AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #1 Skrevet 13. april 2017 Dere som har laget egen hjemmeside men ikke er datanerder, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: a07f9...cc3
Gjest Overrasket Skrevet 13. april 2017 #2 Skrevet 13. april 2017 Startet med Weebly.com, betalte for unikt domene og gjorde litt undersøkelser på Google om relevante søkeord.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #3 Skrevet 13. april 2017 Kjøpte pakke på one.com og installerte nettside ved hjelp av nettsidebyggeren. Det var den kjappe måten. For mange år siden så kjøpte jeg et domene med hotell og kodet litt forsiktig og fikk masse hjelp fra en som hadde mye mer peiling enn meg. Det går også fort og greit å lage en wordpress-blog. Anonymkode: 1ce54...286
Citpensacola Skrevet 13. april 2017 #4 Skrevet 13. april 2017 Wix.com eller Squarespace.com funker greit. Enkelt å styre med selv uten kunnskaper om koding osv.
Lammelåret Skrevet 13. april 2017 #5 Skrevet 13. april 2017 Gratis WordPress-blogg. Du kan gjøre den privat, tilgjengelig med passord eller helt åpen.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #6 Skrevet 13. april 2017 Hva er forskjellen på blogg og hjemmeside? Er bloggen mer sånn at man oppdaterer daglig/flere ganger daglig, mens en hjemmeside er mer konstant, og sjeldnere oppdateringer? Anonymkode: 3d563...3e8
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #7 Skrevet 13. april 2017 Kan jeg utvide til flere domener senere om jeg velger ett til å begynne med? Tenker nå å bruke Wordpress, Squarespace eller One.com. Hva er fordelen med å bruke One.com fremfor å gå direkte på Wordpress? Anonymkode: a07f9...cc3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #8 Skrevet 13. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på blogg og hjemmeside? Er bloggen mer sånn at man oppdaterer daglig/flere ganger daglig, mens en hjemmeside er mer konstant, og sjeldnere oppdateringer? Anonymkode: 3d563...3e8 En blogg er som en dagbok på nett der du skriver innlegg om temaer som opptar deg, mens en hjemmeside innehoder info om deg og evt. det du tilbyr, kan ha nettbutikk etc. Anonymkode: a07f9...cc3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2017 #9 Skrevet 13. april 2017 Lurer også på om jeg kan endre domenenavn senere eller er jeg stuck med det jeg velger først? Anonymkode: a07f9...cc3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #10 Skrevet 15. april 2017 Er det mulig å lage en side med iPad? Har en venninne som sliter med det. Anonymkode: a07f9...cc3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2017 #11 Skrevet 15. april 2017 På 13.4.2017 den 17.15, AnonymBruker skrev: Lurer også på om jeg kan endre domenenavn senere eller er jeg stuck med det jeg velger først? Anonymkode: a07f9...cc3 Nei det er du stuck med så pass på å tenke ut noe bra. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å lage en side med iPad? Har en venninne som sliter med det. Anonymkode: a07f9...cc3 Vil tro det skulle gå greit. Jeg bruker one.com sin pakke og deres automatiske wordpressinstallasjon, det tok meg ca 5 minutter etter første innlogging så var alt klart til å begynne å lage innlegg. Helt supert! Anonymkode: c83ef...14c
tdm900 Skrevet 15. april 2017 #12 Skrevet 15. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å lage en side med iPad? Har en venninne som sliter med det. Anonymkode: a07f9...cc3 Er det ei hjemmeside med eget domene du mener, er det fullt mulig å bruke også mobiltlf for å oppdatere småting på ei hjemmeside. Har ansvar for ei hjemmeside hvor jeg kan logge meg på og gjøre små endringer med mobil. Der er det Joomla som ligger bak hvor hjemmesida er bygget opp med. Den er riktignok gjort fra ei datamaskin. Å ha kun en iPad for å gjøre noe slik er vel ikke så lett å få til, tror jeg
Klossmajor Skrevet 15. april 2017 #13 Skrevet 15. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å lage en side med iPad? Har en venninne som sliter med det. Anonymkode: a07f9...cc3 Hvis man går for det som kalles Hosted CMS skulle man like godt kunne gjøre jobben fra et nettbrett som en konvensjonell datamaskin. Hosted CMS er samlebetegnelsen for de nettstedene som tilbyr at du bruker deres verktøy for å lage en nettside for deg selv på deres server. Man kan gjerne kalle den type verktøy for en nettsidebygger. Mye av poenget er at man skal slippe å skrive kode i denne type løsninger. Svakheten er at man er låst til verktøyet med de mulighetene og begrensningene de har. Vil man ha full kontroll må man kunne kode, og det får man kanskje ikke anledning til i en Hosted CMS-løsning. Eksempler på populære Hosted CMS er Weebly, Squarespace, Webflow, WordPress.com, Shopify og Wix. Den eneste applikasjonen jeg kjenner til for koding av nettsider på iPad er laget av Panic og heter Coda, som er en nettbrettversjon av deres anerkjente program for MacOS med samme navn.
Klossmajor Skrevet 15. april 2017 #14 Skrevet 15. april 2017 På 13.4.2017 den 17.15, AnonymBruker skrev: Lurer også på om jeg kan endre domenenavn senere eller er jeg stuck med det jeg velger først? Anonymkode: a07f9...cc3 Avhenger av hva slags løsning du går for i første omgang. Med en Hosted CMS-løsning kan du risikere den type begrensninger. Særlig hvis du går for en gratis løsning. Hvis du heller leier plass på et webhotell og installerer et CMS som WordPress, Drupal eller Joomla! har du ikke de samme begrensningene. Da kan du koble til ett eller flere domenenavn og stort sett endre som det passer deg.
Lammelåret Skrevet 15. april 2017 #15 Skrevet 15. april 2017 På 13.4.2017 den 17.10, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på blogg og hjemmeside? Er bloggen mer sånn at man oppdaterer daglig/flere ganger daglig, mens en hjemmeside er mer konstant, og sjeldnere oppdateringer? Anonymkode: 3d563...3e8 Du må ikke oppdatere mer enn du føler for. Du kan f.eks velge et magazindesign som tillater deg å ha flere innlegg på forsiden samtidig selv om de har ulik publiseringsdato. Hva med å prøve en gratis WordPress-blogg? Det ermene muligheter og du kan enkelt kjøpe deg fri fra reklame og å kjøpe eget domene. Tror det er lurt å starte med å definere behovene en blogg/nettside skal dekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå