Fatter ikke hva slags mødre som gjør slikt! Jeg ville aldri åpnet mine barns brev, med mindre de bad meg om det. Litt drastisk å anmelde, men du kan true med å gjøre det om det gjentar seg! Anonymkode: 18ccf...fcf 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #7 Skrevet 13. april 2017 Uhh dramaqueen..du er det lille barnet hennes livet ut. Hun har åpnet det fordi hun har tatt ansvar for deg i 18 år og er vant til å ha den rollen overfor deg. Tunge skip er tung å vende. Og det er jo heller ikke så rart når du ikke engang tar ansvar for å omaddressere posten din. Det tar ca 1 minutt å gjøre. Anonymkode: 1ee35...77c 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #8 Skrevet 13. april 2017 Ja den anmeldelsen blir sikkert tatt på alvor. Du får lære deg å omadressere post, registrere ny adresse og snakke med din mor. Anonymkode: 1d2b6...4eb 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #9 Skrevet 13. april 2017 Om du hadde gjort som du skulle, og omadressert hos posten, ville det ikke skjedd. Er det registrert hos dem går ikke post til tidligere adresse. Ikke det at et gjør det greit... Men man anmelder ikke sin egen mor for noe slikt. Man himler med øynene, trekker på skuldrene, og tar en prat. Anonymkode: 8d467...3d3 7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #10 Skrevet 13. april 2017 Ts her Jeg har så klart omadressert posten min, men her jeg bor nå så har jeg kun postboks, og ikke en fast bostedsadresse. Posen blir sendt til postboksen men fordi jeg har folkeregistret adresse hos min mor så blir noen ting sendt dit. Har snakket med banken i dag og sendt mail til legen ang postadresse bytte, så får håpe det ordner seg. Selvom posten kommer til henne så mener jeg at hun ikke har noen rett til å åpne brevene mine! Hadde det stått at det var til foresatte til *meg*, så selvfølgelig skal hun få åpne det. Anonymkode: 6cd57...209 3
Arabella Skrevet 13. april 2017 #11 Skrevet 13. april 2017 (endret) TS, har du gitt melding om ny adresse til Posten.no? Det er første skritt, deretter kan du melde fra til alle andre aktuelle. TS, vi skrev samtidig. Se bort ifra mitt innlegg. Endret 13. april 2017 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #12 Skrevet 13. april 2017 Du har rett: hun har absolutt ingen rett til å åpne dine brev. Anonymkode: bc89a...8a6 4
God Dag Skrevet 13. april 2017 #13 Skrevet 13. april 2017 Kanskje hun er bekymret for deg vet du, siden du har så mye å skjule?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #14 Skrevet 13. april 2017 32 minutter siden, God Dag skrev: Kanskje hun er bekymret for deg vet du, siden du har så mye å skjule? Overhode ikke relevant. Anonymkode: 2ee46...48c 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #15 Skrevet 13. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det høres fælt ut. Jeg er i 20 årene, bor ikke hjemme. Fikk i dag en telefon fra mamma at hun har åpnet flere av brevene som er kommet hjem til henne som egentlig er til meg. Dette er brev fra både banken, jobb, sykehuset etc. Det er mye informasjon i disse breven hun har lest, alt fra psykolog henvendelser til lønnslipper. Grunnen til at noen av brevene mine kommer til henne er fordi det er ikke så lenge siden jeh flyttet, så har ikke fått oppdatert den nye adressen alle steder. Min mor mener hun har full rett til å åpne disse brevene da hun er min mor, jeg er helt uenig og vurderer å anmelde henne for dette. Er jeg den eneste som som mener at hun fortjener det? Anonymkode: 6cd57...209 Hvordan forklarer hun at hun har åpnet dine brev? Er det fordi hun bare er nyskjerrig, eller fordi hun er opptatt av å hjelpe? Det er klart at når du er over 18 år, og myndig, så er din post din. Men, du har og et selvstendig ansvar for å endre adressen din i Folkeregisteret og hos posten. Da hadde posten din kommet til din nye adresse. Imidlertid stusser jeg litt over at banken for eksempel sender deg post på papir. Det har vel de fleste banker for lengst sluttet med? Du har og mulighet for å opprette epost-postkasse mht. Sykehus og andre offentlige instanser, noe de fleste har gjort, men altså ikke du? Det er ingenting i veien for å levere en anmeldelse. Men politiet vil nok nedprioritere dette til en henleggelse. Du kan neppe bevise at andre har åpnet posten din, og ikke deg selv. I tillegg vil ansvaret for at posten din kommer dit du bor, ligge hos deg. Hvilken "huskestue" og hvilket forhold tror du du vil få til din mor dersom du anmelder henne? Anonymkode: 30f1a...777 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #16 Skrevet 13. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Jeg har så klart omadressert posten min, men her jeg bor nå så har jeg kun postboks, og ikke en fast bostedsadresse. Posen blir sendt til postboksen men fordi jeg har folkeregistret adresse hos min mor så blir noen ting sendt dit. Har snakket med banken i dag og sendt mail til legen ang postadresse bytte, så får håpe det ordner seg. Selvom posten kommer til henne så mener jeg at hun ikke har noen rett til å åpne brevene mine! Hadde det stått at det var til foresatte til *meg*, så selvfølgelig skal hun få åpne det. Anonymkode: 6cd57...209 Den løsningen fungerer ikke. Postboks er en uting mht. Å få post der, særlig når du har folkeregisteradresse andre steder. Anonymkode: 30f1a...777 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #17 Skrevet 13. april 2017 Nei, du anmelder ikke moren din! Å bli sur er greit, men ikke anmeld henne. Du vil vel fortsette å ha et forhold med foreldrene dine? Tenk på alt hun har gjort for deg, så gjør hun èn feil *boom* Nei det er absolutt ikke greit å gjøre. Anonymkode: 8c9e3...819 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #18 Skrevet 14. april 2017 En del post sendes kun til folkeadressert adresse, så du må rett og slett melde flytting til folkeregisteret. Nei, det er ikke greit at moren din åpner posten din, men å anmelde det er bortkastet tid. En slik sak vil bli henlagt samtidig som anmeldelsen blir registrert. Anonymkode: 0236a...302
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #19 Skrevet 14. april 2017 *) folkeadressert = folkeregistrert Anonymkode: 0236a...302
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #20 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En del post sendes kun til folkeadressert adresse, så du må rett og slett melde flytting til folkeregisteret. Nei, det er ikke greit at moren din åpner posten din, men å anmelde det er bortkastet tid. En slik sak vil bli henlagt samtidig som anmeldelsen blir registrert. Anonymkode: 0236a...302 Dette kan jo også omgås i en overgangsperiode ved å be Posten omadressere/ettersende all post til deg som kommer til din folkeregistrerte adresse til din nye adresse. Da har det ingenting å si hvem avsender er, alle brev adressert til den gamle adressen din videresendes til den nye adressen uten at verken foreldre eller huskjøpere får sjansen til å slå kloa i den. Tjenesten er gratis i 2 måneder, og deretter koster det 135,- pr. to måneder. Anonymkode: 7f776...3af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå